NIPT i sverige, danmark eller norge?

Ønskefrø

Flørter med forumet
Sommerspirene 2025
Hei! Samboer har lyst at jeg skal ta NIPT, og det er ok for meg. Hva er forskjellene på å ta det i Norge, Sverige og Danmark? :Heartred

Hei! Samboer har lyst at jeg skal ta NIPT, og det er ok for meg. Hva er forskjellene på å ta det i Norge, Sverige og Danmark? :Heartred
Jeg tror det er pris, samtidig som at du også i Sverige kan få vite kjønn (ikke 100%). Det er det jeg vet :happy:

I Norge får man ikke vite kjønn. I Danmark ser vi tok, på ultralydklinikken, tester de for flere ting enn her i Norge. Usikker på hva de private i Norge tester for, om det bare er det tre trisomiene eller mer.

I Norge tester de kun for trisomi 13, 18 og 21. Man får ikke vite kjønn via blodprøven.
I Sverige kan man velge å teste for kjønnskromosonavvik og delesjonssyndrom itillegg. Og man kan få vite kjønn med 99% sikkerhet.
Men jo mer man tester for, jo større sjanse for falsk positiv, dvs. at testen slår ut på noe og at man må ta fostervanns/morkakeprøve for å bekrefte eller avkrefte.
Vi brukte EddaLabs i forrige svangerskap, da privat NIPT ikke var innført i Norge enda.
Var veldig fornøyd med de. Norsk lege som driver det. Fikk tilsendt et kit for å ta blodprøve (gjorde det hos fastlegen), bestilte henting fra DHL og sendte tilbake til klinikken i Sverige. Tok noen dager før vi fikk svar på nett.
Man kan også reise til en klinikk de samarbeider med og ta prøven der.
Vi har valgt å ta i Norge denne gangen, da det var billigere. Kjønn får vi jo uansett vite via ultralyd etterhvert.

Jeg tar i Norge, da får jeg en ultralyd samtidig. Anbefaler NIPTskolen (den må du gjennom uansett om du velger å ta den i norge) for informasjon. I danmark kan du ta utvidet test, men den gir også større sjanse for falsk positiv og dermed flere invasive inngrep for mildere tilstander.

Vi skal reise over svenskegrensen og ta! :) Da får man vite kjønn i tillegg.

Back
Topp