NIPT test eller ikke?

Mammahjerter

Betatt av forumet
Vurderer nipt test men er også usikker på om det er verdt kostnaden.
Tryggheten er fin å ha, men sannsynligheten for at noe er galt er jo liten.
Fordelen å ta nipt test for meg blir isåfall at jeg finner ut før jeg er så langt på vei at jeg har kjent liv og er tilknyttet på en helt annen måte.

Hva er deres tanker? Flere som vurderer nipt test?

Vurderer nipt test men er også usikker på om det er verdt kostnaden.
Tryggheten er fin å ha, men sannsynligheten for at noe er galt er jo liten.
Fordelen å ta nipt test for meg blir isåfall at jeg finner ut før jeg er så langt på vei at jeg har kjent liv og er tilknyttet på en helt annen måte.

Hva er deres tanker? Flere som vurderer nipt test?
skal ta den i uke 11, men får den dekket pgr av alder dette året, med forrige betalte vi selv og gikk privat. Synes det var betryggende å vite at alt var normalt. Så hadde også tatt den på nytt nå hvis den ikke hadde vært inkludert.

Tok med første og skal også denne gangen privat :D For meg er det verdt det, da det gir meg veldig ro i sjelen

Nå får jeg den pga alder, så skal ta. For 4 år siden når jeg var gravid med nr 2 tok vi den i Sverige. Er jo alltid andre ting som kan være galt, men man får hvertfall en trygghet for det den testen sjekker for :happy:

Jeg er veldig usikker på om vi skal ta eller ikke. Jeg er jo "bare" 31 når lille blir født, men kjenner på litt panikk for at noe skal være galt. Samtidig betrygger det meg litt at jeg har tatt kromosomanalyse uten funn, selv om det ikke har så mye å si for trisomiene.

Prøvd å snakke med jm om det? Mulig du kan få henvisning pga angst, tok det selv sist fordi det var avvik på oul

Nå får jeg den pga alder, så skal ta. For 4 år siden når jeg var gravid med nr 2 tok vi den i Sverige. Er jo alltid andre ting som kan være galt, men man får hvertfall en trygghet for det den testen sjekker for :happy:
Det er jo som du sier mye annet som kan være galt enn trisomier. Er usikker og jeg får den gratis på grunn av alder. Embryo er uansett laget mens vi var for unge. Må vel spørre mannen min hva han syns.

Sniker.

Har selve tatt NIPT i København i begge svangerskap. Var 27 år med første, 28 år med andre. Selv om det er mindre sjanse for at noe er «galt» om man er ung, er det fremdeles ingen garanti. Vi tok full Panorama-test begge gangene, veldig betryggende å vite at barna var friske :happy:

Kommer til å gjøre det samme igjen når vi blir gravide med nr. 3. Jeg er nå 31 år :)

En NIPT test gir ingen garanti for at alt er bra, det er mye annet som kan oppstå som ikke en NIPT test vil gi svar på som en annen har nevnt her. Dette har jeg selv vært vitne til som helsepersonell. Greit å ha det i bakhodet hvis garantien om at alt er bra er hovedgrunnen til at dere ønsker å ta den. Dette er ikke ment for å spre frykt og bekymringer❤️

Jeg har time til ultralyd og NIPT-test i uke 13. Får testen på grunn av alder. Det er godt å få vite dersom alt er bra. Men må ærlig si at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre om får beskjed om kromosomavvik, så det blir en vanskelig problemstilling å ta stilling til….Det er jo også en mulighet for at testsvaret er feil.

Jeg har time til ultralyd og NIPT-test i uke 13. Får testen på grunn av alder. Det er godt å få vite dersom alt er bra. Men må ærlig si at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre om får beskjed om kromosomavvik, så det blir en vanskelig problemstilling å ta stilling til….Det er jo også en mulighet for at testsvaret er feil.
Testen er 99% sikker for trisomi 21 og veldig sikker ved trisomi 13 og 18. Om det er funn så vil man få tilbud om fostervannsprøve eller morkake prøve, her er det 0,5% som mister barnet. Oddsen er på din side :Heartpink
For min del så hadde jeg nok beholdt ved Downs syndrom, men ved trisomi 13 og 18 så er ikke det et liv jeg ønsker for mitt barn eller de eldre søsknene

Testen er 99% sikker for trisomi 21 og veldig sikker ved trisomi 13 og 18. Om det er funn så vil man få tilbud om fostervannsprøve eller morkake prøve, her er det 0,5% som mister barnet. Oddsen er på din side :Heartpink
For min del så hadde jeg nok beholdt ved Downs syndrom, men ved trisomi 13 og 18 så er ikke det et liv jeg ønsker for mitt barn eller de eldre søsknene
Ah, skjønner. Enig med deg :Heartpink

Fikk henvist til NIPT test idag av FL.. Han minnet meg på at det må være noe jeg ønsker. Jeg blir 35 ved termin så tenker at det kan være grei å ta prøven.

Er over 35 og skal ta NIPT på første OUL. Jeg har aldri tatt det før, men tenker at det er aktuelt nå pga min alder og fordi jeg har tre barn fra før.

Er det ikke slik at NIPT også kan gi feil svar?

Er over 35 og skal ta NIPT på første OUL. Jeg har aldri tatt det før, men tenker at det er aktuelt nå pga min alder og fordi jeg har tre barn fra før.

Testen er 99% sikker for trisomi 21 og veldig sikker ved trisomi 13 og 18. Så alltid en liten risk for feilaktig svar. Den kan heller ikke gi svar på om det trisomi i barn eller morkake, men kun om det finns indikatorer for trisomier i mors blod. Men ved et svar om at det er en større risk for trisomier så må man ta et valg om morkakeprøve eller fostervannsprøve for å få et et tydelig svar.

Men jeg valgte også å ta den denne gangen, er under 35 men som deg har jeg 3 barn fra før av :)

Back
Topp