Nipt test

Tillea

Glad i forumet
Septemberlykke 2021
Oktoberfest 2024 ❤️
Har dere tenkt til å ta Nipt test? Og i så fall hvor og når?
Vi ønsker å ta det, men usikker på hvor vi skal gjøre det.
:Heartblue
 
Jeg har lyst til og ta det, men har ikke krav på det . Er 35 år ved termin. Har du Krav på det eller ? Jeg tenker og kjøpe en sånn test. Har lest mye om det og ser mange kjøper fra Danmark. hva tenker du?
 
Har dere tenkt til å ta Nipt test? Og i så fall hvor og når?
Vi ønsker å ta det, men usikker på hvor vi skal gjøre det.
:Heartblue

Jeg har lyst til og ta det, men har ikke krav på det . Er 35 år ved termin. Har du Krav på det eller ? Jeg tenker og kjøpe en sånn test. Har lest mye om det og ser mange kjøper fra Danmark. hva tenker du?
 
Har man rett på det her i Norge hvis man er over 38? Trodde man måtte ta den i Danmark eller noe og betale for det selv.
 
Etter endringene i bioteknologiloven 1.7.20 kan alle som ønsker det få utført NIPTi Norge... desverre har de enda ikke vedtatt hvordan det skal gjøres og det har derfor ikke blitt opprettet noen tilbud enda. Så dersom man skal ta det må man fortsatt ta i utlandet.

Pga covid er det flere utenlandske klinikker som sender test kit til Norge, så må man få noen her til å ta blodprøven
 
Jeg kommer nok til å ta den. Bestiller nok utstyr og får noen til å ta blodprøven..
 
Kan man med hjemmel i lovendring si at legesenteret SKAL ta blodprøven hvis vi kommer med kit?
 
Kan man med hjemmel i lovendring si at legesenteret SKAL ta blodprøven hvis vi kommer med kit?

Jeg ville forhørt meg med legesenteret først. Min fastlege tar ikke blodprøver for nipt selv om det foreligger en lovendring. Argumentasjonen var at nipt og tilhørende prøvetaking gjennomføres på sykehus og ikke hos fastlege. Jeg vet at enkelte fastleger gjør det, og private foretak tar blodprøver selv om det er til nipt.
 
Jeg har lyst til og ta det, men har ikke krav på det . Er 35 år ved termin. Har du Krav på det eller ? Jeg tenker og kjøpe en sånn test. Har lest mye om det og ser mange kjøper fra Danmark. hva tenker du?
Jeg er 29, så har ikke krav på det. Blir derfor fra klinikk i utlandet. Usikker på hvilken. Sett på ultralydklinikken.dk og eddalabs. Virker som det er to forskjellige tester og at den til ultralydklinikken undersøker mer?:confused013
 
Etter endringene i bioteknologiloven 1.7.20 kan alle som ønsker det få utført NIPTi Norge... desverre har de enda ikke vedtatt hvordan det skal gjøres og det har derfor ikke blitt opprettet noen tilbud enda. Så dersom man skal ta det må man fortsatt ta i utlandet.

Pga covid er det flere utenlandske klinikker som sender test kit til Norge, så må man få noen her til å ta blodprøven

Så kjipt da at den ikke er tilgjengelig ennå.
 
Kostet en del da :nailbiting: Er denne bedre enn den vanlige blodprøven man får fra sykehuset når man er over 38?
Det aner jeg ikke, tror det er den de over 38 får, men det er bre gjetning fra min side :bag:
 
Kostet en del da :nailbiting: Er denne bedre enn den vanlige blodprøven man får fra sykehuset når man er over 38?

Det er vel KUB man får om man er over 38, denne viser risiko, men NIPT har større sannsynlighet for å.være korrekt.
Det er flere som får.økt risiko på KUB, men hvor fortervannsprøve eller NIPT er normal
 
Jeg skal! Har lest en del opp og ned rundt det og ender nok opp på Gendia i Nederland. Ca 5000,- inkl frakt tilbake og raskt svar har jeg hørt fra andre. Så tror det blir der kontra Danmark som blir et par tusen dyrere..
 
Jeg skal! Har lest en del opp og ned rundt det og ender nok opp på Gendia i Nederland. Ca 5000,- inkl frakt tilbake og raskt svar har jeg hørt fra andre. Så tror det blir der kontra Danmark som blir et par tusen dyrere..
Åja, det må jeg sjekke ut! Takk for tips :woot:
 
Back
Topp