NIPT og kjønn

Ronja123

Flørter med forumet
Oktoberskattene 2015
Hei

Ser flere av dere skriver at dere har fått beskjed om kjønn etter NIPT test. Jeg tok NIPT test etter tidlig ultralyd 01.02.24 og venter på svar. Kan jeg spørre om å få vite kjønn når jeg blir kontaktet for svar på prøven? Eller får man ikke vite det hvis man tar NIPT test via det offentlige?
 
Du får ikke vite på den norske, vi som vet fra nipt har tatt fra annet land f.eks Danmark :)
 
Hei

Ser flere av dere skriver at dere har fått beskjed om kjønn etter NIPT test. Jeg tok NIPT test etter tidlig ultralyd 01.02.24 og venter på svar. Kan jeg spørre om å få vite kjønn når jeg blir kontaktet for svar på prøven? Eller får man ikke vite det hvis man tar NIPT test via det offentlige?
I noen land som England og Danmark sjekker de blodet ditt for å se hvilke kromesoner som er tilstedet. Her er teksten fra rapporten vi fikk fra England:
'Screening for fetal sex involves detection of Y chromosome material. The presence of Y chromosome material is interpreted as
“male sex”, the absence of Y chromosome material is interpreted as “female sex”.'

I Norge oppgir de ikke kjønn ved NIPT pga fare for at man skal velge abort pga kjønn slik jeg har forstått det.
 
Back
Topp