NIPT test - oppfølging etterpå

JJ2018

Betatt av forumet
Septemberbarna 2019
Hei. Jeg ønsker svar fra dere som har tatt NIPT test i utlandet, men ikke kvalifiserer for å få testen i Norge (evt dere som tok testen utlandet før den ble lovlig i Norge). Slik jeg har forstått det bør de som får påvist høy risiko for trisomi ved NIPT tilbys ytterligere utredning. Er det noen som vet rettighetene man har dersom man får påvist høy risiko ved NIPT f eks i Sverige/Danmark, men i utgangspunktet ikke kvalifiserer for å få ta NIPT i Norge? Blir man "overlatt til seg selv" eller får man hjelp? På forhånd takk for svar :)

Hei. Jeg tok NIPT test, sendte inn blodprøver selv til et firma i Belgia. Veldig greit og lettvint. Fikk svar på mail.

Nå var det heldigvis ikke noe på blodprøven, men hvis det hadde vært det ville jeg umiddelbart tatt kontakt med fastlegen, for man har jo like mye krav på hjelp selv om man ikke er kvalifisert for testen i Norge (noe som er helt idiotisk at ikke alle får tilbud om, men det er en annen diskusjon)

Ikke tatt den selv, men du kan i så tilfelle kontakte fastlege som henviser videre til fostermedisin ved nærmeste sykehus med denne kompetansen.

Som veivalsa skriver, kontakt fastlege som henviser deg videre til fostermedisin ved nærmeste sykehus. Hvis det påvises høy risiko for trisomi bør det tas fostervannsprøve for bekreftelse/avkreftelse.

Back
Topp