NIPT-test

LilleBlomsten92

Forelsket i forumet
Hei!

Jeg lurer kort og godt på om det er noen som har gjort dette eller vurdert å gjøre det?

Jeg har litt lyst, siden det er en mulighet. Men man må jo betale selv og reise ut av landet. Kostnaden for selve testen er vel ca 5000 kr, så rimelig stiv pris for en enkel blodprøve med ul. Samtidig er det jo en liten sum i det store bildet. Jeg tenker at kunnskap er makt og ville roet meg veldig dersom jeg hadde fått tatt en slik test. Behøver ikke reise lenger enn en dagstur til Sverige heller.

Hører gjerne om erfaringer :)

Jeg tok ikke den. Er andregangs og er 28 år gammel. Har flere venninner som vurderer å gjøre det når de blir gravide da..

Jeg skal ta den selv om en måneds tid. Dersom det skulle være noe galt vil jeg vite det så tidlig som mulig, hvis ikke så kan jeg roe meg ned å vite at alt virker til å være i orden :) Er 28 år gammel, men kjenner flere venninner som har tatt den. De har vært fornøyde med å ha gjort det og har sagt at de skal ta den igjen dersom de får flere barn.

Nå bor ikke jeg på østlandet så da er det letteste å fly til København og ta den der. Jeg har fått inntrykk at den er litt dyrere i danmark pga kursen, 4300DKK = 5800 kr.

Jeg tok det på Barnmorskehuset i Gøteborg i februar. Fikk svar etter 8 dager :) Gjør det igjen hvis vi får fler barn. Er 34 år :)

Er 32 år, tok den i nord-Sverige i juni i uke 12, kunne tatt det som en dagstur, men tok det som en liten «ferietur» med en overnatting. Ble krøll fordi det var ikke kommet nok foster DNA over i mitt blod, så måtte ta ny prøve,’tok selv (fikk sendt utstyr), kjørte over grensen og sendte derfra med ekspress. Tok vel 8 dager før svar. Valgte NIPT/harmony - den som sjekker for trisomi, men også flere andre avvik. Selv om det ble litt styrete så angrer jeg ikke. Ville gjort det igjen. Man kan jo ikke sjekke for alt, men for oss en trygghet med mulighet for og eventuelt ta et informert valg tidlig i svangerskapet.

Gjorde det i køben med nr 3. Var da 33 år, absolutt å anbefale hvis du tror du ville bekymret deg for om noe var galt. Angret i etterkant på at jeg ikke valgte den utvidete varianten «platinum», eller hva det nå het, men alt ser ut til å være i orden med 1-åringen. Valgte bare de vanligste mutasjonene (de tre trisomiene og jeg tror et par andre)

Også veldig kjekt å få vite kjønn 100% sikkert (ikke like sikkert ved beskjed om jente, men finner de y kromosom så er det helt sikkert at det er gutt)

Dro i uke 11+1 eller noe sånn, så svaret kom etter «fristen», men det betyr nok lite dersom noe er alvorlig galt med fosterets gener. Tror at også norske helsemyndigheter vil «godkjenne» et slikt prøvesvar - i hvertfall nok til å utføre norske tester

Dersom motivasjonen din for NIPT bare er å være så forberedt som mulig for evt utfordringer barnet kan ha, så er det visst likevel best å gjøre det relativt tidlig

Jeg tok NIPT i sommer siden det er det tredje barnet vårt og jeg nå er 38, så da har jeg høyere risiko for avvik (har ikke tatt testen med de to første siden jeg da hadde mye lavere risiko, men tok i stedet ultralyd i uke 12 hos en meget erfaren gynekolog som sjekket nakkefold osv).

Tok NIPT Panorama-testen hos Ultralydklinikken i København i uke 9 fordi jeg ville ha den mest omfattende testen på markedet og fordi vi skulle på ferie uken etter, så hadde ikke tid til å vente på den rimeligere NIPT Harmony-testen (kan først tas i uke 10 så vidt jeg vet). Fikk svarene knapt to uker etterpå, veldig fornøyd!

Var på fosterdiagnostikk i uke 13 gjennom det offentlige pga alder og hadde da med resultatene av testen, hvilket de syntes var veldig fint på sykehuset.

Tok nipt i Belgia hvor jeg nå bor. Var 33 år da, men alle får tilbudet uansett alder. Betalte ca 80 kr av egen lomme og helseforsikringen min dekket resten av prisen. Tok UL og blodprøven i uke 13 og fikk resultatet etter ca 2 uker. De tester for kromosomfeil og for noen andre avvik. Fikk også vite kjønn fra blodprøven, som bekreftet kjønnet gyn hadde sett på UL. Syns at det er bra å få beskjed tidlig i graviditeten om noe er alvorlig galt i stedet for å gå til uke 20 og eventuelt måtte ta stilling til en abort såpass sent...

Jeg dro til Danmark og tok testen. Synes det var fint. God trygghet.
Hyggelige folk og en koslig tur med overnatting og shopping :)

Tok NiPT panorama i København i sommer. Er godt fornøyd og vil gjøre det samme på eventuelle fremtidige svangerskap

Back
Topp