Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
En måling (blodprøve) som ble tatt ifbm studie som gjennomføres på St. olavs. Står for Placental growth factor - altså et slags mål på morkakens vekst slik jeg forsto.Tror det tar ca 10 dager for de fleste . Hva er PIGF?
varierer fra sykehus til sykehus. Noen få sender svar i Helse-Norge, mens resten sender brev. De ringer bare de med positivt prøvesvar, altså utslag. Jeg tok på a-hus og der fant jeg svaret etter 8 dager digitalt inne på min journal. Men det kommer ikke noen varsling eller noe.Er det noen som har fått svar på NIPT? Hvilket sykehus tok dere prøven på? Hvor lang tid tok det å få svar? På hvilken måte mottok dere svaret?
Fikk tilbud om NIPT-test på grunn av lav PlGF, og tripper nå etter å få svar..
Det er så skremmende , for når de ringer så vet man hva dommen er .varierer fra sykehus til sykehus. Noen få sender svar i Helse-Norge, mens resten sender brev. De ringer bare de med positivt prøvesvar, altså utslag. Jeg tok på a-hus og der fant jeg svaret etter 8 dager digitalt inne på min journal. Men det kommer ikke noen varsling eller noe.
De fleste får heldigvis ingen telefonDet er så skremmende , for når de ringer så vet man hva dommen er .
Det er sant , men gud så nervøs man må være når man skal åpne den beskjedenDe fleste får heldigvis ingen telefon
Ah, takk for info, skal på Ullevål om et par ukerJeg tok prøven på Ullevål. Der sa de at ved negativt prøvesvar (ingen utslag) vil det ikke komme på Helsenorge, men kun via brevpost i postkassa etter ca. 2 uker. Det stemmer i og for seg, jeg har ikke fått et "offisielt" brev i innboksen på Helsenorge, men under "Pasientjournal" har de journalført brevet som nå er på vei til postkassa mi. Det tok nøyaktig én uke før brevet ble lagt inn i pasientjournalen min på Helsenorge, men jeg har ennå ikke mottatt noe i postkassa.
Ved utslag på nipt sa de at man blir oppringt etter 5-8 dager.
Takk! Krysser fingrene for at de er så raske på St Olavs også. Fikk beskjed om 14 dager, men håper de tar i litt når de anslår ventetidJeg tok prøven på Ullevål. Der sa de at ved negativt prøvesvar (ingen utslag) vil det ikke komme på Helsenorge, men kun via brevpost i postkassa etter ca. 2 uker. Det stemmer i og for seg, jeg har ikke fått et "offisielt" brev i innboksen på Helsenorge, men under "Pasientjournal" har de journalført brevet som nå er på vei til postkassa mi. Det tok nøyaktig én uke før brevet ble lagt inn i pasientjournalen min på Helsenorge, men jeg har ennå ikke mottatt noe i postkassa.
Ved utslag på nipt sa de at man blir oppringt etter 5-8 dager.
Hvor mange dager etter fikk du svar ?Jeg fikk negativt prøvesvar på NIPT (altså ingen avvik funnet) på Helsenorge ganske lenge før jeg fikk brev i posten om det samme. Bare t.o. i tilfelle du vil sjekke der også.
(Sniker fra oktober 24)
Nøyaktig to uker. Brevet i posten tok bare mye lengre tid.Hvor mange dager etter fikk du svar ?
Da kan jeg være forberedt på å holde tett enda to uker Har TUL tirsdag .Nøyaktig to uker. Brevet i posten tok bare mye lengre tid.
På infosiden som OUS bruker står det at selve analysen tar inntil to uker, så regner med det vil gjelde uansett utfall. (Så virker det heldigvis som om det ofte tar kortere tid)Hvis nipt er positiv og man skulle være så uheldig å motta telefon. Tror dere da at telefonen vil komme etter ca én uke? Kan vel ikke ta to uker å motta positivt svar per telefon…?