NIPT prøve?

Pepsii007

Forumet er livet
Himmelbarn
Junispirene24❤️
☀️Påskeliljene 2026☀️
Hei.

Er det noen som tenker å ta NIPT prøve? Eller har gjort det før? Og hvorfor har du tatt eller skal ta prøven?
Jeg vurderer å ta den, men usikker.

Jeg er 40 og får det offentlig og med tanke på høyre risiko med alder så skal jeg ta det. Livredd for å ta den (med tanke på om den skulle vise noe og besluttet man da skal ta) men vi har bestemt oss for å gjøre det.

Jeg tok den med min første unge (var da 35 og fikk det av det offentlige) og skal ta det med denne babyen også. For min del føltes det naturlig når det ble tilbudt, også ga det en ekstra trygghet i at babyen i magen var frisk (selv om NIPT ikke sjekker for alt).
Synes ikke det var noe skummelt.

Jeg tok sist pga avvik på ultralyd. Viste seg at alt var fint :) Kommer til å gjøre det samme denne gangen hvis det skjer igjen.

Jeg kommer også til å ta den, ettersom det er anbefalt. Er bedre å finne ut tidlig om noe skulle være galt med babyen

Jeg er 31 år, og har vel ikke krav på det har jeg skjønt. Også ser jeg det koster en del å ta det privat..

Kommer nok ikke til å ta tror jeg. Er 33, så får det ikke via det offentlige og koster litt mer enn det jeg er komfortabel med privat. Forrige gang når det ble funnet avvik ble jeg tilbudt fostervannsprøve, og tok den, så tiltross for risikoen den har tar jeg heller det igjen om det ser ut som om noe ikke er helt rett.

Hei.

Er det noen som tenker å ta NIPT prøve? Eller har gjort det før? Og hvorfor har du tatt eller skal ta prøven?
Hei!Ja denne syns jeg gir veldig mye for meg. Jeg har tatt den begge gangene via en klinikk i Danmark, de sender en kit også sender vi blodprøvene tilbake med ekspress. Jeg er denne gangen gammel nok til å få det via offentlig, men ser for meg at jeg da må vente til uke 12 eller 13, alt etter når jeg får time på tul. Denne kan tas fra uke 10, og en får vite litt mer i danmark en norge, en ekstra trisomi og kjønn. Jeg kommer til å bestille den fra DK denne gangen også, så får jeg informasjon tidligere og mer :)

Jeg tok ikke denne eller noe ul før uke 12 i mitt «andre» svangerskap og fikk vite på tul at det var MA. og det syns jeg var ganske brutalt. Er nok det uansett, men dess tidligere jeg vet dess bedre er det for meg. Og da slipper jeg også å gå rundt å være bekymret for at det er «noe» :Heartpink

Nipt sjekker kun for trisomi 13, 18 og 21. Føler den ofte blir hausa opp som ein slags test som avdekker all verdens. Er jo berre blodprøve, så gjer nok absolutt ingenting å ta den liksom, NIPT står jo for Non-Invasive Pretanal Testing.

For oss er det mykje meir viktig med god TOUL, alt som ikkje oppfanges der vil uansett gi ein baby me ønsker like høgt ❤️ så her ser eg ikkje vitsen med å ta nipt.

Har ikke tatt NIPT når jeg var under 35, men tok sist og kommer til å gjøre det denne gangen også.

Kommer nok ikke til å ta tror jeg. Er 33, så får det ikke via det offentlige og koster litt mer enn det jeg er komfortabel med privat. Forrige gang når det ble funnet avvik ble jeg tilbudt fostervannsprøve, og tok den, så tiltross for risikoen den har tar jeg heller det igjen om det ser ut som om noe ikke er helt rett.
Godt mulig du får den av det offentlige grunnet historikken din :)
Jeg får dekket grunnet barn født med sjelden diagnose, selv om det ikke er en av de trisomiene som NIPT tester for.

Jeg hadde egentlig lyst til det. Men er for ung til å få det dekt, og fikk litt bakoversveis da jeg så prisene på det.. Så her blir det ikke.

Er 33år å barn nr 5, kommer ikke til å ta NIPT test.. er så sterkt i mot abort (respekterer andre altså men tror ikke jeg hadde klart det selv uansett trisomier). Er derimot redd det hadde blitt press fra partner/familie, og vil skåne meg selv fra å måtte stå i et sånt etisk dilemma

Hei.

Hei, har du blitt noe klokere/bestemt deg...? Jeg grubler mye på om jeg vil ta eller ikke, og hvis ja, når bør den tas? Så tidlig som mulig (som typ er neste uke for min del), eller er det vanlig å vente til etter TOUL? Jeg er 32år så får det ikke dekt, men fant sted som tar rundt 6000kr for prøven+enkel ul (bare for å bekrefte svangerskapet).... Er så usikker! Håper det ikke bare er jeg som grubler en del på dette her...

Hei, har du blitt noe klokere/bestemt deg...? Jeg grubler mye på om jeg vil ta eller ikke, og hvis ja, når bør den tas? Så tidlig som mulig (som typ er neste uke for min del), eller er det vanlig å vente til etter TOUL? Jeg er 32år så får det ikke dekt, men fant sted som tar rundt 6000kr for prøven+enkel ul (bare for å bekrefte svangerskapet).... Er så usikker! Håper det ikke bare er jeg som grubler en del på dette her...
Tenker du det er en stor sjans å ta å vente til etter TOUL? Fordi dei aller fleste trisomier gir også fysiske avvik som kan sees på ultralyd. Om det ikkje er nokon avvik er jo sjansen for at du sparer 6k veldig stor, og er det avvik vil du uansett spare 6k for då får du dekka nipt/fostervannsprøve. Det einaste som egentlig kan skje er at det likevell er eit barn med kromosmavvik, men då høgst sannsynlig down syndrome, som gir gode liv. Så du må jo nesten vurdere kva som veier mest for deg❤️

Jeg blir nok ikke å ta den

Jeg tok ikke forrige graviditet, da var jeg 33 år og fikk den ikke dekket. Nå som jeg er 36 år tar jeg den siden den tilbys og siden det er større sjans for avvik.

Er det noen andre under 35 som har tenkt til å ta den? Isåfall, når? :)

Jeg er over 35 og får den dekket. Tok den med babyen som nå er 11 mnd og veldig glad for det. For meg var det veldig betryggende å vite at babyen var frisk :)

Back
Topp