NIPT

Polying

Forumet er livet
Snøfnuggene 2018
Septemberbarna 2019
Oktoberlykke 2019
Jeg har bestilt meg time hos Barnmorskehuset i Gøteborg i månedsskiftet februar/mars. Da er jeg 10+4. Jeg skal ta NIPT, en blodprøve som sjekker fosteret for tre ulike kromosomfeil. I tillegg tar de en ultralyd for å se etter avvik.

Jeg har ingen spesiell grunn til å ville sjekke for dette, ingen arvelighet eller noe. Jeg er 33, så ikke noe særlig forhøyet risiko enda.

Men jeg er kynisk nok til å ikke ønske å få et funksjonshemmet barn, om det kan unngås. Selvsagt er mye utenfor min kontroll, og mye kan skje f.eks. under fødsel. Og skjer det, så skjer det.

Men om det viser seg allerede i uke 11 at fosteret har kromosomfeil, så kommer jeg mest sannsynlig til å ta abort. Det høres sikkert brutalt ut, men er det jeg mener er riktig for meg og min familie.

Er det andre som skal ta NIPT, enten i Norge (over 38) eller i utlandet?
 
Hei!
Jeg skal også ta det, på samme sted. Vil da være 10+6 ut fra mens termin og 11+4 iflg termin jeg fikk på TUL. Tenker likt som deg. Er også forholdsvis ung (30 år). I min omgangskrets vet jeg om 3 par som har tatt NIPT i Danmark/Sverige (kvinnen under 38 i alle tilfellene) så det begynner å bli relativt vanlig. Synd vi må reise til utlandet når våre naboland tilbyr dette til alle som ønsker det.
 
Jeg er 32 år og skal ikke ta nipt test, hvis jeg skal begrunne det så tenker jeg at jeg ikke hadde klart å ta et valg hvis jeg hadde fått et resultat som krevde det og sånn sett så er det like greit å ikke vite. Og sånn som du sier så er det jo mye de ikke får testa for...
Samtidig så bor jeg i Trondheim så føler det er tungvint å komme seg til Sverige for test... hadde jeg bodd i Oslo så kanskje jeg hadde vurdert en kjøretur til Gøteborg...
 
Vi skal ta en slik test :) Reiser til København, tar det samtidig som en kjæresteweekend!
 
Jeg er 32 år og skal ikke ta nipt test, hvis jeg skal begrunne det så tenker jeg at jeg ikke hadde klart å ta et valg hvis jeg hadde fått et resultat som krevde det og sånn sett så er det like greit å ikke vite. Og sånn som du sier så er det jo mye de ikke får testa for...
Samtidig så bor jeg i Trondheim så føler det er tungvint å komme seg til Sverige for test... hadde jeg bodd i Oslo så kanskje jeg hadde vurdert en kjøretur til Gøteborg...
Fly til København er jo en mulighet? Hørte også om noen som hadde tatt den på ferie i syden.
 
Jeg er 32 år og skal ikke ta nipt test, hvis jeg skal begrunne det så tenker jeg at jeg ikke hadde klart å ta et valg hvis jeg hadde fått et resultat som krevde det og sånn sett så er det like greit å ikke vite. Og sånn som du sier så er det jo mye de ikke får testa for...
Samtidig så bor jeg i Trondheim så føler det er tungvint å komme seg til Sverige for test... hadde jeg bodd i Oslo så kanskje jeg hadde vurdert en kjøretur til Gøteborg...
Men skjønner selvfølgelig grunnlag ditt for å ikke ta den også. :) Var ikke ment som noe annet.
 
Jeg tok ikke det i forrige svangerskap, men i uke 16 fant vi avvik som ikke var forenlige med liv på en privat ul. Denne gangen får vi tilbud om sjekk ved Rikshospitalet (lurer på om de nå kan ta NIPT der og ikke fostervannsprøve, håper det) og jeg er mildt sagt veldig spent.
 
Fly til København er jo en mulighet? Hørte også om noen som hadde tatt den på ferie i syden.
Mannen blir ukependler fra 1. Februar så blir tungvint å gjennomføre... også er det ikke så viktig for meg, men jeg kommer til å ta privat tul i uke 8 og 11 (sånn som vi gjorde sist)...
 
Jeg skal ta det, (kubtest, om det er det samme?) bor i Gøteborg og er over 35 som man må være for å få tilbudet gratis. Og da gjør vi det! Vet ikke om jeg hadde gjort det om jeg bodde i Oslo, gjorde ikke det med de andre barna! . Har vært litt usikker på om jeg vil gjøre det nå og, redd det kan bli unødvendig bekymring om man ikke får den beste scoren! 1:20000!
 
Jeg tok ikke det i forrige svangerskap, men i uke 16 fant vi avvik som ikke var forenlige med liv på en privat ul. Denne gangen får vi tilbud om sjekk ved Rikshospitalet (lurer på om de nå kan ta NIPT der og ikke fostervannsprøve, håper det) og jeg er mildt sagt veldig spent.
Jeg tror de kan det. Nipt er i bruk fra desember. Jeg får tilbud om kub test men vil gjerne ta fostervannsprøve og det er pga at alt har vært helt fint med oss til uke 21. Mange misdannelser og trisomi 21. Utrolig tøft å måtte gjennom det etter ultralyd i uke 9,13,OUL og en ultralyd 2 uker etter OUL,alle på fostermedisin i StOlavs. Samme lege fra uke 13 så misdannelser i uke 21. Jeg trenger litt mer en bare risiko men får å se hva jeg får snart.
 
Jeg skal ta det, (kubtest, om det er det samme?) bor i Gøteborg og er over 35 som man må være for å få tilbudet gratis. Og da gjør vi det! Vet ikke om jeg hadde gjort det om jeg bodde i Oslo, gjorde ikke det med de andre barna! . Har vært litt usikker på om jeg vil gjøre det nå og, redd det kan bli unødvendig bekymring om man ikke får den beste scoren! 1:20000!
Nei, kub er ikke det samme. Kub har veldig mye høyere feilprosent enn nipt.
 
Jeg kommer til å dra til København for å ta NIPT. Dyrt, men synes det er verdt det. Tar det som en langhelg med kjæresten.

Vet dere hvordan svaret blir oppgitt?
Og hva skjer om man får positive svar? Er det videre testing? Kvalifiserer det til fostervannsprøve her i Norge feks?
 
Jeg kommer til å dra til København for å ta NIPT. Dyrt, men synes det er verdt det. Tar det som en langhelg med kjæresten.

Vet dere hvordan svaret blir oppgitt?
Og hva skjer om man får positive svar? Er det videre testing? Kvalifiserer det til fostervannsprøve her i Norge feks?
Jeg håper det kvalifiseres. Jeg tror de sender svar på epost.
 
Jeg tror de kan det. Nipt er i bruk fra desember. Jeg får tilbud om kub test men vil gjerne ta fostervannsprøve og det er pga at alt har vært helt fint med oss til uke 21. Mange misdannelser og trisomi 21. Utrolig tøft å måtte gjennom det etter ultralyd i uke 9,13,OUL og en ultralyd 2 uker etter OUL,alle på fostermedisin i StOlavs. Samme lege fra uke 13 så misdannelser i uke 21. Jeg trenger litt mer en bare risiko men får å se hva jeg får snart.

Huff ja ❤️ Det er veldig tungt når det oppdages så sent. Jeg kommer til å takke ja til alt, er blitt lovet veldig god oppfølging så eventuelle avvik kan avdekkes litt tidligere.
 
Huff ja ❤️ Det er veldig tungt når det oppdages så sent. Jeg kommer til å takke ja til alt, er blitt lovet veldig god oppfølging så eventuelle avvik kan avdekkes litt tidligere.
Jeg fortsatt lurer på hvordan er det mulig å si at alt er ok på OUL og 2 uker senere å finne alle som de fant men livet er litt urettferdig. De sa til meg at vi får fostervannsprøve uansett av kub resultat men jeg skal vite om 4 uker egentlig. Håper vi begge to får friske barn i september :)
 
Jeg fortsatt lurer på hvordan er det mulig å si at alt er ok på OUL og 2 uker senere å finne alle som de fant men livet er litt urettferdig. De sa til meg at vi får fostervannsprøve uansett av kub resultat men jeg skal vite om 4 uker egentlig. Håper vi begge to får friske barn i september :)

Ja, livet er virkelig urettferdig noen ganger. Og det håper jeg også på :)❤️
 
Jeg kommer til å dra til København for å ta NIPT. Dyrt, men synes det er verdt det. Tar det som en langhelg med kjæresten.

Vet dere hvordan svaret blir oppgitt?
Og hva skjer om man får positive svar? Er det videre testing? Kvalifiserer det til fostervannsprøve her i Norge feks?
Jeg tror ikke det, men vet ikke sikkert.
 
Jeg kommer til å dra til København for å ta NIPT. Dyrt, men synes det er verdt det. Tar det som en langhelg med kjæresten.

Vet dere hvordan svaret blir oppgitt?
Og hva skjer om man får positive svar? Er det videre testing? Kvalifiserer det til fostervannsprøve her i Norge feks?
Venninnen min var i Danmark, fikk se hennes svar. De var meget oversiktlig. I tillegg ringte de før de sendte e-post og sa at alt var bra og da sa de også kjønnet. Det står på nettsiden ti både Sverige og Danmark at man diskuterer ved konsultasjonen hvordan svar skal formidles :)
 
Sniker litt jeg også... jeg tok nipt test på barnmorskehuset i Gøteborg for to uker siden.
Ble veldig skuffet over ultralyd de tok der. Hun så såvidt på babyene, målte den ene babyen, og den som lå litt vanskeligere til sa hun bare at så ca like stor ut, så da var det vel greit..
Ultralyden tok maks fem minutter.

Svaret på testen kommer på mail om de ikke finner avvik. Om de finner noe ringer de først.
Testen kostet 5000,-

Syntes det er forferdelig at vi må dra så langt og betale så mye for testen. . 4 timer i bil hver vei og overnatting på hotell er ikke behagelig med ekstrem kvalme.. grøss..

Var faktisk et annet par der da vi var der.. De var også fra Norge :) har hørt de har i snitt to norske par der om dagen.
 
Back
Topp