Nexium og svangerskap?

Lille_Spire2017<3

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Januar 2017
Er det noen av dere som har erfaring med dette? Jeg er helt nødt til å bruke nexium daglig pga magesår og ikke fungerende lukkemuskel i magesekken. Legen min er veldig nøye på at jeg må ha noen symptomer engang og hvis jeg tar medisinene bare et par timer for sent en dag så har jeg smerter resten av dagen noen dager må jeg bruke dobbel dose (har de med 40 mg). Det jeg lurer på er hva gjør jeg når jeg evt blir gravid, jeg fikk diagnosen min bare et par uker før jeg ble gravid med snuppa og da fikk jeg beskjed om å slutte med dem under svangerskapet. Problemet er bare at nå har det blitt mye verre og jeg kan ikke se for meg 9 mnd uten medisinene, kan jo legge til at jeg blir skikkelig sjuk om jeg ikke tar dem...

Er det noen av dere som har erfaring med dette? Jeg er helt nødt til å bruke nexium daglig pga magesår og ikke fungerende lukkemuskel i magesekken. Legen min er veldig nøye på at jeg må ha noen symptomer engang og hvis jeg tar medisinene bare et par timer for sent en dag så har jeg smerter resten av dagen noen dager må jeg bruke dobbel dose (har de med 40 mg). Det jeg lurer på er hva gjør jeg når jeg evt blir gravid, jeg fikk diagnosen min bare et par uker før jeg ble gravid med snuppa og da fikk jeg beskjed om å slutte med dem under svangerskapet. Problemet er bare at nå har det blitt mye verre og jeg kan ikke se for meg 9 mnd uten medisinene, kan jo legge til at jeg blir skikkelig sjuk om jeg ikke tar dem...
Gynekologen på kvinneklinikken på Jessheim sa til meg at jeg kunne ta Nexium i svangerskapet. Så jeg kommer til å ta det i neste svangerskap.

Mener man skal kunne ta det. Selv gått på nexium, men ikke i svangerskapet. Nå går det i samarin bruspulver. Men tar ikke de store smertene, kun halsbrann og sure oppstøt.

Takk for svar jenter, han var veldig påståelig ved forrige svangerskap men det var jo i 2012 mulig legen har endret litt mening nå :P Har googlet litt selv og eneste jeg får opp er at det ikke er noen kjente "farer" ved å ta det mens man er gravid så blir nok å ta det neste svangerskap :) må uansett snakke med legen min og høre hva han sier evt jordmor eller noe...når den tid er inne :)

det legemiddelhåndbokaen sier er: Graviditet: Erfaring med bruk hos gravide er begrenset, men undersøkelser med omeprazol har ikke gitt holdepunkter for skadelige effekter. For andre protonpumpehemmere mangler undersøkelser hos gravide.

Relis sier:
SPØRSMÅL:
Allmennlege har en pasient som er gravid i uke 7. Hun er mye plaget med smerter i epigastriet. Hun har hatt en gastroskopi i 2011 uten funn, men bruker likevel til vanlig protonpumpehemmere med god effekt. Har i forbindelse med svangerskapet skiftet til omeprazol, men har lite effekt av denne. Er det andre protonpumpehemmere som er sikre i graviditet?

Svar@2x.png
SVAR:
RELIS har flere ganger tidligere utredet bruk av protonpumpehemmere (PPI) i graviditeten. Et oppdatert litteratursøk bekrefter at tidligere konklusjoner fremdeles er gjeldende:

Det er ingen holdepunkter for at PPI er assosiert med økt risiko for alvorlige fosterskader, spontanabort eller for tidlig fødsel. Vi har mest erfaring med omeprazol, som derfor er førstevalget (1,2,3).

Esomeprazol er S-isomeren av omeprazol, og det er liten grunn til å tro at denne har andre effekter enn omeprazol. RELIS har tidligere konkludert med at dersom esomperazol gir god effekt kan denne brukes også under graviditet (4). Dette støttes blant annet av en anerkjent svensk kilde som skriver at esomeprazol kan brukes uten risiko i svangerskapet (1b).

Erfaringen med bruk av lansoprazol og pantoprazol er som sagt begrenset. De ligner begge omeprazol i virkningsmekanisme, og en kilde angir at dette antyder at risikoen ved bruk i svangerskapet er ubetydelig (1c,1d).

KONKLUSJON
Det er ikke grunn til å tro at noen av PPI-ene er fosterskadelige. I det aktuelle tilfellet vurderer vi det slik at kvinnen kan bytte tilbake til den PPI hun brukte før svangerskapet da hun ikke har effekt av førstevalget omeprazol.

Gynekologen på kvinneklinikken på Jessheim sa til meg at jeg kunne ta Nexium i svangerskapet. Så jeg kommer til å ta det i neste svangerskap.
Hei. Jeg leste her at du har bruk Nexium når du var gravid. Bor på Nordkisa.
Jeg har problemer i magen, magesyre, oppblåsthet før jeg bli gravid. Så jeg tar nexium fast.
Men nå jeg er gravid jeg blir bekymret litt, redd å skade barna i magen. Jeg sliten så mye av magen, jeg måtte ta en tablett ved behov.
Legen min sa at jeg kan ta nexium 20mg når jeg har problemer i magen. Hun sa at det fant ikke skadelig effekt til barna.
Men jeg vil gjerne høre din erfaring?
Gikk det greit med dine graviditet og dine barna? Takk for svar

nexium erfaring ved graviditiet.
jeg er første gang gravid uke 9. jeg har problemer med magen, sure oppstått, oppblåsthet fra før, fant ut at jeg har liten magesår.
Brukt Nexium fast. Men nå jeg er gravid, selv om lege sa til meg at jeg kan fortsetter å bruke den er litt bekymret. Legen sa at det har ikke fant noe skadelig effekt av nexium på barna. Sliten mye med magen. er veldig forsiktig på hva jeg spiser.. brukte nexium ved behov, men får dårlig samvittighet når jeg tenke på barna.
er det noen har som har erfaring å bruke nexium ved graviditet og det gikk bra med sine barn.
takk for hjelpen.

jeg er første gang gravid uke 9. jeg har problemer med magen, sure oppstått, oppblåsthet fra før, fant ut at jeg har liten magesår.
Brukt Nexium fast. Men nå jeg er gravid, selv om lege sa til meg at jeg kan fortsetter å bruke den er litt bekymret. Legen sa at det har ikke fant noe skadelig effekt av nexium på barna. Sliten mye med magen. er veldig forsiktig på hva jeg spiser.. brukte nexium ved behov, men får dårlig samvittighet når jeg tenke på barna.
er det noen har som har erfaring å bruke nexium ved graviditet og det gikk bra med sine barn.
takk for hjelpen.

takk for hjelpen.

Back
Topp