NIPT test privat i Norge

Snart2barnsmamma36

Glad i forumet
Februarlykke 2022❄️
Leste en artikkel nå at Spesialistsenteret for kvinner på Jessheim har fått godkjenning og starter opp med NIPT tester fra august av. Står foreløpig ikke noe om pris.

Jeg vet ikke om det er for sent for for de fleste av oss da jeg ikke vet om den må tas innen en viss uke, men da begynner godkjenningene for de som vil tilby testen å komme i orden:)

Gode nyheter for marsgruppa i såfall, hvis man vil ta den tidlig (uke 10) :D men er vel kanskje noen i baktroppen her det kan være aktuelt for også, hvis de kommer i gang feks neste uke? Jeg tok min i uke 11 pga ferie og praktisk rundt ledig time for ultralyd i forkant, men ideelt sett hadde jeg tatt det uka før. her brukte jeg forsåvidt eddalabs med testkit fra sverige, venter på svar som kommer ila neste uke. Fikk hjelp av fastlegekontor til å ta blodprøven, hvis ikke så hadde eddalabs forslag til private klinikker som kan bistå med blodprøve :) hvis det fortsatt er aktuelt for noen i gruppa her med nipt privat da, har ikke sett så mange skrevet om det her :)

Vi har vurdert men syns det har vært dyrt og kke fått fingeren helt ut for å sjekke ut mulighetene, og nå er det jo litt for sent med tanke på at jeg er 11+0 i morra (menstermin 24.). Med tanke på abortgrensa på 12+0. Ikke at jeg vet hva vi hadde gjort hvis vi hadde fått påvist noe.
Vi skal på organrettet tul på den samme klinikken 13+3, så da får vi jo en indikasjon på om alt ser normalt ut, og får evnt ta ting derfra. Ikke nevneverdig bekymret for noe, men man vet jo aldri.

Jeg ble informert av Eddalabs at forekommer det avvik på NiPT så skal det veldig mye for å ikke bli godkjent av abortnemden etter uke 12. Mange tar også NIPt for å bedre forberede seg på hva enn som måtte komme :Heartred

Er det slik at noen sykehus tar NIPT nå og andre ikke? Jeg fikk beskjed om at jeg fikk KUB men ikke NIPT( på Rikshospitalet) Er 41 år. Jeg mener da som standard for de over en viss alder, ikke hvis man tidligere har opplevd å få tøffe svar på prøvene eller andre risikofaktorer.

Sånn jeg har forstått det, så er det ikke alle sykehus som tilbyr NIPT, men alle gravide som får dårlig resultat på KUB får tilbud om NIPT på nærmeste sykehus. De som tidligere har vært gravid med barn med kromosomfeil får også tilbud om NIPT.

Sånn jeg har forstått det, så er det ikke alle sykehus som tilbyr NIPT, men alle gravide som får dårlig resultat på KUB får tilbud om NIPT på nærmeste sykehus. De som tidligere har vært gravid med barn med kromosomfeil får også tilbud om NIPT.

Takk for svar det høres riktig ut. Jeg venter på svar så håper det ser greit ut på Kub

Tatt Nipt idag grunnet litt dårlige KUB svar og økt nakkefold. Svaret på NIPT kommer ta lang tid grunnet at testen skal sendes til Karolinska Sjukhuset i Sverige. Var litt i sjokk når legen snakket idag men synes han sa at Norge har en avtale med Sverige om at sende over 600 tester/år men at det i fjord var over det dobbelte som blev sendt over, derav lang ventetid på svar.
Blir noen fryktelige dager og vente på svar…men det kan gå godt også ❤️

Back
Topp