Frøken firkløver
Forumet er livet
ORIGINAL: minoja
Vel, jeg ser ikke at min unge vil henge etter om han ikke spiller dataspill eller DS den dagen han kommer på skolen og det er snakk om undervisning på data. Databruken i skolen i dag går stort sett ut på å bruke skriveprogram, og det er det nesten ingen unger som øver på/bruker hjemme før de kommer på skola. Så vi må begynne fra start uansett om ungene kan spille spill på dataen! Er da ikke snakk om å skjerme ungene fra dagens teknologi, men å ha et ønske om at de lærer seg å leke på andre måter og ikke trenger den type underholdning og at noe skjer hele tida...Ungen min vil jo ikke ta skade av å kjede seg litt...
Min 5åring skriver i word og tegner i paint. Bokstavlek og å øve seg på å bruke tastatur og musepad/datamus [;)]
Skriver nonsensord vel og merke, med store bokstaver, så skriver vi det ut og så går han på bokstavjakt. Han elsker å få gjøre sånt, da han gleder seg stort til å begynne på skolen. Det går fint an å lage fornuftige aktiviteter på data til de selv om de ikke går på skolen [;)] Om man ikke kommer på hvordan de kan jobbe fornuftig med teknologien selv, så finnes det læreprogram man kan bruke, både for å lære seg å telle med en-til-en-koordinasjon, gjenkjenne bokstaver, tall, farger, former og så videre.. Alt dette danner godt grunnlag for videre læring, og det er vi som foreldre som er hovedansvarlige for våre barns opplæring. Jeg velger å la ham bruke data og DS (man får læreprogram til DS også [;)]) der det er fornuftig som en avveksling fra samlesing, tegneoppgaver på ark, skriveøvelser for å trene finmotorikken (gutter trenger mer øvelse på dette en jenter ofte..), brettspill, sorteringsaktiviteter og så videre...
Og jeg gjør det fordi HAN tar initiativ til det, og det er overhodet ikke under noe form for press. Han har studerende foreldre, så når pappa har jobbet med matematikk, og når mamma har jobbet med norsk så har han villet gjøre det samme [:)]
Det er et egen liten greie på DS'en der han kan skrive også. Er egentlig et chatrom som kan kommnunisere med andre DS'er, men han skriver og tegner for seg selv der inne. Fin finmotorisk trening med DS-pennen med andre ord [;)]
Mulighetene er hva vi gjør dem til.. Men for all del. Mener ikke at alle på død og liv MÅ HA nintendo DS, tv, data eller noe sånt. Men mener også at det er drøyt å kalle all aktivitet med teknologiske dupeditter som forkastelig [;)]