NIPT test

RainbowDash

Endelig gravid
Himmelbarn
❄️ Januargull 2023 ❄️
Jeg kommer definitivt til å ta den.
Min kusine fikk nylig en baby med downs, og selv om det er flott, og han er nydelig, så ønsker jeg muligheten til å si nei til ett foster med downs. Jeg er ikke frisk, og jeg har så mye vondt fra før av. Jeg vil ha det beste utgangspunktet for meg og mitt barn, og dessverre innebærer det å si nei til ett barn jeg vet kommer til å slite resten av livet. Jeg vet barn kan bli syke og ting kan skje, men allikevel vil jeg ha det beste utgangspunktet...

Om jeg fikk tilbudet hadde jeg sagt ja. Jeg skjønner ikke problemet med å gi vordende foreldre all tilgjengelig informasjon, at man får vite om f.eks at barnet har downs så er ikke det ensbetydende med at foreldrene tar abort. Synes det er helt forferdelig at foreldre må ta fostervannsprøve når det finnes et mye enklere og risikofritt alternativ.

Vi hadde bestemt oss for å si nei til et barn med downs dersom vi skulle komme i den situasjonen. Det var før vi fikk vite at jeg har pcos, og han har nedsatt spermkvalitet. Etter disse beskjedene har vi blitt veldig usikre på dette, da vi har prøvd å bli gravide i over ett år, og ingenting har skjedd. Derfor er det noe vi får bli enige i om jeg noen gang blir gravid.

Når det er sagt er det uansett fint å vite, slik at man kan forberede seg på et barn med downs syndrom :happy:

Ja Den vil jeg ta om det går, er vel kub de tilbyr nå. Har hørt nipt er en bedre test

Tar den hvis det blir tilbudt men det er vel bare de som ellers ville fått fostervannsprøve, så dermed er det vel ikke sannsynlig.

Den kommer jeg til å ta hvis jeg blir gravid ja.

Jeg skal ta den! Planlegger tur til København/London om et par uker. Synes også testen burde vært tilgjengelig for alle. Hvis de først skal ha et tilbud om test til noen, så må de i hvertfall tilby en test som gir sikre resultater, ikke tilby en dårlig test først, og så sette de som får dårlige odds på pinebenken i enda noen uker...

Denne blir mest trolig lovlig i Norge til våren, kommer dere til å benytte dere om dere får muligheten?
https://www.vg.no/nyheter/innenriks...avide-innfoeres-trolig-til-vaaren/a/24219316/
Skjønner noen synes det blir sorteringssamfunn, men jeg vil bruke muligheten om jeg får den.

Yes! Absolutt!
Vi tok nipt-test i Sverige og fikk dessverre beskjed om at det var Downs. Når vi kom på morkakeprøvingen tok det legen 5 sek å se at fosteret ikke var levedyktig.:(
Jeg vil være en av de som får de selv om jeg ikke blir 38 før i mai neste år.

Yes! Absolutt!
Vi tok nipt-test i Sverige og fikk dessverre beskjed om at det var Downs. Når vi kom på morkakeprøvingen tok det legen 5 sek å se at fosteret ikke var levedyktig.:(
Jeg vil være en av de som får de selv om jeg ikke blir 38 før i mai neste år.
Det var trist. Men det er vel bedre å vite, regner jeg med.
Selv har jeg planer om tidlig ultralyd, og om det er noe som tilsier at noe er galt, reise til Sverige eller på en eller annen måte få det gjort her..

Ja, jeg vil hvis jeg får muligheten!

Jeg kommer til å ta den :) Er ikke i noen risikogruppe, så må vel dra til utlandet :) Noen som vet hvor man kan ta den og pris? Har hørt Køben og Stockholm, men linker til konkrete klinikker?

I alle sånne debatter, så blir Downs ofte nevnt. Disse testene sjekker jo etter flere andre sykdommer også, hvor noen er mye mer alvorlige...

Tok den i Gøteborg i sommer.
Er ikke i noen risikogruppe, men etter nesten fem års prøvetid, flere aborter osv ville vi vite om det var noe.
Godt å få svar på at alt var i orden og bonus å få vite kjønnet tidlig med 99,9% sikkerhet ;)

Det var trist. Men det er vel bedre å vite, regner jeg med.
Selv har jeg planer om tidlig ultralyd, og om det er noe som tilsier at noe er galt, reise til Sverige eller på en eller annen måte få det gjort her..

Ja, veldig trist og absolutt bedre å vite!
Hvis vi ikke hadde tatt testen i uke 10 i Sverige ville vi ikke vist noe før uke 18 på oul. Det er alt for lenge å gå med et foster som ikke er levedyktig. Det var forferdelig å få beskjeden og å vente på å få ta morkakeprøve, og etter det vente på abort...:(

Jeg vil absolutt vite så tidlig som mulig neste gang, og skjønner ikke hvorfor det ikke skal være lovlig for alle.

Jeg kommer til å ta den :) Er ikke i noen risikogruppe, så må vel dra til utlandet :) Noen som vet hvor man kan ta den og pris? Har hørt Køben og Stockholm, men linker til konkrete klinikker?

I alle sånne debatter, så blir Downs ofte nevnt. Disse testene sjekker jo etter flere andre sykdommer også, hvor noen er mye mer alvorlige...

Vi tok i Gøteborg på Barnmorskehuset.
De var utrolig snille og spesielt etter vi fikk positivt på Downs så var de veldig støttende og sendte kort til oss, ringte og spurte hvordan det gikk etter noen måneder, og de vil gjerne ha oppdatering når vi blir gravide igjen:) uansett om vi bruker de for ny nipt-test eller ikke. :)
Det synes jeg var veldig fint, så jeg kan absolutt anbefale de!

Jeg får ikke tilbud om den, men er veldig, veldig usikker på om jeg hadde takket ja eller nei dersom det var et valg :)

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp