NIPT

Niliel

Glad i forumet
Juliknøttene 2022
I dag har jeg vært på UL og NIPT i DK! Er 9+0 i dag, og får svar slutten av neste uke. Så veldig spennende!
flere som har tatt eller vurderer NIPT?
Hadde en fin opplevelse på Ultralydklinikken.dk, men kunne nok helt ærlig bare ha sendt inn blodprøvene og tatt UL hjemme. Har dog vært hyggelig å ta det som en tur!

Vi skal bestille fra ultralydklinikken.dk, den største panoramatesten. Tar prøven hos fastlegen :)

Utifra hva jeg har skjønt får jeg dette offentlig pga alder men får nok vite mer til uka når jeg skal på første samtale med jordmor. Vi kommer til å ta testen. Mannen har arvelig ALS i familien (både hans mor og morfar hadde dette) så det er jeg veldig redd for, så gruer meg litt til den testen. Så vidt jeg har skjønt kan de se om den lille har arvet slike ting blant annet?

Utifra hva jeg har skjønt får jeg dette offentlig pga alder men får nok vite mer til uka når jeg skal på første samtale med jordmor. Vi kommer til å ta testen. Mannen har arvelig ALS i familien (både hans mor og morfar hadde dette) så det er jeg veldig redd for, så gruer meg litt til den testen. Så vidt jeg har skjønt kan de se om den lille har arvet slike ting blant annet?

I Norge viser testen forekomsten av kromosomavvik trisomi 21, 18 og 13. I Danmark og Sverige tester den i tillegg for en rekke andre avvik. Ingen av dem tester for arvelig ALS.

Kanskje dere har krav på annen fosterdiagnostikk på grunn av historikken til din mann? :)

I Norge viser testen forekomsten av kromosomavvik trisomi 21, 18 og 13. I Danmark og Sverige tester den i tillegg for en rekke andre avvik. Ingen av dem tester for arvelig ALS.

Kanskje dere har krav på annen fosterdiagnostikk på grunn av historikken til din mann? :)
Åkei, da må jeg snakke med jordmor om alternativer. Tar nok testen uansett. Ikke at jeg kommer til å velge bort Smula vår hvis det viser kromosomavvik men da har man muligheten til å evt forberede seg litt.

Åkei, da må jeg snakke med jordmor om alternativer. Tar nok testen uansett. Ikke at jeg kommer til å velge bort Smula vår hvis det viser kromosomavvik men da har man muligheten til å evt forberede seg litt.

Ja, høres lurt ut. Masse lykke til. :)

Jeg fikk nettopp avslag på NIPT i det offentlige. Men jeg er 36 når barnet kommer og 13+0 1. januar. Har jeg ikke egentlig rett på det da?

Er det noen som har hørt podcasten Åpen journal med Harald Dobloug & Katarina Flatland? Han er jo lege og i episoden om abort snakker de om NIPT... Det gjorde at jeg fikk litt second thoughts ihvertfall...

Er det noen som har hørt podcasten Åpen journal med Harald Dobloug & Katarina Flatland? Han er jo lege og i episoden om abort snakker de om NIPT... Det gjorde at jeg fikk litt second thoughts ihvertfall...

Hvorfor fikk du second thoughts?

Hvorfor fikk du second thoughts?
Sånn som jeg forsto det er det ganske stor risiko for at man kan få beskjed om sjanse for kromosomfeil selv om det ikke er det. Altså når man får beskjed om lav sjanse er det det, men man kan få beskjed om middels eller høy sjanse selv om det ikke er det... noe som kanskje vil resultere i fostervannsprøve eller lignende på et friskt barn- med den risikoen det medfører.. o_O

Sånn som jeg forsto det er det ganske stor risiko for at man kan få beskjed om sjanse for kromosomfeil selv om det ikke er det. Altså når man får beskjed om lav sjanse er det det, men man kan få beskjed om middels eller høy sjanse selv om det ikke er det... noe som kanskje vil resultere i fostervannsprøve eller lignende på et friskt barn- med den risikoen det medfører.. o_O

Enig i at det er veldig lurt å tenke gjennom disse tingene på forhånd, slik at man er klar over fordeler og ulemper.

Vi er helt sikre på at vi ønsker abort dersom noe er galt, så for oss er det viktig å vite. Heldigvis er sjansen for falsk positiv lav. :)

Fikk beskjed om at vi kun får enten lav eller høy risiko. Ingen middels. Vi er/var usikre på graviditeten i utgangspunktet (har to store fra før og skulle egentlig ikke ha tre), så her er vi ganske sikre på at vi ønsker abort om noe er alvorlig galt. Derfor føles det riktig å ta testen og få muligheten til å avdekke det i uke 10, fremfor å potensielt oppdage på OUL som er mye senere og en større påkjenning for alle.

Oppdaterer her også: fikk svar i går med lav risiko på alt og vi venter en liten jente ❤️

Hvordan kan man få tatt denne testen?
Hvis du er over 35 år skal den dekkes offentlig etter nyttår. Da testes det dog ikke etter kjønn.
Er du under 35 må den tas privat, og hvis man ønsker å også vite kjønn må du gjøre det i utlandet. Jeg tok testen på ultralydklinikken.dk

Back
Topp