NIPT test

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Noen her som skal ta NIPT test? Tok det sist. Hadde da «utslag» på UL, forstørret nakkefold. Blodprøven hadde normale funn, og 3-åringen er frisk og rask.
Nå vil jeg være 35 ved termin og forstår det slik at man da kan få NIPT test via det offentlige. Stemmer det? :)

Noen her som skal ta NIPT test? Tok det sist. Hadde da «utslag» på UL, forstørret nakkefold. Blodprøven hadde normale funn, og 3-åringen er frisk og rask.
Nå vil jeg være 35 ved termin og forstår det slik at man da kan få NIPT test via det offentlige. Stemmer det? :)
Det stemmer, du får tilbud om det og kan bestemme om du ønsker det eller ikke

Jeg er 4+4 og henvisning på NIPT er allerede sendt inn. Ble gravid på denne tiden ifjor også, under UL i uke 12 mente jordmor at alt var perfekt, tok tilfeldigvis NIPT da jeg fikk tilbud om det. Det viste kromosomfeil og senere prøver og undersøkelser avdekket alvorlig hjertefeil. Vi valgte å avslutte svangerskapet og jeg fødte jenta vår i uke 17.

Dette er bare mine erfaringer og et svar på om noen skal ta testen. Stort sett går det jo bra med fosteret, sjansen for at det skulle skje meg var 1:550 eller noe. Men jeg synes det er fint at man får vite om noe så alvorlig tidlig i svangerskapet og dermed får muligheten til å ta et veloverveid valg:)

Jeg er 4+4 og henvisning på NIPT er allerede sendt inn. Ble gravid på denne tiden ifjor også, under UL i uke 12 mente jordmor at alt var perfekt, tok tilfeldigvis NIPT da jeg fikk tilbud om det. Det viste kromosomfeil og senere prøver og undersøkelser avdekket alvorlig hjertefeil. Vi valgte å avslutte svangerskapet og jeg fødte jenta vår i uke 17.

Dette er bare mine erfaringer og et svar på om noen skal ta testen. Stort sett går det jo bra med fosteret, sjansen for at det skulle skje meg var 1:550 eller noe. Men jeg synes det er fint at man får vite om noe så alvorlig tidlig i svangerskapet og dermed får muligheten til å ta et veloverveid valg:)
Jeg er helt enig med deg. Har time til fastlegen i uke 7 og ber om henvisning da. Kan NIPT utføres på alle sykehus?

Jeg er også 35 år, og det ble sendt henvisning for både NIPT og tidlig ultralyd under legetime i dag 5+0. Nå er jeg veldig spent på hvor lang tid det tar før man blir satt opp til en time :)

Jeg er helt enig med deg. Har time til fastlegen i uke 7 og ber om henvisning da. Kan NIPT utføres på alle sykehus?
Jeg mener at alle sykehus med fødeplass tilbyr NIPT og TUL/OUL. Sikkert bare å høre med FL om fødested osv.:)

Her sendte fastlege henvisning til nipt på første kontrollen så gjør nok det denne gangen også. Så blir nok på TUL denne gang også. Skulle det i sommer også men mistet je 2 dager før TUL.

Ja skal ta :) er 36. Har ei venninne som nettopp fikk svar om avvik på NIPT testen og måtte avbryte svangerskapet så tar ingen sjanser særlig når man får det dekt.

Jeg blir 35 rett etter termin så regner med at jeg må betale selv evt...

Er 28 og har tenkt å ta selvom! Synes det er en trygghet å få vite evt om det er noe

Supert! Da skal jeg spørre jordmor om det på mandag!
Jeg fikk det ikke sist, selv om jeg ville fylt 35 like etter termin. Står vel også at man må ha fylt 35 før termin på HelseNorge( slik du vel nevnte lenger oppe).

Husker jeg syntes det var litt rart det ikke var året man fylte 35, men en grense må de vel sette

Jeg fikk det ikke sist, selv om jeg ville fylt 35 like etter termin. Står vel også at man må ha fylt 35 før termin på HelseNorge( slik du vel nevnte lenger oppe).

Husker jeg syntes det var litt rart det ikke var året man fylte 35, men en grense må de vel sette
Hmm kanskje jeg som har misforstått. Fikk det i fjor jeg og, men kom på nå at jeg fylte 35 like før det som skulle ha vært termin.

Litt rar regel, som om eggene bare blir dårligere over natta man fyller 35 :hilarious:

Hmm kanskje jeg som har misforstått. Fikk det i fjor jeg og, men kom på nå at jeg fylte 35 like før det som skulle ha vært termin.

Litt rar regel, som om eggene bare blir dårligere over natta man fyller 35 :hilarious:
Ja, enig. Hadde gitt mer mening om det var året man fylte 35, synes nå jeg

Jeg var på første svangerskapskontroll hos fastlege i dag, og hun sa at hun nå hadde henvist meg videre til OUS for tidlig ultralyd og NIPT som blir i uke 12/13. Jeg er 30 år og syntes det hørtes rart ut at jeg skulle få NIPT, men hun sa at det var nytt. Noen andre som har opplevd dette?

NIPT er kun gratis for de som har termin etter de har fylt 35 år. Så kanskje du bare er heldig og hun glemte seg.

Jeg blir 38 i mars og kommer til å ta NIPT selv :)

Jeg fyller 34 år før termin, så er altså et år fra å få dekket NIPT. Hva er det denne testen sjekker som man ikke ser på UL? Hva koster den? Og.. er det mange som ikke får den dekka, som likevel tenker å ta?

Back
Topp