NIPT-test

Sillys

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg er 36 år og i uke 8+2, og ønsker å ta NIPT-test.

Til tross for at det ble lovlig i Norge fra 1. juli så er det fortsatt ikke mulig å ta testen her.
Jeg tenkte derfor bestille fra Eddalabs siden det er vanskelig å reise til utlandet nå. Er da avhengig av at noen i Oslo kan ta blodprøven, og at jeg deretter sender testen til Sverige for analyse.

Har noen av dere vurdert det samme?
 
Trodde NIPT testen ble tilgjengelige fra 1.november? Har telefonsamtale med Riksen på onsdag og skal da diskutere dette med de.
 
Det skulle egentlig foreligge nye retningslinjer for nipt fom 1 nov. Men finner ingen oppdateringer på nettet. Håper det kommer snart. Utrolig dårlig gjort å sette en frist også blir det helt stille på den fronten.
 
Trodde NIPT testen ble tilgjengelige fra 1.november? Har telefonsamtale med Riksen på onsdag og skal da diskutere dette med de.

Helsedirektoratet har fått frist for å vurdere retningslinjer til 1. november 2020. Etter dette vil Helse- og omsorgsdepartementet komme tilbake til hvordan og når NIPT kan gjennomføres.
Mao vil det neppe bli anledning til å gjennomføre testen i Norge før til neste år.

Utrolig synd at det tar så lang tid!
 
Helsedirektoratet har fått frist for å vurdere retningslinjer til 1. november 2020. Etter dette vil Helse- og omsorgsdepartementet komme tilbake til hvordan og når NIPT kan gjennomføres.
Mao vil det neppe bli anledning til å gjennomføre testen i Norge før til neste år.

Utrolig synd at det tar så lang tid!

Helt enig! Særlig da de jo allerede har både kunnskap og tester tilgjengelig for å gjøre dette nå!
 
Jeg har nettopp tatt NIPT test gjennom EddaLabs. Fikk veldig god veiledning og oppfølging med en norsk lege der som heter Kristian, både før og etter prøvetaking. Fikk kitet tilsendt (tok bare 2 dager), og hadde avtalt med fastlegen om han syntes det var greit om jeg tok blodprøven der. Sendte det tilbake med returkonvolutten som fulgte med pakken (DHL). De har stor pågang om dagen, men fikk svar på mail både natt til lørdag, og ble oppringt på kvelden når han hadde ledig tid. Fikk grundig informasjon, og følte jeg fikk alle svarene jeg trengte. Anbefales :)
 
Jeg har nettopp tatt NIPT test gjennom EddaLabs. Fikk veldig god veiledning og oppfølging med en norsk lege der som heter Kristian, både før og etter prøvetaking. Fikk kitet tilsendt (tok bare 2 dager), og hadde avtalt med fastlegen om han syntes det var greit om jeg tok blodprøven der. Sendte det tilbake med returkonvolutten som fulgte med pakken (DHL). De har stor pågang om dagen, men fikk svar på mail både natt til lørdag, og ble oppringt på kvelden når han hadde ledig tid. Fikk grundig informasjon, og følte jeg fikk alle svarene jeg trengte. Anbefales :)

Er dette gjort på egenhånd eller oppfyller du kravene til å få tilbud fra helsevesenet?
 
Er dette gjort på egenhånd eller oppfyller du kravene til å få tilbud fra helsevesenet?
Dette er gjort på egenhånd. Hvis jeg hadde oppfylt kravene hadde jeg tatt testen her, gjennom det norske helsevesenet. Siden lovendringen vedrørende at NIPT skal tilbys alle gravide ikke er tredd i kraft enda, var dette noe vi valgte å gjøre gjennom EddaLabs. Men folk må få gjøre som de vil. Jeg hadde i alle fall positive erfaringer, og kan gå god for de.
 
Sniker :)

Om det er noen trøst, så måtte dere trolig gått privat i Norge også. NIPT skal tilbys alle kvinner som har rett på fosterdiagnostikk etter lovendringen trer i kraft. Det nye er at det gjelder alle som er 35 år eller eldre ved termin, kontra 38 som alderen er nå. Videre gjelder det dem som har fått et sykt barn tidligere, har andre særskilte grunner til å få fosterdiagnostikk eller som henvises til fosterdiagnostisk avdeling etter avvikende funn på ultralyd.

Det som derimot skal gjelde alle gravide er følgende:
"Stortinget ber regjeringen sørge for at ultralyd med tilleggsundersøkelser som kan avdekke alvorlig sykdom eller skade hos fosteret, blir et tilbud til alle kvinner i første trimester gjennom den offentlige svangerskapsomsorgen.

Stortingsflertallet mener nipt-blodprøve skal bli gratis for kvinner med risikosvangerskap, ved funn på tidlig ultralyd og for alle som får tilbud om fosterdiagnostikk (over 35.) Har man ingen indikasjon, kan testen tas ved full egenbetaling."


Dette innebærer da at det alle får er en organrettet ultralyd mellom uke 12 og 14. Er der her grunn til å tro at babyen kan være syk, så kvalifiserer man videre til dette.

Med andre ord ikke gratis NIPT til alle gravide :) men det er klart, det er jo mye mer praktisk om man enklere kunne betalt og tatt hele testen i Norge. Og det blir jo mulig her sånn som i Sverige, Danmark og andre land.
Men det er altså det tidlige ultralyden som alle skal få. Og det er jo også både på tide og bra, synes jeg. En NIPT test viser bare ganske sikker indikasjon for 4 av mange mulige kromosomfeil og viser ikke eventuelle manglende organer, som en ultralyd vil avdekke.

NIPT tilbys for øvrig nå ved noen få sykehus dersom de mener en kvalifiserer for den testen :)
 
Jeg har nettopp tatt NIPT test gjennom EddaLabs. Fikk veldig god veiledning og oppfølging med en norsk lege der som heter Kristian, både før og etter prøvetaking. Fikk kitet tilsendt (tok bare 2 dager), og hadde avtalt med fastlegen om han syntes det var greit om jeg tok blodprøven der. Sendte det tilbake med returkonvolutten som fulgte med pakken (DHL). De har stor pågang om dagen, men fikk svar på mail både natt til lørdag, og ble oppringt på kvelden når han hadde ledig tid. Fikk grundig informasjon, og følte jeg fikk alle svarene jeg trengte. Anbefales :)

Hei! Kan jeg spørre hva du måtte betale?:)
 
Jeg fikk nipt test gratis i Norge for et par uker siden. Var da i uke 10. Er «gamlis» da, så mulig det er derfor. Hadde bestilt et kit fra utlandet også, da jeg ikke visste at jeg fikk i Norge. Så det ble dobbelt-kontroll.
 
Jeg fikk nipt test gratis i Norge for et par uker siden. Var da i uke 10. Er «gamlis» da, så mulig det er derfor. Hadde bestilt et kit fra utlandet også, da jeg ikke visste at jeg fikk i Norge. Så det ble dobbelt-kontroll.
Ikke alle får nipt fordi de har riktig alder men pga indikasjon. Mest vanlig enn så lenge er at enn får kub testen og nipt om man har grunnlag for det blandt annet pga sykt forster tidliger. Jeg fikk nipt grunnet t18 på tidligere Foster. Hvertfall det sykehuset sa til meg.
 
Hvor mye koster testen?
 
Jeg fikk nipt test gratis i Norge for et par uker siden. Var da i uke 10. Er «gamlis» da, så mulig det er derfor. Hadde bestilt et kit fra utlandet også, da jeg ikke visste at jeg fikk i Norge. Så det ble dobbelt-kontroll.
Fikk du foresten lov vite kjønn på. Nipt testen sykehuset tok?
 
Back
Topp