NIPT i utlandet i disse dager

Neidajoda

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
FebbisBebbis2021 ❄️
Forrige svangerskap dro vi til Køben og tok NIPT. Nå er det ikke akkurat så aktuelt å reise utenlands for sånt..

Jeg husker jeg leste om en som fikk tatt blodprøven her i landet, og sendt til utlandet for svar.

Er det noen som har erfaring med dette? Det var visstnok en fare for at blodprøven kunne bli stoppet i tollen, og da fikk man ikke pengene tilbake. Og så må man finne en lege som er villig til å ta blodprøven.

Nå er jeg ikke gravid engang ennå, da, men kjekt å vite hvilke muligheter man har.
 
Hvorfor vil du ta den da? Er det en grunn til bekymring så tar de vel disse testene i Norge?
 
Jeg snakket med en klinikk i Sverige nå i forbindelse med corona. De fortalte at det foreløpig ikke lå an til å stenge, men at det var en mulighet å ta blodprøven i Norge og sende direkte inn selv dersom grensene ble helt stengt. De hadde jevnlig kunder fra Norge som gjorde det slik til vanlig også. Man må kanskje "lege-shoppe" litt for å finne noen som er villige å ta prøven, men det lar seg nok gjøre.
 
Hvorfor vil du ta den da? Er det en grunn til bekymring så tar de vel disse testene i Norge?

Fordeler:
- Non-invasive test som har svært høy nøyaktighet.
- Mulighet til å oppdage de vanligste feilene tidlig, allerede fra 10 uker av.


I Norge får man tilbud om fosterdiagnostikk dersom det blir oppdaget noen avvik på ultralyd (eller dersom man er over 38 år). Dette innebærer at det er en sjanse for at avvik blir oppdaget seint (ordinær ul) og det vil alltid være en viss sjanse for at avvik ikke blir oppdaget i det hele tatt.

For min del føles ikke dette på langt nær trygt nok. Jeg vil vite så tidlig som mulig om det er noe galt slik at jeg har mulighet til å avbryte svangerskapet så tidlig som mulig.
 
Hvorfor vil du ta den da? Er det en grunn til bekymring så tar de vel disse testene i Norge?

Nei. I Norge får man ikke NIPT med mindre man er over 38, og først har tatt en KUB-test som viser grunn til bekymring. KUB-testen er mye mindre nøyaktig. OG: dette tas seint.

I tillegg kan NIPT indikere på langt flere problemer enn de mindreverdige testene man kan få i Norge - og man får dem kun under visse omstendigheter.

NIPT er en mye mer nøyaktig test. Man får også vite kjønn om man tar NIPT.

Og man får svarene mye tidligere enn hva man får om man er blant de heldige som aller nådigst får ta dem i Norge.

I forrige svangerskap tok jeg den i uke 11, og kunne dermed tatt abort på helt vanlig uke før uke 12. Jeg hadde ikke rett på fosterdiagnostikk i Norge, da jeg var under 38, så om noe hadde vært galt, hadde det ikke blitt oppdaget i det hele tatt mest sannsynlig, eller muuuligens de hadde sett noe på OUL. Og da hadde det blitt senabort.

Så nei. For meg er det ikke et alternativ å IKKE ta den. Jeg vil vite, og så tidlig som mulig. Jeg vil IKKE gå og bekymre meg for at noe er galt hele svangerskapet, og jeg vil IKKE oppdage at noe er galt først på OUL.
 
Back
Topp