Netthinneløsning

Mjølkepakken

Betatt av forumet
Noen som har vært borti det her?
Hvordan gikk det i såfall etter operasjonen?

90% av tilfellene blir vel friske igjen. Operasjonen er veldig enkel, en dagsoperasjon. Men noen er uheldige, min mann opererte 11 ganger og mistet til slutt synet på det øye. Skal sies at han er ekstremt nærsynt.

Jeg har!:)

Jeg har det litt mer komplisert en "bare" netthinneløsning, så for min del ble det en 7,5 timers lang og komplisert operasjon.
Men netthinna er på plass, de la inn silikon på øyet,for å holde presset på, så den ikke skulle løsne igjen. Fikk etter litt over 1 år fjerna silikonen(Den gir følelsen av å se gjennom ett glass vann for min del), har noen silikonperler som flyter rundt enda, men byr  ikke på problemer:)

Ser relativt godt med det øye, klarer ikke lese i en bok med vanlig skrift, men godt nok til å se de "hverdagslige" tingene!:)

Takk for svar, Oktobersol og MilliVanilli. Synd å høre om mannen din Oktobersol, og at han var så uheldig!
Så bra for deg, Millivanilli! Godt å høre at det kan gå bra også. :)

Det er min pappa det gjelder, han er mye plaget med synet (grønn og grå stær ++) og nå netthinneløsning. Legene oppdaget det i dag, og ville operere han med en gang, men han fikk det utsatt til torsdag (typisk mannfolk!).
Er det slik at han må ta det helt med ro i tiden etterpå osv?
Jeg vet i grunnen svært lite om denne typen operasjon, så veldig greit å høre om folks erfaringer. :) Både gode og dårlige!

Jeg klarer ikke huske heeelt ,har vel hatt 6 øyeoperasjoner, å vanskelig å skille de,hehe!:)
Men mener ganske sikkert å huske at i 3-4 uker etterpå måtte man ta det med ro, ikke løfte tungt og sånn. Husker jeg måtte se mest mulig ned i dagene etter operasjonen, for å få tyngdekraften til å presse silikonen på plass. Så lå mest på mage i senga:)

De bruker vel ofte silikon eller gass for å legge press på den, å tror de med gass "må" ligge sånn at man ligger på mage å ser ned på en måte. Delte rom med ei som lå på spesialseng,hun hadde gass i øye:)

Jeg har vært operert for grå stær og fjerna etterstær, det er en vanlig "komplikajon" av øyesykdommer,for øye blir sliten på en måte. 
Å operere øye er ikke noe særlig vondt ,hadde det fint etter operasjonen, stingene stikker såklart, å er styr med alle dråpene. I tillegg er man jo ganske lysømfintlig, siden man får sånne dråper for å utvide pupillen noen dager etterpå.

Alt i alt synes jeg det gikk veldig bra, mindre smertefullt og plagsomt en jeg frykta, å ikke minst, fikk synet tilbake!:)

Masse lykke til til pappaen din!

Min mor har hatt det. Måtte ta det med ro en stund etterpå, men det var verst på det første øyet. Da øye nr 2 gikk samme veien så ble det raskt fanget opp og operert. Hun har litt problemer med dybdesynet, men ellers helt greit.

Back
Topp