Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
NIPT, non invasiv prenatal test. Kan avdekke kromosom-feil på fosteret. Kvinner over 35 har krav på å få testen dekket av det offentlige.Hei! Jeg er 5+6. Og skal ta tidlig ultralyd når jeg er 8 uker. Hva er NIP test? Jeg er 40 år. Og HCG prøvene mine var på 247 her. Om dagen? Hvor offte måles dem? Erfaring?
Ok. Blir man tilbudt det. Eller må man spørre?NIPT, non invasiv prenatal test. Kan avdekke kromosom-feil på fosteret. Kvinner over 35 har krav på å få testen dekket av det offentlige.
Den (test av en blodprøve) skal tilbys gratis til alle over 35 år. Du må selv beslutte om du vil ta den eller ikke. Du kan spørre fastlege eller jordmor om mer informasjon så tidlig du vil. Jeg hadde en god samtale med jordmor om det.Ok. Blir man tilbudt det. Eller må man spørre?
Aner faktisk ikke, men antar de er pliktige til å informere om at man har krav på å få det.Ok. Blir man tilbudt det. Eller må man spørre?

Takk for at du deler og veldig trist å høre at det ble utfallet når UL viste noe helt annet. Det gjør at jeg også er mer sikker på at NIPT test er riktig og gjennomføre for vår del.Jeg er 36 år og tok NIPT når jeg ble gravid i desember i fjor. Alt så tipp topp ut på ultralyden både i uke 10 og 13, men NIPT kom tilbake positivt på trisomi 21 også etter morkakeprøve. Er gravid igjen nå og skal definitivt t NIPT. Stoler ikke bare på UL etter den hendelsen, men det sitter nok også ganske sterkt igjen enda følelsesmessig.
Trisomi 21 er jo den vanligste og et barn kan fint leve et godt liv med Down syndrom. De man bør være «redde» for er trisomi 13 og 18. Disse babyene lever normalt 2 uker til 1 år etter fødsel om de i det hele tatt overlever svangerskapet. Det var det jeg fikk beskjed om etter jeg fikk positiv NIPT så viktig å tenke på også disse, da mange kun forbinder NIPT med å finne ut om barnet har Downs. Disse er mye mer sjelden,ja, men forekommer. Har full forståelse for at et svangerskap med bekymringer er dobbelt så tøft og skjønner virkelig hvorfor dere ikke ønsker NIPT hvis utfallet uansett ikke har noen betydningJeg er fortsatt usikker, men heller mot å takke nei. Vil nok uansett resultat la svangerskapet fortsette og da vil det bare være ekstra bekymring å få vite at det evt er utslag på NIPT. Kan også få utslag uten at det faktisk er noe galt, så det vil jo skape mye ekstra undersøkelser og bekymring. Men er i tvil, det er ikke en lett avgjørelse syns jeg!
Ja for vår familie var det definitivt det rette valget å ta abort, men er skikkelig tøft valg å ta så unner ingen det. Før jeg fikk positiv NIPT tenkte jeg også at jeg helst ikke ønsker å vite for å unngå bekymringer, men magefølelsen sa jeg burde ta den etter ei venninne også fikk positiv NIPT noen måneder før meg. Nå vil jeg bare være bekymret hvis jeg ikke tar NIPTTakk for at du deler og veldig trist å høre at det ble utfallet når UL viste noe helt annet. Det gjør at jeg også er mer sikker på at NIPT test er riktig og gjennomføre for vår del.