New York-tips?

lille lingeting

Forelsket i forumet
Jeg og samboeren reiser til New York på søndag og skal være der en uke. Noen som har noen gode tips på hva vi MÅ få med oss? :D

Empire State, Ellis Island! [:D]

åsså må du innom en old navy butikk! [:D]

JEG ER GRØNN AV MISUNNELSE !!!![:'(]

Det er den tingen vi "glemte" å gjøre før vi fikk barn. Har ikkke lyst til å reise dit med unger.

Så kjempegod tur og kos dere masse !!!

Spis masse på små restauranter, gå i central park, se frihetsgudinnen, da båten ut til staten island. Trav nedover fith avenue og se wall street !

Å gud så misunnelig jeg er

Du kommer til å få en fantastisk opplevelse ! En vannvittig spennende by!
Da vi var der tok vi bl.a. sightseeing buss.. kan anbefales, for da får dere sett veldig mye av byen (- den er jo svæææær). Bussen tar dere rundt til mange av de aller mest kjente kjente attraksjonene. Bussene går hele tiden, så dere kan hoppe av hvor dere vil og senere hoppe på en ny buss (selvølgelig med samme billetten).
Ellers anbefales som andre har nevnt å ta fergen ut til statue of liberty (Behøver ikke gå i land - man får et utrolig syn over frihetsgudinnen og ikke minst New York fra sjøsiden), Empire State Builiding eller evnt the Rock (Rockefeller center), times square, ground zero, ++++ Der er sååå mye å se! .
Det jeg likte aller best med NY var egentlig å bare gå rundt i gatene og oppleve atmosfæren..ganske unikt!

Gooo tur lille lingeting ! :o)

Du får komme med en reiseskildring når du kommer hjem igjen. Jeg drar i mai og gleder meg kjempemye!

Vi skal få med oss ferga til staten island (gratis med super utsikt over manhattan) Vi var i NY for tre år siden og var på "top of the rock" den gangen. Kjempeutsikt over hele Manhattan. Kanskje ikke like høyt som empire state, men høyt nok og tidlig på dagen (takk til jetlag) var det ingen kø.

Central park er fin å slentre i. Hvis dere liker museer har dere mer enn nok å velge mellom. The Met, MoMa, Guggenheim for å nevne noen. Vi gikk over manhattan Bridge istedet for brooklyn bridge. Fikk sett nedre del av Manhattan OG Brooklyn bridge i vakker soloppgang.  

Greenwich Village skal være helt spesiell. Den bydelen gikk vi glipp av sist gang, så skal helt sikkert innom denne gangen. Og Soho, TriBeCa, East Village. Vi skal konsentrerer oss om området nedenfor midtown denne gangen.

Og selvsagt shopping, shopping, shopping. Spise på restauranter, slurpe papaya drink fra Greys papaya. Bagels, cupcakes, magasinet "The New Yorker", pancakes til frokost... Så mye å gjøre og så liten tid... 

Å som jeg gleder meg!

Var i NY to gange i fjor, og er en eldelses herlig by. Reiste dit med tanken om a jeg skulle bruke minst mulig penger på unødvendige ting. Det klarte vi også.
Diverse ti g er et must som folk sier her, og vi tok en rute en av dagene som dekte mye av det. Begynte med å ta staten Island ferry, fergen er gratis, i har. Fantastisk utsikt til statue of liberty, slik sparer du mye penger på å ikke dra over til ellis Island(hvor statuenstår). Vi gikk så litt på staten island, før vi tok båten tilbake. Så tok vi banen et stopp opp og så ground zero, og gikk videre der fra og så på rådhuset, Brooklyn bridge, og opp igjennom chinatown og little italy. Og når man er der er soho like rundt hjørnet, om du/dere liker shopping av en mer eksklusiv klasse. Dette er en koslig og ikke minst gratis gåtur:)

Time square er et must, ta dere god tid til å se på alle lys og de gale folka. Vil dere se et Broadway show har de salg av billigere billetter samme dag på timesquare i en egen booth. Her trenger man litt tolmodighet, men kan vær verdt det. På times square går det også folk rund og selger billetter til stand up comedy shows. Vi gikk på det; og var skikkelig morro!!

Empire state building koster litt penger(10-15 dollar) for å komme et godt Stykke opp, og mer for å komme øverst. Helt ok å kjøpe de billigste billettene, er en fantastisk utkikkspost!

Begge gangene satte vi av en dag til å gå tur i central park, og brukte kanskje to-tre timer på det. Utrolig FINT og det skjer alltid mye rart der.

Ellers vil jeg anbefale dere å planlegge litt, men ikke alt for mye. NY er en veldig impulsiv by, og det er lite som er så herlig å la byen ta dere dit den vil. NYT det faktum at dere er i NY og oppsluk alle bildene byen gir dere. Det er liv overalt!! Tør å ta turen til steder som dere kanakjskje tror er ille-harlem, Queens og brooklyn er ikke så ille som det de engang var; og de viser enorm kultur!

Husk at NY er ca på linje med Oslo og temperaturen er ofte lik.

En siste anbefalning fra en tidliger kollega som kom der fra: buy some roasted pecans and some hotdogs from a street seller- that's the defenition of NY cuisine:)

Har et tips som jeg og mannen gjorde når vi var der for ca et og et halvt år siden, men er vel en sånn type ting som egentlig er ganske dyrt, men en helt sinnsyk opplevelse [:D] Vi gjorde nesten all sightseeing med en helikopter tur over Manhattan og Ellis Island, og kan garantere at så lenge det er fint vær så vil du absolutt få en helt fantastisk utsikt over byen! [:D]
Ellers så er et absolutt must å dra innom Pastis i Meatpacking District (andre siden gaten fra Gansevoort Hotel) og spise lunsj, eller middag hvis man får bord, er super koselig stemning og et av stedene som har vært med i forskjellige tv-serier, blant annet Sex and the City [:D]
En ting som jeg angrer vi ikke fikk gjort var å ta en hest og kjerre tur rundt Central Park, ser så romantisk ut! :)

Kos deg masse, er en utrolig by!

Jeg er GRØNN av misunnelse... hehe... kos dere masse masse :D god tur :D

åååh...heldiggris! Var der en uke med min samboer i fjor, og det var bare heeelt fantastisk!
Vi hadde veldig stor glede av noe som het foods of new york. Begge to er glade i mat, og det er rett og slett en guidet tur i liten gruppe på rundt 15 stk i en bydel du selv velger. Her får du masse smaksprøver og tips om gode restauranter og teatere. Vi var på en liten cafe på ett off-off broadwayshow. Helt fantastisk.
og ta t banen. Kjempegøy og sparer såre føtter etter en uke med mye gåing! hehe.. ihvertfall når man er sliten og gravid.
Ta staten island ferga, helt gratis og man ser frihetsgudinnen kjempegodt. Vi orket ikke å stå i kø til det nemlig.

http://www.foodsofny.com/

God tur!

Back
Topp