Nipt - under 35 år?

Janis89

Forelsket i forumet
Sensommerskattene 2023
Leser mye om NIPT på formuler her, virker som «alle» tar denne enten offentlig eller privat..
Skal du ta? Evt hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg er 32 tok det privat i uke 11+4, men jeg ble egentlig beroliget nok på den utvidede ultralyden som ble utført før testen. Utstyret på privatklinikk ga mye tydeligere bilde og målinger enn på sykehuset, jeg ble litt skuffet da sykehuset hadde meg på TUL uken etter og jeg sammenlignet kvaliteten med privatklinikken..

Selve årsaken til hvorfor vi utførte NIPT er egentlig bare en forsikring om at barnet er friskt, og testen er enkel og tilgjengelig. Vi har ikke noen med kromosonavvik i familien fra før. Resultatene kom tilbake med "lav risiko" etter ca 10 dager! I tillegg, siden Norge har lover som hindrer avsløring av kjønn fra NIPT, hadde klinikken en gratis oppfølgingsultralyd for kjønn fra uke 14. :)

Jeg tok ikke nipt. Tok tidlig ul bare for gøy, men selv om UL hadde vist noe så hadde jeg aldri tatt nipt. Den gir bare sannsynlighet for 3 kromosomavvik, og du må uansett ta morkakeprøve for å finne ut om det faktisk er noe. Morkakeprøve gir risiko for abort. Jeg har selv vokst opp med en lillesøster med krosomavvik, delesjon av en del av ett gen, men hun er tidenes mest fantastiske person, selv om hun har sine utfordringer. Hadde aldri valgt henne bort. Kjenner også mange med downs, og kan aldri skjønne hvordan noen kan ta abort bare fordi barnet har noen mangler. For å si det sånn, snakker av egen erfaring, du kan ha MYE MER jobb med «vanlige» barn enn de med «avvik». Lillesøster har ikke vært i nærheten av like mye problembarn som jeg og storesøster…

Jeg tok ikke nipt. Tok tidlig ul bare for gøy, men selv om UL hadde vist noe så hadde jeg aldri tatt nipt. Den gir bare sannsynlighet for 3 kromosomavvik, og du må uansett ta morkakeprøve for å finne ut om det faktisk er noe. Morkakeprøve gir risiko for abort. Jeg har selv vokst opp med en lillesøster med krosomavvik, delesjon av en del av ett gen, men hun er tidenes mest fantastiske person, selv om hun har sine utfordringer. Hadde aldri valgt henne bort. Kjenner også mange med downs, og kan aldri skjønne hvordan noen kan ta abort bare fordi barnet har noen mangler. For å si det sånn, snakker av egen erfaring, du kan ha MYE MER jobb med «vanlige» barn enn de med «avvik». Lillesøster har ikke vært i nærheten av like mye problembarn som jeg og storesøster…

Men om det blir funnet funn på ultralyd så vet en ikle alvorlighetsgraden av dette, uansett om prøvene kommer tilbake positive og viser stor sannsynlighet for en av trisomiene, så betyr det bare at det er stor sannsynlighet for f.eks. Downs, og det er ikke det at de ikke er fantastiske mennesker, men det vil kreve mer likevel. Barn vil alltid kreve, men barn med "avvik" vil kreve mer på en annen måte. Og jeg kan bare snakke for min egen del som står i den situasjonen akkurat nå at jeg alltid kommer til å velge min levende datter først, og ved å få et barn som krever mye vil jeg måtte sette henne til side. Og gitt at vi er heldige at det "bare" er downs så vet en at samfunnet idag er vanskelig nok å vokse opp I. Så om jeg VET barnet ikke er friskt, så er ikke det noe vi ønsker for oss som familie eller for det barnet om det skulle vokse opp.
Så det å bare skrive her at du ikke skjønner hvordan noen kan gjøre det sier litt om hvor lite du kjenner til en slik situasjon, og heldige deg da som slipper å ta stilling til det, men utrolig slemt og dømmende å skrive sånt om oss som står i en allerede helt for jævlig situasjonen! Tror du virkelig det er SÅ lett å bare skulle stoppe et allerede ønsket svangerskap? Tenk deg litt om.
Og misforså meg rett, men er jo kanskje akkurat det du skriver jeg ønsker å unngå, at min eldste skal utagerende og bli et "problembarn" fordi det med "avvik" krever mer oppmerksomhet og oppfølging, det VIL gå utover de(t) friske, enten en ser det selv eller ikke.

Last edited:
Jeg kommer nok til å ta NIPT. Har en søster som er multifunksjonshemmet som jeg vil få ansvaret for når foreldrene mine blir for gamle. Jeg vet hvor krevende det er, hvor mange bekymringer det blir, og hvor «urettferdig» det kan føles å være søsken. Elsker henne, hun er den mest fantastiske jeg vet om, men hun vil alltid være et lite barn i en voksen kropp. Skulle jeg ende opp med et barn med funksjonshemminger skal jeg klare det, men jeg vil ikke sette et barn med store utfordringer og smerter til verden hvis jeg kan unngå det.

Jeg blir 34 rundt termin. Så lenge tidlig ultralyd ikke viser noen store avvik ønsker ikke jeg testen.

Jeg skriver ikke dette for å såre noen eller si hva man skal og ikke skal gjøre. Men det er stor forskjell på et barn med downs og et mulifunksjonshemmet barn. Man må gjøre det som føles rett for hver enkelt. ❤ For meg personlig er ikke downs grunnlag for abort, men har full forståelse for at andre har andre tanker og meninger rundt det. ❤

Og til en kommentar her lengre opp, i jobben min har jeg jobbet med barn med både downs og barn med adhd/andre utfordringer. Jeg skjønner hva du skriver om at "normale" barn også kan kreve enormt mye. Du mente nok ikke å såre noen med kommentaren din. ❤

Jeg blir 34 rundt termin. Så lenge tidlig ultralyd ikke viser noen store avvik ønsker ikke jeg testen.

Jeg skriver ikke dette for å såre noen eller si hva man skal og ikke skal gjøre. Men det er stor forskjell på et barn med downs og et mulifunksjonshemmet barn. Man må gjøre det som føles rett for hver enkelt. ❤ For meg personlig er ikke downs grunnlag for abort, men har full forståelse for at andre har andre tanker og meninger rundt det. ❤

Og til en kommentar her lengre opp, i jobben min har jeg jobbet med barn med både downs og barn med adhd/andre utfordringer. Jeg skjønner hva du skriver om at "normale" barn også kan kreve enormt mye. Du mente nok ikke å såre noen med kommentaren din. ❤

Er helt enig med deg at et barn med downs og et multifunksjlnhemmet barn er to forskjellige ting, samtidig vet en ikke hvor preget barnet vil bli av f.eks. ds, noen klarer seg jo kjempe fint og får et så tilnærmet normalt liv som det går an, men så finnes de på andre siden av skalaen. Synes det er kjempe fint at noen likevel beholder barnet om det skulle få påvist downs, men som du sier så er det jo opp til hver og enkelt, og hva som passer for seg ❤️

Vil bare legge til at hun skrev "kan aldri skjønne hvordan noen kan ta abort bare fordi barnet har noen mangler". Det er en helt annen måte å si det på en slik du skriver :)

Er helt enig med deg at et barn med downs og et multifunksjlnhemmet barn er to forskjellige ting, samtidig vet en ikke hvor preget barnet vil bli av f.eks. ds, noen klarer seg jo kjempe fint og får et så tilnærmet normalt liv som det går an, men så finnes de på andre siden av skalaen. Synes det er kjempe fint at noen likevel beholder barnet om det skulle få påvist downs, men som du sier så er det jo opp til hver og enkelt, og hva som passer for seg ❤️

Vil bare legge til at hun skrev "kan aldri skjønne hvordan noen kan ta abort bare fordi barnet har noen mangler". Det er en helt annen måte å si det på en slik du skriver :)
Det er jeg helt enig i. Jeg håper at hun ordla seg feil. For vi er alle forskjellig og vi har alle rett til å ta valg som passer for oss og vår familie uten at noen skal se ned på noen eller komme med en pekefinger. ❤

Det er jeg helt enig i. Jeg håper at hun ordla seg feil. For vi er alle forskjellig og vi har alle rett til å ta valg som passer for oss og vår familie uten at noen skal se ned på noen eller komme med en pekefinger. ❤

Enig ❤️

Det synes jeg var skikkelig fint sagt! Jeg håper og ønsker at dette forumet skal være et sted å dele gleder, sorg, erfaring og forståelse. ❤️

Jeg blir straks 34, jeg har valgt å ikke ta NIPT.
På tidlig oul sa de at de kom til å henvise meg til nipt om de fant noe. Men det gjorde de heldigvis ikke :Heartred

Er da ikke kun Downs testen sjekker for. Også andre mer alvorlige kromosomfeil.
Her henges det seg veldig opp i downs.
Sniker. Det er veldig typisk fordi det er det eneste hvor barnet kan leve i noen større utstrekning, og noen med relativt god livskvalitet. Typisk at man hopper bukk over det mer alvorlige.

Må også legge til generelt: NIPT gir jo også informasjon om trisomi 13 og 18. Ang. trisomi 13: «De som har syndromet dør i fosterlivet eller i løpet av de første ukene etter fødselen.» og for trisomi 18: «Minst 80 prosent av fostre som har trisomi 18, dør tidlig i svangerskapet. Forekomsten av trisomien øker med mors alder. For barn som blir født med trisomi 18, er gjennomsnittlig levealder seks dager. Noen kan leve få uker, sjelden opp til seks måneder, enda sjeldnere lenger.» Med andre ord er det stort sett kun ved ds at man «risikerer» et langtids omsorgsbehov.

Må også bare legge til generelt ang. ds. Jeg jobber på skole med elever med forskjellige utfordringer. Vi har elever med ds som er voldelige og må følges opp hele tiden av to ansatte. I den andre enden av skalaen har man de som er veldig velfungerende. Det er umulig å vite hvor barnet ender opp på denne skalaen. Jeg syns ingen bør dømmes for å ta valg som passer familien sin. :Heartred

Jeg kommer ikke til å ta Nipt. Alt så fint ut på ultralyd så stoler på det. Hvis de hadde funnet avik på ul ville jeg ha tatt det og eventuelt også morkakeprøve.
Både jeg og mannen er enig i at vi ikke ønsker å sette et barn med store helseutfordringer til verden hvis vi kan unngå det. Det basert på at det vil gå utover de to vi har fra før og at vi måtte satt oss grundig inn i livskvaliteten det barnet eventuelt kunne fått. Hadde kommet til å bedt om medisinske råd fra legen, før vi tok en beslutning.. Er enig i at det er stor forskjell på et barn med Down syndrom og et multihandikappet barn.

Det er ikke for å være kjip at jeg skriver dette men jeg må si det alikevel.

En liten påminnelse dere om at dette er et svært personlig valg, kanskje det mest personlige man noen gang skal velge og det som er riktig for deg er kanskje ikke riktig for meg.
Kanskje du har ressurser som ikke vi andre har.
Vi har desverre allerede ei i gruppen som har fått dårlige nyheter, noen i gruppen har avbrutt et høyt ønsket svangerskap før pga positiv nipt og kanskje er det flere av oss som får usikre svar, hva vet vel jeg.
Jeg kan bare prøve å forstå hvor for jævlig det må være, heldigvis forstår jeg det ikke.
Dette er jo bare nitrist så vær heller litt åpen for å gi kjærlighet og omtanke. Vi er tross alt bare mennesker :Heartred

Beklager hvis noen tar dette feil men det er godt ment! :hello

En liten påminnelse dere om at dette er et svært personlig valg, kanskje det mest personlige man noen gang skal velge og det som er riktig for deg er kanskje ikke riktig for meg.
Vi har desverre allerede ei i gruppen som har fått dårlige nyheter, noen i gruppen har avbrutt et høyt ønsket svangerskap før pga positiv nipt og kanskje er det flere av oss som får usikre svar, hva vet vel jeg.
Jeg kan bare prøve å forstå hvor for jævlig det må være, heldigvis forstår jeg det ikke.
Dette er jo bare nitrist så vær heller litt åpen for å gi kjærlighet og omtanke. Vi er tross alt bare mennesker :Heartred

Helt enig her.

Jeg for min del blir bare usikker på hva jeg bør gjøre - sist svangerskap (2019) var det aldri et tema liksom så nå føles det som «alle» tar den testen uansett alder. Blir stressa av det. På ul idag så alt ut som det skulle ihvertfall - men man vet jo aldri

Helt enig her.

Jeg for min del blir bare usikker på hva jeg bør gjøre - sist svangerskap (2019) var det aldri et tema liksom så nå føles det som «alle» tar den testen uansett alder. Blir stressa av det. På ul idag så alt ut som det skulle ihvertfall - men man vet jo aldri
Ja, jeg tenker at så lenge alt er ok på tul så er det sånn sett fint. De ville jo henvist deg videre hvis de hadde sett noen form for avvik.
Og desuten så har man aldri noen garanti. Jeg tror ikke jeg ville tatt hvis jeg var yngre, jeg gjorde jo ikke det sist.

Last edited:

Utrolig godt sagt og reflektert. Stiller meg bak dette! ❤️

Helt enig her.

Helt sikker er man ikke før barnet kommer ut, er ikke noe riktig eller galt med tanke på det å ta NIPT. Noen ønsker det, andre er i situasjoner der de må og noen gjør det ikke. Tenker her må du gjøre det som er riktig for deg, men om alt så bra ut på UL så tenker jeg at det er på tide å prøve og senke skuldrene :)

Last edited:
Helt enig her.

Hvis det er noen trøst så får man jo nå henvisning til tidlig ultralyd og man har oul. Der får man grundig undersøkelse av flinke fagfolk. De aller fleste svangerskapsavbrudd tas nok faktisk etter noe man finner på ultralyd først. Husk også at nipt kun sjekker noen få av alle mulige trisomier og tilstander, så den utelukker ikke så veldig mye.
Jeg har ikke tatt nipt noen gang, og da jeg var gravid her på forumet i 2016/17 så tok de færreste nipt - men like mange fikk en levende, frisk baby likevel hvis du skjønner ❤️ og det har alltid vært noen hvor det ikke gikk bra. Når jeg husker akkurat hva som var årsaken, så er det veldig mye av dette som en nipt ikke ville ha avdekket.

Og til dere som står i vanskelige situasjoner her, eller har vørt gjennom et svangerskapsavbrudd tidligere - forsøk å ignorere påståelige innlegg fra mennesker som ikke har vært i deres sko i det hele tatt. Jeg har tatt en fostervannsprøve, som kom tilbake normal (men babyen mistet vi likevel pga morkakesvikt). Og bare det å stå i den situasjonen at man faktisk kanskje må miste barnet eller har et alvorlig sykt barn i magen og vurdere om man vil børe frem til fødsel men vite at det dør under fødsel eller kort tid etterpå, eller kanskje få et liv i store smerter som vil kreve mange operasjoner, behandlinger osv endret hele mitt syn på hvor vanskelig det faktisk er å velge invasive prøver og eventuelt et svangerskapsavbrudd. Det går ikke an å si hvordan andre og en selv skal/bør/kommer til å reagere før det faktisk skjer. Fordi det er så utenkelig og umulig å sette seg inn i alle forhold som ligger til grunn for hvorfor man må avbryte et svangerskap. Og ja, jeg har søsken med kromosomavvik som jeg såklart er veldig glad i. Jeg forstår likevel hvorfor man vil velge å avbryte et svangerskap.

Back
Topp