NIPT erfaring i koronatider

MeMamma

Betatt av forumet
Vi har endelig fått positiv test og er 4+0 i dag. Det har vært en lang og tidvis trist prøveperiode. Vi har mistet og vært nære ved å gi opp. Men endelig gikk det, pp 11.
Vi har lyst til å ta NIPT, men med termin 8 juni, og min 35 års dag 28 juni, blir det til at vi søker oss mot utlandet for å få tatt testen. Hvis vi venter til november her i landet, er jeg redd vi kommer for nær 12 uker, før vi får svar. Derfor vil jeg safe med svar før tidsrammen. Jeg tror ikke det er noe galt, og vi fjerner ikke med mindre vi blir anbefalt. Men vi vil være forberedt på alt- også kjønn! :-)

Så da er jeg veldig nysgjerrig på om noen har reist for å ta NIPT i koronatiden? Hvordan gjorde dere det? Opplevde dere det som trygt? Jeg er risiko, så vil aller helst nødigst reise, men så lenge alle hensyn blir tatt og man kun besøker klinikken og intet annet, så er det ikke umulig dersom klinikken er god på smitte.
Når tar man kontakt? Hvilken uke? Og hva er de ulike testene? Forstår at noen tas i ulike uker?

Og dere som har fått hjelp til å sende blod via posten. Jeg trenger ting inn med t-skje.... Hvordan gikk dere frem? Hvilke klinikker? Hvor lang svar tid? Hvordan tar du blodprøven, hvordan oppbevarer du, hvordan pakker du, hvilken temp? Hvem henter og når?

Altså- det er tydelig at jeg er helt uerfaren og retningsløs i dette. Er det noen snille sjeler som kan veilede meg? På en detaljert måte? Gjerne med linker til klinikker eller også blogger som er detaljert beskrevet!

Ønsker dere alle en nydelig helg:joyful::joyful:

Jeg brukte denne: https://www.eddalabs.com/
De holder til i Sverige, så man kjøre over grensen og få tatt blodprøven hos de eller en av deres steder over hele landet.
De forklarer alt veldig bra på tlf. Så bare book time med de :)
Eneste problemet med å ikke reise til utlandet er å få noen til å ta blodet for deg.
Så hør med ditt legekontor om de kan ta det, før du bestiller noe.

Å sende i posten går helt fint. Jeg har ingen klager. De følger bra opp og man kan sende spørsmål på tekstmelding om man vil. Får kjapt svar. :)

Jeg har også brukt Edda labs som Mia_mini overs. De sender detaljerte instruksjoner og man kan snakke med dem flere ganger på telefonen om hvordan sendingen av blodprøven fungerer. Men kort beskrevet:

1. Du får en pakke i posten fra Edda labs med alle papirer og blodprøve kit
2. Du ringer DHL og avtaler tid for henting av prøven (jeg avtalte at de hentet prøven hjemme hos meg, man kan ikke avtale å hente hvor man tar blodprøven, siden de egentlig ikke får lov til å ta prøven).
3. Du går til en plass hvor de kan hjelpe deg å ta prøven (dette kan være vanskelig, siden mange nekter å ta den. Har hørt flere har fått fastlegen sin til å gjøre det)
4. Du pakker in prøven med et ark som du må utfylle på forhånd (du får instruksjoner for dette) og sender med DHL fra avtalt hentested (temperatur må bare være normal romtemperatur, er ikke så viktig, og det kan være flere timer mellom prøvetaking og henting uten problemer)

De har 2 forskjellige valg med test, jeg måtte ta den billigere testen siden jeg har tvillinger, og da kan man ikke teste for kjønnskromosom-sykdommer og noen andre ting.

Jeg har brukt ultralydklinikken i Danmark, det fungerte på samme måte som fra Edda labs. Alt du trenger sendes til deg, og du får god informasjon om hva du skal gjøre. Resultatet kom pr telefon og mail etter ca to uker. Jeg valgte panoramatesten som kan tas fra 9 uker.

I Norge tas Nipt-testen i uke 12. Kub-testen tas før,men om du er risikosonen kan du nok få Nipt i uke 12 hvis du snakker med jordmor. Jeg ville prøvd!

Jeg har nettopp bestilt kit for prøvetaking, men sliter med å finne en lege som er villig til å ta denne. Fikk nei fra fastlegen, Medicus og Aleris. Er det noen som har tips til hvem man kan henvende seg til? Bor på Sunnmøre, men kan reise.

Jeg har nettopp bestilt kit for prøvetaking, men sliter med å finne en lege som er villig til å ta denne. Fikk nei fra fastlegen, Medicus og Aleris. Er det noen som har tips til hvem man kan henvende seg til? Bor på Sunnmøre, men kan reise.

Beste er egentlig om du kjenner noen som er helsepersonell som kan ta prøven for deg utenom arbeidstid :)
Kan hende noen andre her har gode tips også.

Back
Topp