Nettene etter fødsel - uten far

Bebe2020

Flørter med forumet
Oktoberlykke 2019
Maiblomstene 2020
Jeg har fått fødeplass på Rikshospitalet. Fødte på Ullevål sist, og da var vi på barselhotell i noen dager. Jeg syntes det var fantastisk å kunne være sammen med samboeren min 24/7 den første tiden.
På Rikshospitalet har de jo ikke barselhotell; hvis det er plass, kan far sove på familierom/dobbeltrom. Jeg synes det er veldig vanskelig å forestille meg ikke å ha ham i nærheten hele tiden etter fødselen, og å dele rom med en annen mamma og baby, og jeg vurderer derfor å søke meg over til Ullevål. Det er jo spørs om jeg kan få plass så kort tid før termin, så jeg vil gjerne høre deres tanker og erfaringer rund dette å være alene på sykehuset med babyen etter fødselen?

Jeg ville søkt overflytting tror jeg. De aller første dagene med bare det nye barnet og foreldrene er tid man aldri kan få igjen. Jeg ville heller aldri vært uten mannen min de første dagene etter fødsel. Synes de dagene er så viktige for alle sin tilknytning.

Dersom du veit at far har mulighet og ønske om å overnatte trur eg at eg hadde søkt om overflytting. Det er jo verdt forsøket dersom du ønsker det sjølv :) Der eg skal føde veit eg ikkje på forhånd om det er ledig familierom...spørs om det er like lett å få det i mai som det var i desember. Deler samme tanke som deg om å måtte dele rom med andre mødre og babyer :(

Har dere barnevakt til første 24/7 i dagene etter fødsel og det oppleves veldig viktig for deg å ha far sammen med deg, søker du om å flytte :happy: Verdt et forsøk. Når det er sagt har jeg født på Riksen med veldig god erfaring. Veldig trygt å være på barsel, og null problem å dele rom. Vi hadde lite med hverandre å gjøre, veldig opptatt med hvert vårt. Sikkert mer ro om natten å ha enerom, men masse søvn med en nyfødt blir det jo sjeldent uansett. Lykke til med det du ender opp med!

Jeg har fått fødeplass på Rikshospitalet. Fødte på Ullevål sist, og da var vi på barselhotell i noen dager. Jeg syntes det var fantastisk å kunne være sammen med samboeren min 24/7 den første tiden.
På Rikshospitalet har de jo ikke barselhotell; hvis det er plass, kan far sove på familierom/dobbeltrom. Jeg synes det er veldig vanskelig å forestille meg ikke å ha ham i nærheten hele tiden etter fødselen, og å dele rom med en annen mamma og baby, og jeg vurderer derfor å søke meg over til Ullevål. Det er jo spørs om jeg kan få plass så kort tid før termin, så jeg vil gjerne høre deres tanker og erfaringer rund dette å være alene på sykehuset med babyen etter fødselen?

Jeg har født på Riksen.
De har ikke kjempemange rom, og generelt skal man ha litt flaks for at far skal få overnatte, da de tar imot Mnge av tvillingfødselene i området. De tar også imot premature og nyfødte som må på nyfødt intensiv, Ullevål har feks ikke den avdelingen. Foreldre til de babyene som ligger der, er også prioritert til å få være begge foreldrene på rommet.

Med andre ord ville jeg innstilt meg på at far ikke får være der :)
Hvis det er veldig viktig at far er der, ville jeg byttet sykehus.
Selv har jeg født der og fikk ikke ha far der utenom 2 av 7 netter, men det var ikke de første nettene hvor man kanskje hadde hatt størst behov. Det var tøft, men også mitt første levendefødte barn og nok mest derfor. Med et barn nummer to tenker jeg det selv skulle gå mye bedre da, i og med at Mn har vært gjennom ammestart og slikt før. Vil nok kjenne meg klarere for å dra hjem tidligere også, samt tryggere me då ta vare på en nyfødt. I tillegg ville jeg ønsket at far skulle være sammen med det andre barnet.
Jeg skulle gjerne vært med far etter fødsel, men måtte føde på Riksen pga risiko. Det var litt tøft, men jeg kom meg gjennom det :) det er bare noen få dager av nyfødttida og absolutt ikke avgjørende for vårt bånd som familie, eller for tilknytningen mellom far og baby - heldigvis ;)

Jeg har født på Riksen.
De har ikke kjempemange rom, og generelt skal man ha litt flaks for at far skal få overnatte, da de tar imot Mnge av tvillingfødselene i området. De tar også imot premature og nyfødte som må på nyfødt intensiv, Ullevål har feks ikke den avdelingen. Foreldre til de babyene som ligger der, er også prioritert til å få være begge foreldrene på rommet.

Selv har jeg født der og fikk ikke ha far der utenom 2 av 7 netter, men det var ikke de første nettene hvor man kanskje hadde hatt størst behov. Det var tøft, men også mitt første levendefødte barn og nok mest derfor. Med et barn nummer to tenker jeg det selv skulle gå mye bedre da, i og med at Mn har vært gjennom ammestart og slikt før. Vil nok kjenne meg klarere for å dra hjem tidligere også, samt tryggere me då ta vare på en nyfødt. I tillegg ville jeg ønsket at far skulle være sammen med det andre barnet.
Jeg skulle gjerne vært med far etter fødsel, men måtte føde på Riksen pga risiko. Det var litt tøft, men jeg kom meg gjennom det :) det er bare noen få dager av nyfødttida og absolutt ikke avgjørende for vårt bånd som familie, eller for tilknytningen mellom far og baby - heldigvis ;)

sniker

Ullevål har også nyfødt intensiv og begge sykehusene har en del regionsfunksjoner samt at riksen har landsfunksjon for enkelte ting også.

sniker

Ullevål har også nyfødt intensiv og begge sykehusene har en del regionsfunksjoner samt at riksen har landsfunksjon for enkelte ting også.

Ja det har det jo såklart på Ullevål også :p
Det er noe annet på Riksen jeg har bare ikke oversikt på akkurat hva. Men har ei venninne som med prematur ble flyttet fra Ullevål til Riksen, så noe forskjell er det jo.

Ja det har det jo såklart på Ullevål også :p
Det er noe annet på Riksen jeg har bare ikke oversikt på akkurat hva. Men har ei venninne som med prematur ble flyttet fra Ullevål til Riksen, så noe forskjell er det jo.
De som får tarmproblemer og man tror det blir nødvendig med kirurgi f eks flyttes. Det er vel hovedgrunnen til flytting av premature mellom de to sykehusene.

Jeg har født på Riksen.

Tusen takk for svar! Det høres ganske betryggende ut. Jeg følges opp på Rikshospitalet pga risikosvangerskap der de har bedre kompetanse enn Ullevål, og fødeplassen følger visstnok denne oppfølgingen (i hvertt fall ved Oslo Universitetssykehus). Så jeg måtte velge mellom best mulig oppfølging underveis og min foretrukne fødeplass. Dette valget var ganske enkelt for meg. Nå er jeg kommet så langt at Ullevål også ville kunne følge meg opp videre i graviditeten, så det er først nå spørsmålet egentlig stiller seg. (Litt deilig egentlig ikke å trenge å være sååå bekymret for de helt grunnleggende tingene i en graviditet, og heller kunne tenke på logistikken rett etter fødsel :) ).

Last edited:
På sykehuset der jeg har døst mine to første er det ikke mulighet for at far skal overnatte, så detre vsr aldri t tema. Nå skal vi ha tvillinger - og tar dermed ting som de kommer og ser det an.

Men for min del har det ikke vært noe problem at far ikke overnattet der sammen med meg,han var også på jobb på dagene etterpå,og kom på besøk på ettermiddagen. Men vi er alle forskjellige,då du må tenke hva som er viktig for deg.

Jeg fikk min første på Ullevål, og selv om jeg måtte ligge på barsel pga komplikasjoner, fikk mannen min sove på rom med oss den første natta. Dette synes jeg var helt fantastisk og helt uuværelig! Jeg var helt utslitt etter et slitsom svangerskap og en traumatisk fødsel, så baby sov på brystet til far hele natta mens jeg fikk sove ut. På natt nr. 2 måtte vi gi fra oss rommet og jeg havnet på dobbeltrom med en annen. Dette synes jeg var skikkelig fælt, og vi skrev oss ut dagen etter pga dette. Så om du kan få bo på hotell med mannen min istedenfor dobbeltrom ville jeg absolutt ha valgt det, uten noensomhelst tvil! :)

Sniker.

Jeg fødte begge mine med far tilstede, men han dro hjem om kvelden. Med første var vi på barsel, og der er kun mor og barn etter et tidspunkt. For far var det veldig greit,han var veldig sliten etter fødsel, det tok på mentalt. For meg var det også greit, da var det bare jeg og sønnen min. Nå var vi innlagt en stund, så da kjente jeg på at jeg ville hjem, ville får skulle være der. Med nr to var det samme, men da var far mindre sliten av inntrykkene, men da hadde vi jo en sønn på 19 mnd hjemme. Da var det nok viktig for oss begge at far var med gutten, så det ikke ble så mye nytt for han den tiden der. Søstera mi passet han om dagen,men til kvelds dro pappaen hjem. Jeg var lettet over det, for klart at sønnen min var i tankene mine også selv om jeg nettopp hadde født. Å være alene med henne var godt også, og når den tiden med henne, samtidig som jeg lengtet hjem til sønnen min. Så det går fint uten far der om natta også. :-) Men vi er alle ulike.

Jeg måtte på barsel Avd og dele rom med en annen mor og baby sist. Det gikk helt fint. Han var mye på besøk på dagtid :-)

Med mine tre barn har jeg alltid fått tidelt plass på 4-mannsrom, og det syns jeg er rart og ukomfortabelt.. Heldigvis har jeg vært i såpass fin form at jeg har kunnet reise hjem samme dag eller dagen etter fødsel. Var aldri noe tema at far skulle være på sykehuset annet enn på dagtid/ettermiddag etter jobb.. Det er 14 år siden jeg fødte sist :joyful: skjønner at ting kanskje er annerledes nå, i og med at dette faktisk er en eget tråd :happy:

Med mine tre barn har jeg alltid fått tidelt plass på 4-mannsrom, og det syns jeg er rart og ukomfortabelt.. Heldigvis har jeg vært i såpass fin form at jeg har kunnet reise hjem samme dag eller dagen etter fødsel. Var aldri noe tema at far skulle være på sykehuset annet enn på dagtid/ettermiddag etter jobb.. Det er 14 år siden jeg fødte sist :joyful: skjønner at ting kanskje er annerledes nå, i og med at dette faktisk er en eget tråd :happy:
Ja tiden går heldigvis framover ;)
Min første er straks 11, men vi fikk familierom også den gangen ;) med 4 åringen lå vi på barselhotellet og fikk derfor også dobbeltrom for oss selv i de dagene vi var der. Veldig greit synes jeg. Denne gangen har vi 2 barn hjemme, så får se om mannen blir på sykehuset hele tiden eller om han trengs her hjemme (vi bor langt unna sykehuset) - men første natta blir han uansett med oss :)

Kjempebra at det har gått fremover på det området da.. Er jo godt å være to de første dagene:happy: Om alt går like fint denne gangen som med de tre første så er planen min å reise hjem så fort jeg kan:joyful:

Jeg må være på barselavd denne gangen og pga risikosvangerskap. Synes de som få være på barselhotellet er heldige. Men siden vi har lite avlastning så er det best at mannen blir hjemme med storebror på 2,5 på natten .

Med eldste hadde jeg keisersnitt pga langt fødselsforløp uten utvikling + infeksjon. Ble liggende på ks-barsel fordi jeg fikk medisiner intravenøst i 4 døgn etter fødsel. dermed fikk ikke samboer sove der, bare være der i besøkstid. Ingen andre fikk lov å komme på besøk, da måtte jeg komme ut av avdelingen(av hensyn til de andre på rommet forstår jeg at jo at det ikke er greit å ha folk på rommet hele tiden, men de tar de mest sårbare og stenger nettverket rundt dem ute, noe som føles veldig frustrerende). var i tillegg veldig uheldig med hun jeg lå på rom med, som sleit veldig etter sitt ks både fysisk og psykisk og hylte døgnet rundt og ikke ønsket konstant med barnet sitt. Pga dette var det kontakt leger og pleiere inne på rommet og hennes famikie fikk lov å være på rommet hele tiden. Det var veldig overveldende med alt det som skjedde. Etter et døgn spurte jeg om ikke hun kunne få eget rom ut av respekt for det hun slet med så hun kunne få ro og, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte respektere andre :eek: det toppet seg da hun begynte å ringe på pleierne for å klage på at min datter gråt, og det plaget henne. Endte med at jeg skrev meg ut selv før jeg egentlig kunne for jeg ble fullstendig gal av å være der.

Med nr. 2 hadde jeg normal fødsel og bodde på barselhotellet etterpå, og det kan virkelig ikke sammenlignes. Nå skal det sies, sånn jeg har hørt fra andre som har erfaring fra ks-barsel, at det tilhører sjeldenhetene å møte det jeg gjorde. Men bare det å kunne tilbringe tiden, uten å tenke på andre på rommet eller besøkstider, med samboer var helt fantastisk og jeg ønsker definitivt det igjen :happy:

Back
Topp