Nipt

Martemor2015

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberlykke 2021
Maiskolbene 2023 :-)
Flere som skal ta nipt? Jeg har bestilt fra Danmark. Jeg er bare 27, så betaler selv :-)

Eg får på sjukehuset og kjem nok til å ta den. Trur eg.

Ja skal ta den. Er 40 år så har fått tilbudet og skal benytte meg av det. :) Gjorde det da jeg var gravid med sønnen vår også.

Regner med det, av medisinske årsaker. Var snakk om fostervannsprøve, men det synes jeg høres så ille ut :dead:

Ja, får tilbudet ettersom jeg straks er 37. Kommer til å ta den.

Jeg skal ta. Skulle bestille privat helt til jeg leste at du får det hvis du er 35 år ved termin så sparte noen tusenlapper der :joyful:

Jeg er 38, så får det. Men hadde fått uansett, fordi jeg har et barn med Downs fra før. Har gått noen runder med meg selv på om jeg ønsker NIPT, men har landet (tror jeg) på å ta den.

Nei, skal ikke ta. Har ikke tatt i tidligere svangerskap heller, og er under 35, så får det ikke dekket av det offentlige uansett. Mulig jeg hadde tatt det hvis jeg var i gruppen som får tilbud, men akkurat nå føler jeg ikke noe behov.

Tenker heller ikke å ta det. Jeg er under 35, og føler ikke noe stort behov for å ta det. Hadde sikkert gjort det om jeg fikk det dekket.

Ja, jeg skal ta. Er over 35..må vel lese meg litt opp på hva konsekvensene av å ta det er, altså hvis noe blir påvist hva skjer da, osv

Ja, jeg skal ta. Er over 35..må vel lese meg litt opp på hva konsekvensene av å ta det er, altså hvis noe blir påvist hva skjer da, osv
Ja, du må iallefall ha en formening om hva dere selv ønsker å gjøre etterpå. Du går NIPT skolen og får nok god veiledning hvis noe blir påvist, men tror det er lurt å tenke igjennom om dere da ønsker å ta en abort eller ikke ut fra utfallet av testen.

Skal ta dem. Får dem via det offentlige pga alder men og pga tidligere historikk.
Tenker man bør tenke igjen hva man ønsker å gjøre om nipt kommer med dårlig resultat. Ta litt standpunkt til ting.

Ja, du må iallefall ha en formening om hva dere selv ønsker å gjøre etterpå. Du går NIPT skolen og får nok god veiledning hvis noe blir påvist, men tror det er lurt å tenke igjennom om dere da ønsker å ta en abort eller ikke ut fra utfallet av testen.
Skal ta dem. Får dem via det offentlige pga alder men og pga tidligere historikk.
Tenker man bør tenke igjen hva man ønsker å gjøre om nipt kommer med dårlig resultat. Ta litt standpunkt til ting.
Det er VELDIG lurt. Vi vurderte NIPT med første, men grensene var stengt pga corona. Men vi snakket om det da vi vurderte, og var enige om at om det er Downs, ja da får vi et barn med Downs. (Og at vi måtte se an ved en av de alvorligere trisomiene evt). Tok ekstra ultralyd i stedet, og fikk beskjed om «helt perfekt, friskt foster».

Lillemor ble født med uoppdaget Downs og hjertefeil (hadde 7ul totalt, ingen så noe). Jeg elsket henne høyere enn himmelen umiddelbart, og de to første dagene hadde jeg SÅ dårlig samvittighet for å ha vurdert å gjøre noe som kunne resultert i å ha sortert henne bort. Så kom jeg på at vi hadde jo bestemt at vi skulle ha henne uansett, og det ga en enorm ro og trøst.

Back
Topp