Nipt med lav risiko i Sverige etterfulgt av KUB med høy risiko

Lulu123

Andre møte med forumet
Jeg var i Sverige i uke 10 og tok NIPT, fikk lav risiko som svar. Men i går var jeg på ultralyd og fikk sannsynlighet 1:134 på trisomi 21. Fikk ikke tall på de andre men legen sa det så bra ut. Følte jeg fikk lite informasjon om hva jeg kan gjøre videre. Klarte ikke å si at jeg hadde tatt nipt i Sverige da jeg ble ganske satt ut av resultatet som ikke var slik jeg forventet. Er nettopp fylt 40, var 39 da jeg ble gravid. Uke 13+0 i dag. Var alene på undersøkelsen da ledsager ikke var lov pga covid-19. Noen andre som har vært i liknende situasjon og har erfaringer? Skal jeg stole på NIPT da den skal være mer nøyaktig? Tenker nå krisetanker som at prøve kan ha blitt byttet om, osv.

Hva var utregningen basert på? Kun UL eller med blodprøve og alder og UL sammen eller hva? Du skal få noe skriftlig der det står.
Dersom du ikke gjorde det pleier det bety at blodprøven ikke var ferdig analysert og at du får brev senere med alle tall.
UL teller mer enn blodprøven som enkeltverdier.

Når risikoen er ferdig utregnet får man ved risiko 1:250 eller mer risiko (altså som det tallet du opplyser) tilbud om videre undersøkelser.
Sånn som jeg har forstått det vil da neste skritt kunne være NIPT for så fostervannsprøve/morkakeprøve.

det jeg prøver å si er at dersom du fikk ferdig risikoanalyse på universitetssykehus igår og endte med 1:134 så skal du ha tilbud om videre undersøkelser

Hva var utregningen basert på? Kun UL eller med blodprøve og alder og UL sammen eller hva? Du skal få noe skriftlig der det står.
Dersom du ikke gjorde det pleier det bety at blodprøven ikke var ferdig analysert og at du får brev senere med alle tall.
UL teller mer enn blodprøven som enkeltverdier.

Når risikoen er ferdig utregnet får man ved risiko 1:250 eller mer risiko (altså som det tallet du opplyser) tilbud om videre undersøkelser.
Sånn som jeg har forstått det vil da neste skritt kunne være NIPT for så fostervannsprøve/morkakeprøve.

det jeg prøver å si er at dersom du fikk ferdig risikoanalyse på universitetssykehus igår og endte med 1:134 så skal du ha tilbud om videre undersøkelser

Forsto det som om blodprøven var analysert, men fikk ikke noe skriftlig informasjon. Og ja fikk kort info om videre undersøkelser, men ikke mye om hva de ulike valgene innebærer. Har lest litt selv men synes det er vanskelig. Hadde vel også forventet andre svar siden jeg allerede hadde tatt nipt som viste lav risiko.

Forsto det som om blodprøven var analysert, men fikk ikke noe skriftlig informasjon. Og ja fikk kort info om videre undersøkelser, men ikke mye om hva de ulike valgene innebærer. Har lest litt selv men synes det er vanskelig. Hadde vel også forventet andre svar siden jeg allerede hadde tatt nipt som viste lav risiko.
NIPT skal vise noe konkret, mens KUB er en risikoanalyse
Hørte fra min gyn at det for er par år siden ihvertfall (var da jeg hørte det) var en strøm av kvinner som hadde fått utført NIPT i utlandet som viste det var noe, mens videre undersøkelser her viste alt var fint.

Du var på universitetssykehus?
Du skal ihvertfall ha tilbud om videre undersøkelser med risiko som du forteller over her om det er endelig analyse. Da ville jeg ringt inn og forhørt meg

Back
Topp