Nintendo DS

• Trådstarter Trådstarter memories
  • Opprettet Opprettet
ORIGINAL: minoja

Vel, jeg ser ikke at min unge vil henge etter om han ikke spiller dataspill eller DS den dagen han kommer på skolen og det er snakk om undervisning på data. Databruken i skolen i dag går stort sett ut på å bruke skriveprogram, og det er det nesten ingen unger som øver på/bruker hjemme før de kommer på skola. Så vi må begynne fra start uansett om ungene kan spille spill på dataen! Er da ikke snakk om å skjerme ungene fra dagens teknologi, men å ha et ønske om at de lærer seg å leke på andre måter og ikke trenger den type underholdning og at noe skjer hele tida...Ungen min vil jo ikke ta skade av å kjede seg litt...

Min 5åring skriver i word og tegner i paint. Bokstavlek og å øve seg på å bruke tastatur og musepad/datamus [;)]
Skriver nonsensord vel og merke, med store bokstaver, så skriver vi det ut og så går han på bokstavjakt. Han elsker å få gjøre sånt, da han gleder seg stort til å begynne på skolen. Det går fint an å lage fornuftige aktiviteter på data til de selv om de ikke går på skolen [;)] Om man ikke kommer på hvordan de kan jobbe fornuftig med teknologien selv, så finnes det læreprogram man kan bruke, både for å lære seg å telle med en-til-en-koordinasjon, gjenkjenne bokstaver, tall, farger, former og så videre.. Alt dette danner godt grunnlag for videre læring, og det er vi som foreldre som er hovedansvarlige for våre barns opplæring. Jeg velger å la ham bruke data og DS (man får læreprogram til DS også [;)]) der det er fornuftig som en avveksling fra samlesing, tegneoppgaver på ark, skriveøvelser for å trene finmotorikken (gutter trenger mer øvelse på dette en jenter ofte..), brettspill, sorteringsaktiviteter og så videre...

Og jeg gjør det fordi HAN tar initiativ til det, og det er overhodet ikke under noe form for press. Han har studerende foreldre, så når pappa har jobbet med matematikk, og når mamma har jobbet med norsk så har han villet gjøre det samme [:)]

Det er et egen liten greie på DS'en der han kan skrive også. Er egentlig et chatrom som kan kommnunisere med andre DS'er, men han skriver og tegner for seg selv der inne. Fin finmotorisk trening med DS-pennen med andre ord [;)]

Mulighetene er hva vi gjør dem til.. Men for all del. Mener ikke at alle på død og liv MÅ HA nintendo DS, tv, data eller noe sånt. Men mener også at det er drøyt å kalle all aktivitet med teknologiske dupeditter som forkastelig [;)]

ORIGINAL: ~gollat~

Altså, er det bare jeg som synes det er forkastelig at man kjøper DS til barn under 7 år?

[8|]

kjøpte til dattra mi til 4årsdagen hennes i fjor [:D] gud hvor dyktig hu frøkna er blitt [:D] åsså er d så greit for hu regulerer seg selv, men når nok er nok [:)] aldri måtte sagt til hu at nå må du legge den vekk å spille noe anna[:)] hu spille mellom 30min å 7 timer i uka [:)] aldri mer enn 1 time om gangen[:)] mye lærerike spill til DS [:D]

så føler absolutt ikke d er forkastelig [:)]

ORIGINAL: *Meya*

ORIGINAL: R3N3G4DE

ORIGINAL: *Meya*

kl er 13.31... dere har vel sikkert barn alle sammen...
ta heller en kvalitetstid sammen med barna uten ds å uten å henge her å diskutere bruk av slikt utstyr....!

Er sønnen din ute? Hvorfor gjør ikke du det samme?

Ingen av mine spiller DS nå, forsåvidt. Det er yderst skjelden de gjør det.

har vært ute... har ingen sønn ;)

Nuh, da blingset jeg på ett annet innlegg, trodde det sto at du hadde en sønn, beklager.

JEg kan sikkert sette meg og leke Zhuzhupet med lillejenta, men desverre er det andre ting på planen nå, som vi ikke får gjort ellers i uken... Rydde hus...

Men trøster meg med at om ikke annet, så er det en pedagogisk ting vi alle kan gjøre sammen!
Det er sikkert sambo til HI siden de har samme bilde..

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Vel, jeg ser ikke at min unge vil henge etter om han ikke spiller dataspill eller DS den dagen han kommer på skolen og det er snakk om undervisning på data. Databruken i skolen i dag går stort sett ut på å bruke skriveprogram, og det er det nesten ingen unger som øver på/bruker hjemme før de kommer på skola. Så vi må begynne fra start uansett om ungene kan spille spill på dataen! Er da ikke snakk om å skjerme ungene fra dagens teknologi, men å ha et ønske om at de lærer seg å leke på andre måter og ikke trenger den type underholdning og at noe skjer hele tida...Ungen min vil jo ikke ta skade av å kjede seg litt...

Min 5åring skriver i word og tegner i paint. Bokstavlek og å øve seg på å bruke tastatur og musepad/datamus [;)]
Skriver nonsensord vel og merke, med store bokstaver, så skriver vi det ut og så går han på bokstavjakt. Han elsker å få gjøre sånt, da han gleder seg stort til å begynne på skolen. Det går fint an å lage fornuftige aktiviteter på data til de selv om de ikke går på skolen [;)] Om man ikke kommer på hvordan de kan jobbe fornuftig med teknologien selv, så finnes det læreprogram man kan bruke, både for å lære seg å telle med en-til-en-koordinasjon, gjenkjenne bokstaver, tall, farger, former og så videre.. Alt dette danner godt grunnlag for videre læring, og det er vi som foreldre som er hovedansvarlige for våre barns opplæring. Jeg velger å la ham bruke data og DS (man får læreprogram til DS også [;)]) der det er fornuftig som en avveksling fra samlesing, tegneoppgaver på ark, skriveøvelser for å trene finmotorikken (gutter trenger mer øvelse på dette en jenter ofte..), brettspill, sorteringsaktiviteter og så videre...

Og jeg gjør det fordi HAN tar initiativ til det, og det er overhodet ikke under noe form for press. Han har studerende foreldre, så når pappa har jobbet med matematikk, og når mamma har jobbet med norsk så har han villet gjøre det samme [:)]

Det er et egen liten greie på DS'en der han kan skrive også. Er egentlig et chatrom som kan kommnunisere med andre DS'er, men han skriver og tegner for seg selv der inne. Fin finmotorisk trening med DS-pennen med andre ord [;)]

Mulighetene er hva vi gjør dem til.. Men for all del. Mener ikke at alle på død og liv MÅ HA nintendo DS, tv, data eller noe sånt. Men mener også at det er drøyt å kalle all aktivitet med teknologiske dupeditter som forkastelig [;)]

Vel, jeg har da ikke kalt det forkastelig [;)]
Og ja jeg vet det kommer ut fra barnas interesse, men de kan da like godt lære å skrive uten tekniske ting før skolestart. Så at det har så mye å si for lese og skriveutviklingen om ungen har en data eller ds tilgjengelig tror jeg ikke noe på. Og jeg vet mange unger langt opp på mellomtrinnet som spiller mye data og slike ting, men jeg ser ingen sammenheng om de gjør det og kan mye ellers. Er faktisk slik at de ungene som leser masse bøker og er mer opptatt av slike ting som skiller seg ut med bedre ordforråd og forståelse av virkeligheten ellers....
Og ja, det har jeg sett utallige ganger da jeg jobber i skoleverket...

Største jenta mi fikk når ho var 4år (oktober), lillebror som fyller 3 nå i april har spilt på den siden ho fikk... Han har lært seg alt selv... Han spiller også på iPhonen min, finner ut av alt... Så nå kjøper vi en til han sin 3 årsdag...[:)]

Syntes det er helt greit jeg.. De spiller ikke hver dag, og spillene vi kjøper er jo tilpasset alderen...

Men at du velger å ikke kjøpe før dine barn er 7 år er også helt greit, dømmer ikke deg for det... [;)]

Er faktisk slik at de ungene som leser masse bøker og er mer opptatt av slike ting som skiller seg ut med bedre ordforråd og forståelse av virkeligheten ellers....
Nåja, flere lærere har skrytt mer enn en gang av mine barns ordforråd på engelsk, og evnen til å formulere seg både skriftlig og muntlig med bruk av ord som ikke er vanlige hos barn på den alderen.

Og det har de lært pga online-gaming og chatting med de i guilden.

ORIGINAL: Jafseslafsaslappfis

ta heller en kvalitetstid sammen med barna uten ds å uten å henge her å diskutere bruk av slikt utstyr....!
herregud...der sank du...

er desverre ikje avhengig av å være poppis..
har ikke noe med poppis å gjøre,har noe med at det er en usmakelig kommentar...anyway,de avatarene forvirrer meg,er du dama eller mannen du?[:-]

herregud...der sank du...

er desverre ikje avhengig av å være poppis..
har ikke noe med poppis å gjøre,har noe med at det er en usmakelig kommentar...anyway,de avatarene forvirrer meg,er du dama eller mannen du?[:-]

Jeg antar den med færrest innlegg, er gubben.

Hva med å lære barn ting på egenhånd? Lære dem alfabetet, ved å vise bokstaver. Lære dem tall, ved å vise tallene.

Min sønn på snart 4 år, kan nesten ALLE bilmerker utenat. Og det har han ikke lært fra en DS, tv eller internett. Det er fra interesse og konstant leke og se på biler.

[:)]

det kunne min sønn fra han var 2 år...så det har med interesse å gjøre, men selvom han har ds lærer han seg andre ting utenom i samfunnet som er av interesse for han...

ORIGINAL: MammaMø og Kråka

Vel, jeg har da ikke kalt det forkastelig [;)]
Og ja jeg vet det kommer ut fra barnas interesse, men de kan da like godt lære å skrive uten tekniske ting før skolestart. Så at det har så mye å si for lese og skriveutviklingen om ungen har en data eller ds tilgjengelig tror jeg ikke noe på. Og jeg vet mange unger langt opp på mellomtrinnet som spiller mye data og slike ting, men jeg ser ingen sammenheng om de gjør det og kan mye ellers. Er faktisk slik at de ungene som leser masse bøker og er mer opptatt av slike ting som skiller seg ut med bedre ordforråd og forståelse av virkeligheten ellers....

Var ikke du som kalte det forkastelig nei, men i HI ble det kalt nettopp det [:)]

Min sønn blir til tider veldig frustrert over å skulle skrive bokstaver for hånd fordi han ikke får det godt nok til - de blir skjeve og rare. Og jeg har sett flere på de laveste trinnene, og da ofte gutter, som har samme frustrasjonen til å begynne med. Arne Tragetons metode med å lære å lese gjennom skriving på PC er ikke helt på jordet i så måte [;)] [;)]

Men er selvssagt med deg på at lesing øker ordforrådet og -forståelse. Derfor har vi hyllene fulle av bildebøker, ordbøker, faktabøker og barneromaner i tillegg til litt tegneserier... Men lesing dreier seg ikke bare om skjønnlitteratur [;)] Vi møter skrift gjennom databruk, TV osv også i det daglige. Men, som det meste angår når barna skal læres opp til å bli en del av skriftkulturen, må man ved brukt av teknologi også være tilstede og veilede barna våre for at de skal få noe fornuftig ut av det.

Poenget mitt er intet annet enn at det kan være fornuftig å la barna oppleve og bli kjent med aktuell og nyttig teknologi allerede før skolealder [:)] Ikke STRENGT nødvendig, men heller ikke forkastelig som HI-forfatter formulerte seg [;)]

Jeg beklager ordet forkastelig og har nå forandret det til dumt...

Er det bedre så dere slipper å henge dere opp i det ordet? [;)]

Hva med å lære barn ting på egenhånd? Lære dem alfabetet, ved å vise bokstaver. Lære dem tall, ved å vise tallene.

Min sønn på snart 4 år, kan nesten ALLE bilmerker utenat. Og det har han ikke lært fra en DS, tv eller internett. Det er fra interesse og konstant leke og se på biler.

[:)]

Min sønn kan alle bilmerkene også,det kunne han då han var under 3 år- han fikk ds til 5 års dagen[;)] Er jo ikkje slik at dei skal sitte med nesen i ds'n hele ettermiddagen, må ha tidsbegrensing på det synes eg. + at eg skjønner at sønnen din ikkje har kommet i den alderen at han maser etter det fordi alle kompisene har det[;)]

ja, snuppa mi fikk til jul i fjor. ser ikke problemet med det. Hun får ikke spille hele tiden

Back
Topp