NIPT-test i Danmark, erfaring?

Maybaby2024

Andre møte med forumet
Hei, dere!

Jeg er gravid i uke 9+3, og siden jeg er under 35 vil jeg og mannen betale for NIPT-test. Vi har funnet en del i Norge, men jeg ser at de kun tester for trisomi. I Danmark tester de for mange flere sykdommer/tilstander, og det er litt billigere.

Er det noen som har erfaring med å sende blodprøver til Danmark for testing? Hvordan gikk det å få blodprøver hos lege for tester som ikke er lov i Norge? Gikk det fint å sende dem? Har spesielt sett på dette nettstedet: https://www.nipt-skandinavia.com/bestilling

Det blir nok ikke aktuelt å reise til DK, men om dere har god erfaring med å sende blodprøver, gjør vi det kanskje sånn. Tar gjerne imot både erfaringer og anbefalinger til andre aktører :happy:
 
Nå må du også huske på at du må plusse på 60% i DKK;) så blir det så mye billigere i NOK?? Kursen er jo hårreisende ;)
Men vet om flere som har sendt blodprøver og det har gått helt fint :)
Men du får sikkert mye tips om hvor du bør bestille fra. Har som sagt ikke gjort det selv :) syns de skulle sjekket grundigere her hjemme egentlig. Er jo så mye man kan finne ut av;) er du frisk og under 35 så er jo sjansene små for at det er noe galt ;) og som de sa, så ser de mye på TUL;) de måler jo nakkefold og nesebein ;) lykke til❤️
 
Nå må du også huske på at du må plusse på 60% i DKK;) så blir det så mye billigere i NOK?? Kursen er jo hårreisende ;)
Men vet om flere som har sendt blodprøver og det har gått helt fint :)
Men du får sikkert mye tips om hvor du bør bestille fra. Har som sagt ikke gjort det selv :) syns de skulle sjekket grundigere her hjemme egentlig. Er jo så mye man kan finne ut av;) er du frisk og under 35 så er jo sjansene små for at det er noe galt ;) og som de sa, så ser de mye på TUL;) de måler jo nakkefold og nesebein ;) lykke til❤️
Takk! Ja, det er dårlig kurs for tiden, men det blir 7728 for en veldig grundig test i DK, og den billigste jeg har funnet i mitt område er 8400. Er egentlig ikke så viktig med pris, bare alt man kan finne ut av der sammenlignet med her.

Får ganske skrekken av de som ikke har sett noe på ultralyd før barnet kommer ut. Man kan så klart aldri være 100% sikker, men det er jo fint at det er mulig å få en test som er mye mer treffsikker enn bare ultralyd :happy:
 
Vi tok NIPT via ultralydklinikken. Tok ikke mer enn 9 dager (noe i den duren) før vi ble ringt opp med svar. Deretter fikk vi tilsendt rapporten på mail. Føltes veldig trygt å vite at alt stod bra til med baby i magen. Pluss for å få vite kjønnet såpass tidlig også, for oss som er i overkant nysgjerrige ☺️
 
Vi brukte ultralydklinikken i Danmark og var veldig fornøyd med dem! Å få tilsendt test fra dem kostet bare 100DKK mer enn det gjorde for tilsvarende test hos NIPT Skandinavia og vi valgte ultralydklinikken rett og slett fordi de hadde mer info på nettsidene sine og virket mer erfarne. Å få tatt test privat der jeg bor koster nærmere 9000kr, mens totalpris for testen fra Danmark var 8000NOK, så det var en god besparelse for oss.
Blodprøven ble sendt en fredag og vi fikk svar påfølgende fredag.
 
Vi tok Panorama og Vistara gjennom ultralydklinikken i Danmark. Veldig fornøyde :happy: men dyrt var det, og er enda dyrere nå, med svak norsk krone.
 
Tok også test hos ultralydklinikken. Valgte å ha dagstur til DK (bor i Oslo, så det gikk akkurat med bil).

Men vet at mange tar blodprøven sammen med ultralyd hos privat klinikk i norge og sender blodprøven til DK/USA. Så kommer jo prisen til ultralyd+blodprøve i tillegg. :)
 
Tusen takk for svar! :Heartred Hvordan gikk dere fram for å ta blodprøve i Norge? Og var det greit å sende? Hvordan holder blodprøvene seg på riktig temperatur osv?
 
Tusen takk for svar! :Heartred Hvordan gikk dere fram for å ta blodprøve i Norge? Og var det greit å sende? Hvordan holder blodprøvene seg på riktig temperatur osv?
Jordmor tok blodprøven for meg, - alt utstyr som trengtes for å ta prøven (+litt ekstra i tilfelle et eller annet) fulgte med.
Når prøven er tatt skal det pakkes i et slags «kjølelement» som følger med når du får alt utstyret og deretter pakkes i en eske. Esken skal bare oppbevares i romtemperatur.

Ultralydkliniken fikset frakt med DHL, og hadde sendt en DHL-konvolutt til å putte esken med prøvene i. Jeg måtte skrive ut fraktpapirer selv og bestille henting på nettsidene til DHL.
De kommer ikke på et eksakt tidspunkt, så du/noen må være tilgjengelig på adressen du har oppgitt for henting. Når jeg bestilte måtte jeg være hjemme mellom 12:00 og 15:00 for å være der når de hentet.
 
Hadde forøvrig vært på ordinær tidlig ultralyd uken i forveien, så visste at det var ett foster og at de ikke hadde funnet noe avvik på ultralyden. Ofte så anbefales det jo å ta ultralyd i forbindelse med NIPT, men så vidt jeg skjønner er det bare for å vite antall fostre og at ikke noe annet tydelig er galt. Selve NIPTen er jo bare en blodprøve og ultralyden påvirker jo ikke det.
 
Tok utvidet nipt på ultralydklinikken.dk, tok blodprøve hos fastlegen. Veldig fornøyd, verdt alle pengene. Kostnadene er uansett lave sammenlignet med å få et sykt barn (vi hadde avbrutt ved DS eller andre funn dersom de ble bekreftet ved fostervannsprøve).

Tok i tillegg TUL hos en spesialist privat. Definitivt verdt det. Gjør det samme neste gang selv om vi får offentlig TUL da også.
 
Vi bestilte gjennom ultralydklinikkendk, de er super hyggelige og hjelpsomme, svarer deg på dagen. Vi bestilte utvidet panorama test, fikk den dagen etter jeg bestilte, tok blodprøven hos fastlegen et par dager etter (jeg ringte dem på forhånd og dobbeltsjekket at de ikke var vrange på å ta prøvene før jeg bestilte testen). Jeg hadde fyllt ut alt på forhånd så det gikk egentlig knirkefritt. Alle papirer jeg fikk fra klinikken var ganske tydelige utenom et dokument som sa noe litt annet enn det som sto i resten, men jeg fulgte infoen de skrev i mailen og ikke på det ene papiret som ga step by step instrukser om blodprøvetaking og prøven kom frem dit den skulle. Vi fikk svar etter 8 dager :) Betalte 5100dkk som egentlig ble sånn 7800kr, men det gikk kun an å betale gjennom paypal og de tok en høyere kurs, så vi betalte 8300kr. Det var mulig med direkte bankoverføring også, men det ville vært litt mer styr og kanskje tatt litt lenger tid, så vi betalte heller det lille ekstra.

Vi valgte DK fordi de screener for mye mer enn bare de 3 trisomiene.
 
Tusen takk for mange utdypende svar!:happy: Jeg tror vi heller mot å gjøre det i Danmark, gjennom Ultralydklinikken istedenfor den NIPT Scandinavia. Lurt å ringe fastlegen først. Skal på ultralyd 25.10, så får se om alt er bra der før vi bestiller testen:Heartred
 
Ultralydklinikken her også. Veldig fornøyd med dem, hyggelig og raske svar på alt man splr om. Også de "dumme" spørsmålene.
Første gang reiste vi til København og tok testen der. Nå i år tok vi via post. Det fungerte like greit. Litt papirer msn må lese på for å sende riktig, men var godt beskrevet, så ikke så vanskelig som det ser ut som. Prøven blir sendt direkte til usa.

Det ga meg en enorm trygghet å få svar på testen. Vi testet for alt som var mulig. Ble vel rundt 12 000 kr med kursen som er nå. Men vært det. Jeg er gammel nok til å få nipt i Norge, så tok her også. Men det er testen fra Danmark som gjorde meg tryggest siden den svarer på så mye!
 
Oppdatering:

Vi bestilte utvidet Panorama-test fra Ultralydklinikken i Danmark. Det ble rundt 8300 NOK med dagens kurs. Jeg fikk testen to dager etter vi bestilte den, og det gikk veldig fint å ta blodprøvene hos legen. Det var til og med gratis siden det var i forbindelse med graviditeten. Det var litt komplisert å sende de riktige papirene osv., men det er bare å følge slavisk den bruksanvisningen som følger med.

Blodprøvene ble hentet av DVL fredag 3.11 og jeg ble ringt opp av klinikken lørdag 11.11 med svar. Alle prøvene var fine, og det var lav risiko for alt :happy093

Vi hadde bedt om å få vite kjønnet, så det sendte de på e-post i rapporten man mottar. Da hadde vi mulighet til å se det sammen, siden de kunne ringe meg opp når som helst. Det viser seg at vi venter ei lita jente :Heartred :Heartred

Vil bare si tusen takk til dere som svarte her! Det var til stor hjelp, og jeg er veldig for lyd med klinikken. De er veldig hjelpsomme og serviceinnstilt :happy:
 
Jeg tok prøven på meg selv, men har erfaring fra å ta av andre. Tok i uke 9+1. gikk ni dager fra jeg sendte den til jg fikk svar. Prøven i Danmark på ultralydklinikken sendes til usa, Texas. Betalte 8300kr da jeg bestilte i august.
 
Jeg tok prøven på meg selv, men har erfaring fra å ta av andre. Tok i uke 9+1. gikk ni dager fra jeg sendte den til jg fikk svar. Prøven i Danmark på ultralydklinikken sendes til usa, Texas. Betalte 8300kr da jeg bestilte i august.
Trodde den kun kunne tas fra uke 10+0?
 
Back
Topp