NIPT i Danmark, erfaringer ?

Energy

Blir kjent med forumet
Hei folkens! :Heartbigred

Jeg er i perioden i uke 11–12 hvor jeg tenker mye på hva som skjer videre med tanke på utredning. Jeg har TUL på fredag hvor jeg takket ja til NiPT-test her i Norge. Jeg ser også at det er vanlig å bestille NiPT-test fra Danmark. Nå som tanken min har gått til å bestille test fra Danmark, bestemte jeg meg for å spørre dere om hvilke erfaringer dere har med testene fra Danmark.

Jeg er mest interessert i å bestille et sett hvor jeg tar blodprøver her i Norge, fysisk ikke aktuell i å dra til Danmark. Jeg har lest noen erfaringer her på forumet, men så vidt jeg kunne se virker de litt utdaterte.
Kan dere fortelle litt mer om det?
Hva tenker dere om testene? Enten Evita, Panorama osv.? Hvilket firma synes dere er best? Fordeler , ulemper ?

Tusen takk for at dere tok dere tid til å lese — jeg setter stor pris på det!
:smiley-bounce016

Vi har tatt via ultralydklinikken.dk (tror jeg).
Tatt panorama-testen som tar med mye mer enn det som er i Norge.
Det er ganske rett frem og godt forklart i pakken du får fra dem, tror det største problemet for folk er å finne noen som er villig til å ta blodprøven.
Ulempen er jo at det er dyrt (ca 10 000), samtidig vil det blir veldig dyrt å få et barn med diagnose.. og at jeg er litt usikker på hvordan det norske helsevesenet stiller seg hvis man får positivt på noe av det, men regner jo med at de vil gjøre det som er anbefalt (morkake eller fostervannsprøve)

Hei! Jeg tok via ultralydklinikken.dk i høst, vi valgte Panorama Utvidet og betalte litt over NOK 8 700. Jeg bestilte på en fredag så test kitet ble ikke sendt før over helga, noe som var litt irriterende siden man jo er ganske utålmodig når man først har bestemt seg. Jeg tok blodprøven hos fastlegen, men hun på laben der tappet først blod på legekontoret sine egne prøveglass, og tok også alt for lite, så jeg ble sittende en stund - og fikk et par store blåmerker :smiley-ashamed004 Så vær nøye med at de leser og følger instruksjonene nøye. Klinikken hadde lagt ved et papir feil, men de var veldig greie å kommunisere med og sendte riktig skjema på mail raskt, så printet jeg det bare ut selv. Kjørte og leverte pakken direkte til DHL sin terminal for å spare tid (det var en torsdag), og så fikk jeg svar via telefon lørdag en ukes tid etterpå. Kan absolutt anbefale dem.

Last edited:
Har tatt via ultralydklinikken.dk tre ganger. Ene gangen tok min mor blod for meg (får med alt man trenger, nåler og alt), de andre to gangene gikk jeg annen hjelp. :) bare være obs på at helsepersonell som ikke har godkjenning for NIPT, EGENTLIG ikke har lov til å ta blodprøven for deg heller. Noen gjør det likevel altså, så er lov å spørre! Men ikke alltid det bare bare er å få noen til å ta den for deg...

Anyway, nå sist tok jeg blodprøven 9+3, sendte samme dag, og fikk søren med svar 10+3.. kjapt..! Har ventet 14 dager før og, men det var midt i påsken eller noe. :p

Back
Topp