NIPT-tråden

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Det begynner å nærme seg den "riktige tiden" for NIPT for oss Junidamer.

Kommer du til å ta NIPT-testen? Må du dra til Sverige for å gjøre det? Kjenner du til testen, har du gjort deg tanker om den?

Kommer ikke til å ta den eller noen andre tester, da jeg "bare" er 22 og er frisk :)

Hadde det ikke kostet oss nærmere 15 000kr å ta den for oss så hadde jeg tatt for å vite at barnet er friskt. Desverre ingen garantier for at det er friskt selv om vi er unge.

Jeg flyr til Danmark 15.desember for å ta testen :) Er 34 år, og har 3 SA i bagasjen (har også en liten datter på snart 10mnd, så vet vi kan..)

Synes det er fælt at staten ikke unner folk informasjon før rundt uke 19.

Jeg skal ta duotest, fordi jeg er 38. Har ikke satt meg inn i hva nipt test er. Hva kan den avdekke?

Har skjønt at det ikke er alle i Danmark som gjør dette i Danmark, tenkte og ta denne i mellom jul og nyttår når vi skal ned og feire jul der nede...

Men... noen som vet hvem i Dk som gjør dette??
Vi har ringt 3 lokale sykehus som ikke gjør dette lengre pga det var en test de hadde :bored:

Jeg skal ta duotest, fordi jeg er 38. Har ikke satt meg inn i hva nipt test er. Hva kan den avdekke?
Det er vell istedet for fostervannsprøven som de sa til meg

Det er en blodprøve hvor man finner en liten mengde med fosterets blod i mors blod.
Der kan man finne ut om fosteret har kromosonfeil, eller andre ting. Det er 100% risikofritt, fordi det kun er en blodprøve av DEG. Mens fostervannsprøve og morkakeprøve har en abortsjans på ca 0,5 % om jeg ikke tar feil.
Det er vell istedet for fostervannsprøven som de sa til meg

noen som vet hvem i Dk som gjør dette??
Vi har ringt 3 lokale sykehus som ikke gjør dette lengre pga det var en test de hadde :bored:

Jeg skal gjøre det på "Ultralydklinikken" som ligger i/ved København. Google har nok kontroll på hvilke andre steder man kan gjøre det :)

Den mest vanlige testen nå er den som heter "panorama test", som er litt mer utfyllende enn "harmony test" - var i hvert fall slik jeg forstod info og anbefaling fra ultralydklinikken.

For å svare mitt eget spørsmål: jeg ble veldig overrasket når jeg hører at Norge ikke er så åpen/"utbygget" med denne testen. Dette er et relativt vanlig steg i et svangerskap her jeg bor, og tilbys alle i alle aldre til en ekstrapris av ca 1000kr. Dette inkluderer en utvidet ultralyd av ultralydspesialist, med blodprøve. Da vi kunne kjøpe en "pakke" med ekstra prøver og ekstra ultralyder til en fastpris, så har vi NIPT-test med ultralyd og blodprøve inkl. i pakken.

For å svare mitt eget spørsmål: jeg ble veldig overrasket når jeg hører at Norge ikke er så åpen/"utbygget" med denne testen. Dette er et relativt vanlig steg i et svangerskap her jeg bor, og tilbys alle i alle aldre til en ekstrapris av ca 1000kr. Dette inkluderer en utvidet ultralyd av ultralydspesialist, med blodprøve. Da vi kunne kjøpe en "pakke" med ekstra prøver og ekstra ultralyder til en fastpris, så har vi NIPT-test med ultralyd og blodprøve inkl. i pakken.
Norge er så imot et "sorteringssamfunn" det er derfor det ikke er tilgjengelig her.
Personlig skulle jeg ønske det var mer tilgjengelig og tilgjengelig for alle, slik at man kan ta ett valg tidligere, noe som gjør det lettere for folk psykisk og fysisk..

Norge er så imot et "sorteringssamfunn" det er derfor det ikke er tilgjengelig her.
Personlig skulle jeg ønske det var mer tilgjengelig og tilgjengelig for alle, slik at man kan ta ett valg tidligere, noe som gjør det lettere for folk psykisk og fysisk..

Synes det skaper mer sorteringssamfunn når de som ikke har råd til å reise til utlandet ev. blir sittende med pleietrengende barn som de ikke har kapasitet for... :(

Jeg skal gjøre det på "Ultralydklinikken" som ligger i/ved København. Google har nok kontroll på hvilke andre steder man kan gjøre det :)

Den mest vanlige testen nå er den som heter "panorama test", som er litt mer utfyllende enn "harmony test" - var i hvert fall slik jeg forstod info og anbefaling fra ultralydklinikken.
Ok :) eneste København ble litt langt vekke:p
Vi skal liksom på helt andre siden av Dk ;)

Synes det skaper mer sorteringssamfunn når de som ikke har råd til å reise til utlandet ev. blir sittende med pleietrengende barn som de ikke har kapasitet for... :(
Der er jeg helt enig. Dessuten skaper det mere psykiske og fysiske utfordringer om de må søke om senabort og gjennomføre en senabort. Og nå vil KRF i tillegg innskrenke rettighetene våre!!

Back
Topp