Nippler! Tips!

Aasemor

Andre møte med forumet
Når jeg fikk mitt første barn ammet jeg i ca 6 mnd før melken tok slutt. Men jeg hadde store smerter og sår på nipplene før de ble pansernipler sånn etter et par mnd. Husker bare den forferdelige smerten og kjenner jeg er engstelig for det denne gangen også. Finnes det noen tips der ute kanskje til hvordan herde dem nå før baby kommer?

Screenshot_20210701-001110.png

Ifg ammehjelpen så.. er det helt unødvendig..
Forstår at du ønsker unngå det, men.. forsket litt på sugetak og ammestillinger da du ammet sist..?
Jeg husker jeg ble sår med nr1, men fikk ikke noe spesielle tips eller hjelp mtp amming da.. men kan ikke huske at jeg ble skikkelig sår med nr2. Litt øm, men.. ikke sånn grine-hver-gang-jeg-ammer-sår. Var i så fall veldig kortvarig, eller ikke såpass ille. (Det er nesten 8 år mellom nr1 og nr2, så er ikke snakk om at brystene var 'herdet fra forrige amming' heller).

Tror det hjalp at nr2 hadde mye bedre sugetak, og jeg var mye mer obs på det.

Tror dessverre det er lite du kan gjøre for å herde dem på forhånd. Selv slet jeg så mye med ammingen av nummer en at jeg endte med å fullpumpe, tok heller den jobben enn all smerten! Med nummer to gikk det litt bedre, fortsatt veldig smertefullt i starten, men redningen her var ammeskjold fra dag én (prøvde det med første og)! Fikk også mye hjelp med riktig sugeteknikk både på nummer en og to.

En del barnepleier er negative til ammeskjold, men jeg synes det funket veldig bra, så det brød jeg meg ikke om. Jeg tillot heller aldri at han brukte meg som smokk, så jeg ga han smokk allerede på sykehuset når jeg skjønte at han trengte nærhet og ikke mat, og det funket veldig greit. Etter tre måneder, antagelig ettersom gapet hans ble større, kunne jeg kutte ut ammeskjold! Ammet han til han var 1,5 år. Skal aldri påstå at det ble behagelig, men var i hvert fall ikke vondt etter hvert :)

Ellers anbefaler jeg multimam kompresser! Nippelreddende mellom ammeøktene de første ukene! :p Andre salver hadde jeg liten effekt av, men de er gull! Verdt hver eneste krone.

En ting til, mas mas mas om hjelp til å få til riktig sugeteknikk på sykehuset. Ikke alle er like gode på det av de som jobber der, men jeg fant en eldre barnepleier som var helt rååå på det, så jeg ringte og maste i den klokken jeg vet ikke hvor mange ganger :p

Jeg har hatt trøbbel med det med begge mine. Med første var det nok fordi han hadde stramt tungebånd (dette er noe jeg ikke visste om når han var liten, men har lært om det i ettertid). Med nr to var det nok fordi hun hadde så liten munn, og jeg så store og sprengte bryster at hun ikke fikk godt nok tak. Fikk åpne sår og brystbetennelse med begge to.. Så denne gangen har jeg gjort litt forskning, og håper å gjøre noen grep som lar meg unngå trøbbel.

1. silverette brystknoppbeskyttere fra fodebagen.no, og bruke disse hele tiden
2. benytte meg av cottermans grep før amming fra dag 3-4 (når sprengen kommer og brystene blir for gigantiske for baby :hilarious: ) (så en ammehjelper ha takeover på en insta-konto i går, og da snakket hun om hvorfor man ofte får såre brystknopper)
3. Sjekke selv om det ser ut som at baby har stramt tungebånd og få gjort noe med det med en gang.
4. Bruke naturebond-«pumpa» fra start, og ha den med på sykehuset. Jeg har ikke pumpevennlige bryster, men den kan jo kanskje hjelpe til med å få i gang og få bort den verste sprengen.
5. forsøke med lecitin forebyggende fra start, har ikke prøvd det før.
6. kjøpe inn mepilex slik at jeg har det tilgjengelig med en gang om det kommer sår.

krysser fingrene for en bedre ammestart denne gangen :angelic:

Tusen takk for alle svar

Når jeg tenker tilbake på nummer en, så kan det nok stemme at hun i førsten ikke hadde den beste sugeteknikken. Hun hadde en tendens til å ligge bare over knoppen. Jeg får være mer påpasselig denne gangen med den teknikken. ☺️

Back
Topp