Neste kontroll når?

Perlemor til 3

Glad i forumet
Marsipanene 2019
Skuddårsspirene 2024
Jeg har vært på første kontroll hos fastlegen og tatt blodprøver og fylt ut helsekort, men fikk i dag beskjed om at fastlegen er sykmeldt fremover, og at jeg ble oppfordret til å ta resten av svangerskapsoppfølgingen hos jordmor på helsestasjon. Når skal jeg bestille time til neste kontroll? Er det i uke 24? Er også usikker på om det er sendt henvisning til OUL. Hvordan sjekker jeg det? Vet legekontoret/legesektretæren det?

Jeg har vært på første kontroll hos fastlegen og tatt blodprøver og fylt ut helsekort, men fikk i dag beskjed om at fastlegen er sykmeldt fremover, og at jeg ble oppfordret til å ta resten av svangerskapsoppfølgingen hos jordmor på helsestasjon. Når skal jeg bestille time til neste kontroll? Er det i uke 24? Er også usikker på om det er sendt henvisning til OUL. Hvordan sjekker jeg det? Vet legekontoret/legesektretæren det?

Jeg ville bare ringt til helsestasjonen og forklart at legen din blir borte og at du derfor ønsker å fortsette oppfølginga hos jm, tipper de kommer til å tilby deg en time ganske snart slik at du blir kjent med jm og for at dere får lagt en plan videre:) vet ikke om du har gått til jm i evt tidligere svangerskap? Jeg liker fastlegen min godt, men synes det er noe eget ved å gå til jm. De tar seg så god tid og de er jo spesialutdannet innen feltet i motsetning til legen, så jeg synes det er kjempe fint å gå til jm. Tipper at de kan sjekke opp ang henvisning til oul på legekontoret hvis du ringer dit:)

Jeg hadde første kontroll 21.09. og skal ha neste 12.10. Går hos jordmor. Veldig positiv opplevelse, brukte 1t og 20 min første gang. Hun tar blodprøver også, så jeg hadde ikke tenkt å gå til lege i det hele tatt.

Last edited:
Forrige svangerskap gikk jeg kun til jordmor, og da ble det alltid satt opp ny time hver gang jeg var der, så jeg slapp å bestille time / holde orden på det selv. Så, når jeg nå ikke har noe ny time planlagt, så ble jeg litt i tvil, hehe. Mener å huske at sist gang så var det et langt hopp mellom 1. time og 2. time (bortsett fra oul midt i der).

Sikkert best å bare bestille en time om ikke så lenge. Det koster jo ikke akkurat noe, og blir sikkert bare trivelig :)

Hadde også første kontroll 21.09 dette var hos lege. Neste blir hos jordmor 10.10, ser frem til timen da jeg synes det var veldig bra å gå til jordmor sist svangerskap, selvom jeg var hos totalt 3 forskjellige jordmødre, men oppfølging osv er så mye bedre, pluss at de tar selv god tid til undersøkelser og samtaler :) Jeg blir kjent med enda en ny jordmor denne gangen også, men satser på at hun også er hyggelig og hjelpsom ;)

Last edited:
Uka etter oul. Ca svangerskapsuke 21 om jeg ikke blir flyttet mye på oul nå på mandag. Det blir da min 2 kontroll til jm.

Jeg var hos jordmor i uke 16+5 og skal igjen når jeg er 24+5 Oul på 19+0

Jordmor ringte på fredag og ville ha meg inn til ny time før neste avtalte time. Manglet noe blod til blodprøver (en kolbe var kommet på avveie) og måtte gi ny urinprøve pg.a mistanke om UVI. Fikk ordnet farskapspapirene samtidig. Synes det er betryggende å bli ringt etter, føler meg ivaretatt :Heartred

Jeg har ikke neste time før 20 nov. jeg. Da er i uke 24, synes det er litt lenge å vente. Skal på en ultralyd i mellom da, det telles kanskje som kontroll?

Jeg har ikke neste time før 20 nov. jeg. Da er i uke 24, synes det er litt lenge å vente. Skal på en ultralyd i mellom da, det telles kanskje som kontroll?
Det skal i utgangspunktet være kontroll du et uke 12, oul 18-20 og så kontroll uke 24 igjen. Deretter kommer kontrollene tettere. Er helt enig i at det er veldig lenge mellom kontrollene i starten..

Skal neste uke. Er da 20+1 :) Har vært en gang til jm. Uke 16ish.

Back
Topp