NIP-test

Emilia

Flørter med forumet
Hei, dere som er over 35 år og får tilbud om å ta NIP-test. Hva er deres tanker og erfaringer med det? Jeg er veldig usikker og vet at det må gjøres ved første ordinære ultralyd :rolleyes:
 
Hei, tok det sist svangerskap da jeg var 35 år når å tok testen på tidlig ultralyd! Er jo veldig «spennende og skremmende» på et vis å vente på resultatet men også så godt når du får svar og vet litt mer om baby i magen❤️ for oss var det gullverdt❤️
 
Last edited:
Jeg er usikker på om eg tørr, men ser også nytten av en slik test det er jo større sjangs for ting å tang med foster når en bikker 35år og dette er vel grunnen til at en får dette tilbudet. Svaret kan få stor inpact på graviditeten vil eg tro / om det viser seg d er noe galt og en bare lurer på om noe mer er galt? Må være veldig induelt her hva folk velger sikkert?
Er jo endel barn idag som vokser opp med en form for mangel men klarer seg bra. Uvist om foreldra tok NIPT test eller at det bare kom som en overaskelse .

Ser at NIPT test kan avdekke følgende
  • Trisomi 13 – Pautas syndrom
  • Trisomi 18 – Edwards syndrom
  • Trisomi 21 – Downs syndrom (den vanligste)
 
Den første offentlige kontrollen er jo først i uke 11-13 og da man kan ta testen hvis man er over 35 - så jeg synes det er veldig sent å skulle få ta den testen i uke 13 i verste fall. Kommer derfor mest sannsynlig til å ta testen privat i uke 10, som er tidligste man kan ta den.
 
Tusen takk for alle svar, alltid fint å høre andre sine erfaringer. Jeg må nok sette meg litt mer inn i hva det innebærer med tanke på svar og hva disse prøvene kan vise. Det jeg er mest bekymret over er at de skal vise noe som i utgangspunktet ikke trenger å være noe. Om det gir mening :)
 
Hei! Jeg er 5+6. Og skal ta tidlig ultralyd når jeg er 8 uker. Hva er NIP test? Jeg er 40 år. Og HCG prøvene mine var på 247 her. Om dagen? Hvor offte måles dem? Erfaring?
 
Hei! Jeg er 5+6. Og skal ta tidlig ultralyd når jeg er 8 uker. Hva er NIP test? Jeg er 40 år. Og HCG prøvene mine var på 247 her. Om dagen? Hvor offte måles dem? Erfaring?
NIPT, non invasiv prenatal test. Kan avdekke kromosom-feil på fosteret. Kvinner over 35 har krav på å få testen dekket av det offentlige.
 
Ok. Blir man tilbudt det. Eller må man spørre?
Den (test av en blodprøve) skal tilbys gratis til alle over 35 år. Du må selv beslutte om du vil ta den eller ikke. Du kan spørre fastlege eller jordmor om mer informasjon så tidlig du vil. Jeg hadde en god samtale med jordmor om det.

Anbefaler helsenorges nettsider for mer informasjon om den, pluss eventuelt også videoene de har der som på en enkel måte forklarer hva testen og evt. den videre prosessen går ut på: https://www.helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/fosterdiagnostikk/ (du kan finne serien av videoer fra OUS direkte på youtube også)

HCG tas vanligvis med 2-3 dagers mellomrom (ble tre dager på meg pga helg i mellom) for å se om den dobler seg.

Hvis legene av en eller annen grunn ønsker å følge med på om den dobler seg over lengre tid, eks hvis man blør (noe jeg også opplevde), så kan det hende man tar flere enn to prøver etter hverandre.

Hilsen sniker fra oktober 2024
 
Back
Topp