Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
Jeg tok ikke nipt. Tok tidlig ul bare for gøy, men selv om UL hadde vist noe så hadde jeg aldri tatt nipt. Den gir bare sannsynlighet for 3 kromosomavvik, og du må uansett ta morkakeprøve for å finne ut om det faktisk er noe. Morkakeprøve gir risiko for abort. Jeg har selv vokst opp med en lillesøster med krosomavvik, delesjon av en del av ett gen, men hun er tidenes mest fantastiske person, selv om hun har sine utfordringer. Hadde aldri valgt henne bort. Kjenner også mange med downs, og kan aldri skjønne hvordan noen kan ta abort bare fordi barnet har noen mangler. For å si det sånn, snakker av egen erfaring, du kan ha MYE MER jobb med «vanlige» barn enn de med «avvik». Lillesøster har ikke vært i nærheten av like mye problembarn som jeg og storesøster…
Jeg blir 34 rundt termin. Så lenge tidlig ultralyd ikke viser noen store avvik ønsker ikke jeg testen.
Jeg skriver ikke dette for å såre noen eller si hva man skal og ikke skal gjøre. Men det er stor forskjell på et barn med downs og et mulifunksjonshemmet barn. Man må gjøre det som føles rett for hver enkelt. ❤ For meg personlig er ikke downs grunnlag for abort, men har full forståelse for at andre har andre tanker og meninger rundt det. ❤
Og til en kommentar her lengre opp, i jobben min har jeg jobbet med barn med både downs og barn med adhd/andre utfordringer. Jeg skjønner hva du skriver om at "normale" barn også kan kreve enormt mye. Du mente nok ikke å såre noen med kommentaren din. ❤
Det er jeg helt enig i. Jeg håper at hun ordla seg feil. For vi er alle forskjellig og vi har alle rett til å ta valg som passer for oss og vår familie uten at noen skal se ned på noen eller komme med en pekefinger. ❤Er helt enig med deg at et barn med downs og et multifunksjlnhemmet barn er to forskjellige ting, samtidig vet en ikke hvor preget barnet vil bli av f.eks. ds, noen klarer seg jo kjempe fint og får et så tilnærmet normalt liv som det går an, men så finnes de på andre siden av skalaen. Synes det er kjempe fint at noen likevel beholder barnet om det skulle få påvist downs, men som du sier så er det jo opp til hver og enkelt, og hva som passer for seg
Vil bare legge til at hun skrev "kan aldri skjønne hvordan noen kan ta abort bare fordi barnet har noen mangler". Det er en helt annen måte å si det på en slik du skriver
Det er jeg helt enig i. Jeg håper at hun ordla seg feil. For vi er alle forskjellig og vi har alle rett til å ta valg som passer for oss og vår familie uten at noen skal se ned på noen eller komme med en pekefinger. ❤
Det synes jeg var skikkelig fint sagt! Jeg håper og ønsker at dette forumet skal være et sted å dele gleder, sorg, erfaring og forståelse.Det er jeg helt enig i. Jeg håper at hun ordla seg feil. For vi er alle forskjellig og vi har alle rett til å ta valg som passer for oss og vår familie uten at noen skal se ned på noen eller komme med en pekefinger. ❤
Sniker. Det er veldig typisk fordi det er det eneste hvor barnet kan leve i noen større utstrekning, og noen med relativt god livskvalitet. Typisk at man hopper bukk over det mer alvorlige.Er da ikke kun Downs testen sjekker for. Også andre mer alvorlige kromosomfeil.
Her henges det seg veldig opp i downs.
Helt enig her.Det er ikke for å være kjip at jeg skriver dette men jeg må si det alikevel.
En liten påminnelse dere om at dette er et svært personlig valg, kanskje det mest personlige man noen gang skal velge og det som er riktig for deg er kanskje ikke riktig for meg.
Kanskje du har ressurser som ikke vi andre har.
Vi har desverre allerede ei i gruppen som har fått dårlige nyheter, noen i gruppen har avbrutt et høyt ønsket svangerskap før pga positiv nipt og kanskje er det flere av oss som får usikre svar, hva vet vel jeg.
Jeg kan bare prøve å forstå hvor for jævlig det må være, heldigvis forstår jeg det ikke.
Dette er jo bare nitrist så vær heller litt åpen for å gi kjærlighet og omtanke. Vi er tross alt bare mennesker
Beklager hvis noen tar dette feil men det er godt ment!
Ja, jeg tenker at så lenge alt er ok på tul så er det sånn sett fint. De ville jo henvist deg videre hvis de hadde sett noen form for avvik.Helt enig her.
Jeg for min del blir bare usikker på hva jeg bør gjøre - sist svangerskap (2019) var det aldri et tema liksom så nå føles det som «alle» tar den testen uansett alder. Blir stressa av det. På ul idag så alt ut som det skulle ihvertfall - men man vet jo aldri
Utrolig godt sagt og reflektert. Stiller meg bak dette!Det er ikke for å være kjip at jeg skriver dette men jeg må si det alikevel.
En liten påminnelse dere om at dette er et svært personlig valg, kanskje det mest personlige man noen gang skal velge og det som er riktig for deg er kanskje ikke riktig for meg.
Kanskje du har ressurser som ikke vi andre har.
Vi har desverre allerede ei i gruppen som har fått dårlige nyheter, noen i gruppen har avbrutt et høyt ønsket svangerskap før pga positiv nipt og kanskje er det flere av oss som får usikre svar, hva vet vel jeg.
Jeg kan bare prøve å forstå hvor for jævlig det må være, heldigvis forstår jeg det ikke.
Dette er jo bare nitrist så vær heller litt åpen for å gi kjærlighet og omtanke. Vi er tross alt bare mennesker
Beklager hvis noen tar dette feil men det er godt ment!
Helt sikker er man ikke før barnet kommer ut, er ikke noe riktig eller galt med tanke på det å ta NIPT. Noen ønsker det, andre er i situasjoner der de må og noen gjør det ikke. Tenker her må du gjøre det som er riktig for deg, men om alt så bra ut på UL så tenker jeg at det er på tide å prøve og senke skuldreneHelt enig her.
Jeg for min del blir bare usikker på hva jeg bør gjøre - sist svangerskap (2019) var det aldri et tema liksom så nå føles det som «alle» tar den testen uansett alder. Blir stressa av det. På ul idag så alt ut som det skulle ihvertfall - men man vet jo aldri
Helt enig her.