NIPT (som ikke dekkes offentlig)

33dager

Glad i forumet
Novemberfnuggene 2023
Privat NIPT, er det noen som ikke har rett på å få dekket offentlig som tenker å ta dette privat? Jeg sliter veldig med å bestemme meg.

Er 34, så akkurat under grensen for de som får dekket offentlig, og må ærlig innrømme at jeg synes det er mye å betale for noe som tross alt ikke er så sannsynlig. Samt at jeg etter å ha mistet tre ganger ikke vet hvordan jeg ville taklet å forholde meg til et evt. positivt svar, om jeg ville tørre å ta fostervannsprøve osv. med de risikoene det innebærer. Jeg vet heller ikke hvordan jeg vil takle å bli stilt overfor valget om å avbryte svangerskapet (jeg er ikke på noen måte motstander av selvbestemt abort bare så det er sagt.)

På den annen side så gjøres det jo vurderinger ved tidlig UL i uke 12 også og da blir jeg kanskje stilt overfor noen av problemstillingene likevel...bare 7500 kr billigere :hilarious: økonomisk så lar det seg gjøre MEN vi vil jo merke det på budsjettet. Penger som ville kommet godt med i barnevogn-budsjettet for å si det sånn! Er ikke meningen å være flåsete, men det er tankene som surrer i min overanalyserende, trøtte hjerne for tiden:happy090

Noen som har erfaringer/egne tanker/synspunkter å dele?

Hvis dette hjelper noe på, så var det jo her på forumet veldig få som tok NIPT-test både offentlig og privat for bare 6-7 år siden (offentlig fantes det ikke før for kun et par år aiden, så alle som tok gjorde det via utlandet). Det var ikke flere svangerskap som endte dårlig da enn nå. Og jeg ser jevnlig at noen er uheldige og må avbryte svangerskap pga syk baby pga ting som ikke slår ut på nipt, rett og slett fordi det er mye annet som kan gå galt. Men - det blir ofte avdekket litt tidligere fordi folk nå oftere får offentlig TUL eller betaler privat.
Var jeg deg, så ville jeg funnet en dyktig fostermedisiner eller gynekolog og tatt en tidlig ultralyd rundt uke 12-14. ❤️ det er langt billigere og man får sjekka veldig mye på en slik ultralyd og avdekket ting som ikke nødvendigvis slår ut på NIPT-testen. Skulle du være uheldig og at legen mistenker noe etter en slik ultralyd, så vil du få NIPT gratis i det offentlige og videre utredning på fostermedisinsk avdeling.

Hvis dette hjelper noe på, så var det jo her på forumet veldig få som tok NIPT-test både offentlig og privat for bare 6-7 år siden (offentlig fantes det ikke før for kun et par år aiden, så alle som tok gjorde det via utlandet). Det var ikke flere svangerskap som endte dårlig da enn nå. Og jeg ser jevnlig at noen er uheldige og må avbryte svangerskap pga syk baby pga ting som ikke slår ut på nipt, rett og slett fordi det er mye annet som kan gå galt. Men - det blir ofte avdekket litt tidligere fordi folk nå oftere får offentlig TUL eller betaler privat.
Var jeg deg, så ville jeg funnet en dyktig fostermedisiner eller gynekolog og tatt en tidlig ultralyd rundt uke 12-14. ❤️ det er langt billigere og man får sjekka veldig mye på en slik ultralyd og avdekket ting som ikke nødvendigvis slår ut på NIPT-testen. Skulle du være uheldig og at legen mistenker noe etter en slik ultralyd, så vil du få NIPT gratis i det offentlige og videre utredning på fostermedisinsk avdeling.
Tusen takk, det var gode råd! Tar de med meg :Heartred

Back
Topp