Nipt , normal ul ?

Enom86

Glad i forumet
❄️ Januargull 2023 ❄️
Julibarna2024☀️
Har noen opplevd at alt ser normalt ut på UL, mens NIPT (blodprøven) viser funn i etterkant?

Ikke selv, men vet at det forekommer. Man ser svært lite annet enn anatomi via ultralyd. Med NIPT testes jo genene. Man kan stole mer på NIPT enn UL.

Har noen opplevd at alt ser normalt ut på UL, mens NIPT (blodprøven) viser funn i etterkant?
Har ikke opplevd selv. Men tenker jo at det er mulighet, det er jo en andel med Downs feks som tidligere ikke ble oppdaget før fødsel. Nipt har veldig liten margin for falske negative. Men avhengig av ulike faktorer (trur blant annet alder spiller inn?! Husker ikke helt..), uansett, det vil være en andel falske positive tester på nipt. Det er jo derfor det anbefales å gå videre med fostervannsprøve eller morkakeprøve ved funn.
Samtidig er det jo mange ulike ting nipt ikke tester for, men som ultralyd vil kunne oppdage, da nettopp avvik i anatomien sees ved en rekke ulike avvik.
Nå vet jeg jo ikke hvorfor du spør, men tenker jo at det er to undersøkelser som utfyller hverandre, og sammen så får man et godt bilde.

Ikke opplevd selv, men en nær venninne opplevde det i vår

Ikke skjedd meg men en jeg kjenner - alt så «fint ut på tidlig ultralyd på sykehus i Oslo men mor var over 35 og tok nipt med alvorlig Aavik .

Alt var helt perfekt på mine tidlige ultralyder, og de sene, da jeg gikk gravid i 2020/2021, men lille gullet vårt kom til verden med uoppdaget Downs syndrom og hjertefeil lell :Heartpink NIPT var ikke lov i Norge på den tiden, og grensene koronastengt.

Back
Topp