NIPT-test

Livet<3

Blir kjent med forumet
Marsboerne 2023
Hei dere :love2

Jeg har spørsmål angående NIPT-test, som jeg ser endel av dere nevner i ulike tråder.

Dere som skal gjennomføre NIPT-test, er dere over 35 år eller har arvelige årsaker som gir dere gratis offentlig test?

Eller er det mange som gjennomfører NIPT-test som er under 35 år og betaler selv? I så fall, hvorfor?

Jeg merker det er fristende selv, selvom jeg ikke vil få det dekket av det offentlige og må ut med 10.000? Samtidig kan man bli satt i en ekstremt vanskelig situasjon av prøvesvarene… Ønsker derfor å høre hva andre tenker om saken :love7
 
Jeg skal ta trolig både offentlig og privat. 37 år gammel. Forrige gang tok det privat da jeg var 35. Kanskje fordi at jeg mistet rett før, også pga alderen. Jeg ønsker å vite. Angrer på at jeg aldri fikk vite årsaken til det jeg mistet og ikke viste kjønn så litt på det også. Og jeg vil vite tidligst mulig derfor vil jeg ta privat. Tar den panel som koster 7500 kr da.
 
Er 22 år og får tilbud om det offentlig pga. tidligere dødfødsel:Heartred
 
Jeg får fra det offentlige, er 38 blir 39. Hadde jeg vært under 35 og ikke fått det dekt så hadde jeg ikke tatt det.
 
Jeg er 35 og får fra det offentlige. Sist jeg var gravid ble det ikke utført. Vi diskuterte litt frem og tilbake nå også, men ble enige om å være på den sikre siden. Men vi hadde ikke tatt det privat om vi ikke hadde fått offentlig.
 
34 og hatt dødfødsel i 2017 + mistet igjen i 2020. I løpet av året skal vel alle kvinner få velge NIPT og TUL om de vil og bli dekket av det offentlige.
 
Jeg er 38, og får derfor gjennom det offentlige. Tok ikke sist, da var jeg 33, og hadde nok ikke tatt nå heller dersom jeg ikke hadde fått det pga alder.
 
34 og hatt dødfødsel i 2017 + mistet igjen i 2020. I løpet av året skal vel alle kvinner få velge NIPT og TUL om de vil og bli dekket av det offentlige.
Nei er vel bare de over 35 som skal få NIPT. De under 35 får vel bare dersom det er grunn til å tro at det er stor sannsynlighet for en kromosomfeil.
 
Blir 37 og får. Hadde ikke tatt det om jeg ikke fikk det dekket.
 
Nei er vel bare de over 35 som skal få NIPT. De under 35 får vel bare dersom det er grunn til å tro at det er stor sannsynlighet for en kromosomfeil.
Ikke alltid det tilbys til yngre fordi det er stor sannsynlighet for at det er kromosomfeil heller. Noen ganger har det noe med at man er svært engstelig ved et nytt svangerskap etter et tap for eksempel. Og tapet kan ha skjedd av ulike grunner. Da kan det gis tilbud om alle mulige ting en kan sjekke, for å trygge den gravide om at fosteret er friskt.
I vårt tilfelle er det ingen grunn til å tro at vi skulle fått et barn med kromosomfeil, men får allikevel tilbud om å ta NIPT hvis det gjør at vi føler oss tryggere.
 
Jeg er 39 og kommer til å ta det denne gangen. Tok ikke med første selv om jeg hadde rett på da også pga alder. Ble rot med henvisning og fikk TUL. Der var alt perfekt men de kunne henvise meg videre til KUB test som var veien en gikk da. Den har ganske høy fare for falsk positiv (du tok nipt om du fikk utslag på KUB). I tillegg er det veldig liten sjans for at de finner noe på blodprøvene når de ikke ser noe på TUL. Så da valgte vi det bort.
 
Ikke alltid det tilbys til yngre fordi det er stor sannsynlighet for at det er kromosomfeil heller. Noen ganger har det noe med at man er svært engstelig ved et nytt svangerskap etter et tap for eksempel. Og tapet kan ha skjedd av ulike grunner. Da kan det gis tilbud om alle mulige ting en kan sjekke, for å trygge den gravide om at fosteret er friskt.
I vårt tilfelle er det ingen grunn til å tro at vi skulle fått et barn med kromosomfeil, men får allikevel tilbud om å ta NIPT hvis det gjør at vi føler oss tryggere.
Så bra at de bruker litt skjønn og tilbyr det til de som er veldig engstelige også. Men det kommer nok ikke til å bli sånn at alle gravide får tilbud om dette rutinemessig. Det er jo allikevel et fremskritt at NIPT er tillatt for alle gravide nå, sånn at de under 35 kan velge å ta dette privat. Tidligere var det ikke tillatt og de som ikke fikk dette offentlig måtte ta testen i utlandet.
 
Jeg er 35 og skal ta nipt test,mest pga alder. Sist gang jeg var gravid så viste jeg ikke om nipt før seinere i svangerskapet. Men tok tidlig ultralyd for å se at alt var bra med babyen.
 
Er under 35, men får dekket både NIPT og TUL grunnet vanskelig livssituasjon. Føler ikke noe behov for å ta det privat hvis jeg ikke skulle tatt det offentlig
 
Vi skal ta nipt, og vi snuser litt på å ta den i Danmark da den viser mer enn den i Norge gjør.
 
Vi har også vurdert å ta i danmark, men blitt litt usikker på om vi skal ta i det heletatt
Den skjønner jeg. Vi ønsker gjerne all info vi kan få om fosteret og ta et valg ut fra det, men vet man med seg selv at man ville beholdt uansett da er da kanskje ikke like viktig å få tatt den :)
 
Har snakket med gynekologen i dag. Hun sier at det holder mef den NIPT som man tilbyr i Norge ( bare 3 trisomier) dersom det ikke er genetisk belastning. Så jeg revurderer det å ta det privat i tillegg. Men synes likevel Athen fikk time så sent:( 12+4 ca
 
Back
Topp