NIPT-Test

Alvida86

Flørter med forumet
Hei.
Jeg har tenkt mye på om jeg skal ta denne NIPT - testen. Hva synes dere om den?

Den skulle jo vært tilgjengelig for alle nå på privatklinikker, men regjeringen får jo ikke fingeren ut:banghead:

Har hør om de som sender blodprøven til Sverige, er det noen som vet hvordan dette fungerer?

Leste et annet sted på forumet, at en som hadde kontaktet helsedirektoratet eller noe sånt, hadde fått vite at det vil bli mulig fra rundt april 2021. Så for sent for oss.

Det er veldig lett å bestille prøvekit fra ultralydsklinikken.dk (man går bare inn i bestill time og så finner man alternativet for prøvekit der). Det står beskrivelse for hele opplegget inne på sidene deres også. Jeg var der med første og de er veldig profesjonelle og dyktige, så har ingen problem med å "bare" bestille kit fra dem, nå som tidene er som de er.

Det eneste en må fikse selv, er at en må finne noen som kan ta blodprøvene. Har sett at noen har hell med legekontoret, bht etc

Jeg har heldigvis en venninne som er sykepleier, så hun skal ta for meg:)

Det er også fullt mulig at de svenske klinikkene sender ut kit nå også, men det er ultralydsklinikken jeg har undersøkt:)

Leste et annet sted på forumet, at en som hadde kontaktet helsedirektoratet eller noe sånt, hadde fått vite at det vil bli mulig fra rundt april 2021. Så for sent for oss.

Det er veldig lett å bestille prøvekit fra ultralydsklinikken.dk (man går bare inn i bestill time og så finner man alternativet for prøvekit der). Det står beskrivelse for hele opplegget inne på sidene deres også. Jeg var der med første og de er veldig profesjonelle og dyktige, så har ingen problem med å "bare" bestille kit fra dem, nå som tidene er som de er.

Det eneste en må fikse selv, er at en må finne noen som kan ta blodprøvene. Har sett at noen har hell med legekontoret, bht etc

Jeg har heldigvis en venninne som er sykepleier, så hun skal ta for meg:)

Det er også fullt mulig at de svenske klinikkene sender ut kit nå også, men det er ultralydsklinikken jeg har undersøkt:)

Super:)
Da skal jeg undersøke det:) Tusen takk for svar :Heartred

Nå får jeg duo-test, får begynne med den, og vurdere om vi må bestille en NIPT-test om vi ikke føler oss beroliget nok av resultatene duo-testen gir.

Nå får jeg duo-test, får begynne med den, og vurdere om vi må bestille en NIPT-test om vi ikke føler oss beroliget nok av resultatene duo-testen gir.

Samme her! Men en venninne her hadde bare sagt til legen at de ikke var helt beroliget etter duo-testen (uten noen spesiell grunn annet enn at de har mistet ganske sent før), og da henviste han dem bare videre til NIPT :) så verdt å høre!

Tipper vi kommer til å bestille kit fra ultralydklinikken.dk, jeg var der med første og det var en veldig god opplevelse.
Det blir nok basis panoramatest med en privat ul her hjemme.

Det er veldig godt forklart hvordan man gjør det, må bare finne noen som kan ta blodprøven hvis ikke legekontoret vil ta den.

Tipper vi kommer til å bestille kit fra ultralydklinikken.dk, jeg var der med første og det var en veldig god opplevelse.
Det blir nok basis panoramatest med en privat ul her hjemme.

Det er veldig godt forklart hvordan man gjør det, må bare finne noen som kan ta blodprøven hvis ikke legekontoret vil ta den.
Vi vurderer eddalabs i Sverige eller Ultralydklinikken i Danmark :happy:

Jeg har bestilt kit og mottok etter bare to dager, så gikk fort gitt:)

Har heldigvis helsepersonell i familien, så blir relativt greit å få ordnet blodprøve:)

Jeg får duo/kub test pga av alder. Videre NIPT eller fostervannsprøve om denne ikke er bra. Var veldig klar på hva jeg tenkte om det viste å være noe på disse prøvene før jeg ble gravid, men kjenner at nå som jeg er det, så er jeg ikke like skråskikker lengre. Så er ikke nødvendigvis bare positivt med denne testen heller.
Vil tro at dersom noen er på privat tidlig ul og det oppdager «feil» på nakkefold eller nese, så vil du bli henvist til kub/nipt med en gang.

Jeg får duo/kub test pga av alder. Videre NIPT eller fostervannsprøve om denne ikke er bra. Var veldig klar på hva jeg tenkte om det viste å være noe på disse prøvene før jeg ble gravid, men kjenner at nå som jeg er det, så er jeg ikke like skråskikker lengre. Så er ikke nødvendigvis bare positivt med denne testen heller.
Vil tro at dersom noen er på privat tidlig ul og det oppdager «feil» på nakkefold eller nese, så vil du bli henvist til kub/nipt med en gang.

Ja, du har rett i at de skal henvise om de oppdager noen avvik privat og da får man testene som trengs :) Jeg oppdaget ikke avvik før i uke 16 men ble henvist til Riksen med en gang og fikk videre oppfølging der!

Jeg tenker å bestille kit også, men kjenner ingen som kan ta blodprøven :(
Har faktisk begynt å tenke på å reise til Sverige og heller sitte i karantene etterpå.

Skal ta UL uke 11+5 av overlege som er spesialisert innen fosterdiagnostikk. Han er på gynekologklinikken en gang i måneden for å utføre disse og det var et tilbud gynekologen tipset om. Denne tar de vel alt mellom 11-13 uker. Ser man avvik på denne, blir man videre henvist til nipt Syntes det er fint å ha muligheten. Mange ønsker jo kanskje uansett å vite om man trenger ekstra oppfølging om det skulle være noe:)

Jeg har et barn med svært sjeldent kromosomavvik fra før (multifunksjonshemming), og i forrige svangerskap fikk vi ekstra oppfølging på grunn av det. Kromosomavviket til datteren min er ikke arvelig, derfor var det ikke større sjanse for å få et barn til med samme funksjonshemming, men vi tok KUB-test og blodprøve likevel. Helt ærlig så opplevde jeg det som veldig stressende med ekstra oppfølging i svangerskapet, og ble ikke mer betrygget av det. Derfor tror jeg ikke vi kommer til å ønske så mye ekstra oppfølging denne gangen. Ønsker jo selvfølgelig å få et friskt barn, men vi vet også at det går bra om vi får et barn med utfordringer. ❤️

Back
Topp