Nesespray

Babysjuk92

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Septemberlykke 2021
Noen her som har erfaring med nesespray under svangerskap? Har blitt så utrolig forkjølet, og også potte tett. Tenkte jeg skulle prøve å holde meg unna, men tror ikke det går. Hvilke merker er trygge? Hvilke merker har du brukt under svangerskap? Har forsøkt saltvann, men det hjelper ikke.

Jeg har brukt otrivin under tidligere svangerskap, men det anbefales egentlig ikke, da den får blodkar til å trekke seg sammen. Den virker jo i utgangspunktet lokalt, men det kan skje at den påvirker blodkar systemisk, og det er litt skummelt i forhold til babyen....

Jeg har brukt otrivin under tidligere svangerskap, men det anbefales egentlig ikke, da den får blodkar til å trekke seg sammen. Den virker jo i utgangspunktet lokalt, men det kan skje at den påvirker blodkar systemisk, og det er litt skummelt i forhold til babyen....

Takk for svar! Er otrivin jeg pleier å bruke, men blir jo litt skeptisk nå... kan vel ikke være helt krise om jeg må krype til korset en kveld eller to med et spray håper jeg [emoji85]

Takk for svar! Er otrivin jeg pleier å bruke, men blir jo litt skeptisk nå... kan vel ikke være helt krise om jeg må krype til korset en kveld eller to med et spray håper jeg [emoji85]

Nei jeg har som sagt gjort det selv ved tre svangerskap og har aldri hørt om at foster har blitt påvirket, men de advarer mot det allikevel.
Tenker at det ikke kan være så farlig om man ikke er av de som er avhengig. [emoji28]

Virkestoffet i rhinox og otrivin er "frikjent" fordi det kun virker lokalt. Men grunnen til at det fortsatt står at det ikke skal brukes av gravide er at produsenten sikrer seg mot evt søksmål o.l. fordi de selv ikke kan gjøre studien fordi det ikke er etisk eller forsvarlig og forske på gravide :)
Jeg er selv delvis avhengig og blir potte tett i nesa av og til før jeg legger meg, så bruker otrivin og legen sier det går helt fint (selvom han helst vil jeg skal slutte, men det har ikke noe med graviditeten å gjøre). Har klart å slutte flere ganger men ved neste forkjølelse så blir jeg avhengig igjen. Men bruker nå otrivin barn, mindre doser men funker like bra :)

Brukt rhinox sin. Min lege sier det er trygt. Virker lokalt i slimhinnenr

Var avhengig i 1 år, når jeg fant ut at jeg var gravid skiftet jeg over til saltvannspray på dagen. Ikke brukt otrivin siden[emoji4]

Back
Topp