NIPT under 35 år - offentlig mot betaling

vet noen hva det koster
Tenkte jeg skulle høre med fastlegen. Evt. ringe og spørre selv. Tviler på noen andre utenfor avdelingen som gjør det vet hva det koster ennå, da det var nytt fra i går. Gi gjerne en lyd om noen finne det ut!
 
Ringte Kvinneklinikken i dag ang. dette. De var like grønne som alle andre. Hun som tok telefonen hadde ikke hørt at de under 35 år kunne komme inn på offentlig sykehus for NIPT-test mot betaling.

Regjeringen skrev et høringsnotat i slutten av januar hvor det står at lovendringen trer i kraft 1.juli 2024. Men i en artikkel fra Aftenposten skrevet 01. Juli 2024 står følgende;

«01.07 kl. 10:36: Punktet om at NIPT-test vil tilbys på offentlige sykehus fra 1. juli er fjernet fra saken. Det innføres ikke 1. juli da det ikke er klart når lovendringen trer i kraft»

Basert på dette ser det ut til at det ennå ikke har trådd i kraft, og at vi foreløpig må henvende oss til private klinikker.
 
Ringte Kvinneklinikken i dag ang. dette. De var like grønne som alle andre. Hun som tok telefonen hadde ikke hørt at de under 35 år kunne komme inn på offentlig sykehus for NIPT-test mot betaling.

Regjeringen skrev et høringsnotat i slutten av januar hvor det står at lovendringen trer i kraft 1.juli 2024. Men i en artikkel fra Aftenposten skrevet 01. Juli 2024 står følgende;

«01.07 kl. 10:36: Punktet om at NIPT-test vil tilbys på offentlige sykehus fra 1. juli er fjernet fra saken. Det innføres ikke 1. juli da det ikke er klart når lovendringen trer i kraft»

Basert på dette ser det ut til at det ennå ikke har trådd i kraft, og at vi foreløpig må henvende oss til private klinikker.
Ja, jeg ser nå at de har fjernet det igjen.
Ellers noe nytt når det gjelder engangsstønad og foreldrepenger-perioden ved 80% uttak.

 
Ja, jeg ser nå at de har fjernet det igjen.
Ellers noe nytt når det gjelder engangsstønad og foreldrepenger-perioden ved 80% uttak.

Ja, men har regnet på det for min del. Og det lønner seg fortsatt for meg å ta 100% permisjon, etterfulgt av ulønna i 11 uker (og da fått samme tid hjemme som ved 80%), og så i jobb resten av året (totalt 12 mnd). Men det blir litt på siden av tråden ;) Har skrevet om dette i en annen tråd.
 
Ja, men har regnet på det for min del. Og det lønner seg fortsatt for meg å ta 100% permisjon, etterfulgt av ulønna i 11 uker (og da fått samme tid hjemme som ved 80%), og så i jobb resten av året (totalt 12 mnd). Men det blir litt på siden av tråden ;) Har skrevet om dette i en annen tråd.
Ja, litt på siden av denne tråden om Nipt. Har lest den andre tråden om det økonomiske :)
 
Hva har folk funnet/betalt av priser for NIPT på privat klinikk i Norge? Syns 7800 er for mye, så beløpet utelukker NIPT for min del, selv om jeg er 34 år ved fødsel.
 
Hva har folk funnet/betalt av priser for NIPT på privat klinikk i Norge? Syns 7800 er for mye, så beløpet utelukker NIPT for min del, selv om jeg er 34 år ved fødsel.
Betalte 7900 hos Medicus. Jeg er 34 år ved termin, og syns det var verdt det å betale for fred i sjela over å vite at barnet har low risk for de ulike trisomiene. 8000 kr sett i livsperspektiv er ikke så mye - syns jeg. Så verdt hver krone for min del :-)
 
Ja, men har regnet på det for min del. Og det lønner seg fortsatt for meg å ta 100% permisjon, etterfulgt av ulønna i 11 uker (og da fått samme tid hjemme som ved 80%), og så i jobb resten av året (totalt 12 mnd). Men det blir litt på siden av tråden ;) Har skrevet om dette i en annen tråd.
Hei. Hvordan regnet du ut og fant ut det?
 
Hei. Hvordan regnet du ut og fant ut det?
Jeg ser at jeg regnet med tallene som gjaldt før 1.juli. Hvis jeg er hjemme like lenge i en 100% Permisjon + ulønna i 8 uker (= samme tid som 80%), så taper jeg 3000 kroner i forhold til en 80% permisjon.

Men jeg går likevel såpass mange måneder med 80% av min vanlige lønn, og det har jeg ikke råd til. Vi har derfor tenkt at jeg skal ta 100% permisjon + 4 uker ulønnet. Da får jeg 46 uker hjemme med barnet og får jeg 36 482 kroner mer i løpet av 12 mnd etter skatt, enn hvis jeg tar 80% permisjon + 4 uker 100% på jobb (=12 mnd).

Tenker å ta den ulønnede permisjonen i juli neste år. Setter av ca. 2000 kroner spesifikt til dette formålet hver mnd fra nå til neste år (utover vanlig sparing), + sommerferiepengene neste år = «normal» lønn også i de fire ukene. Så taper jeg vel én uke betalt ferie året etter, men det har jeg råd til. Kan sikkert opparbeide meg til nok avspaseringstimer til at jeg ikke trenger ta ulønna ferie heller.

Ps; tallet 46 kommer av 9 uker ferie, 1 uke avspas., 1 uke med kompdager + 15 + 16 dager permisjon + 4 uker ulønna. Og 9 uker ferie kommer av 3 uker ekstra oppspart og overført som tas ut i tillegg til de vanlig 5 i 2025 + 1 ferieuke i 2026.
 
Betalte 5800 SEK gjorde det i Sverige. Er inkludert ultralyd og hurting svar av prøver. Er 33, så synes det var vel verdt det for å være mer klar på hvilken fremtid vi må forberede oss på.
 
Jeg får nipt gratis, men kommer til å nekte de prøve av fostervann og morkake. Ul og bp av meg kan de gjøre på onsdag. Er visst helt nyoppusset på kk Haukeland i Bergen
 
Back
Topp