Nesespray

M-November2017

Andre møte med forumet
Jeg er i uke 11+2. Har gjennom hele svangerskapet brukt nesespray! Fikk sjokk i dag når jeg fikk vite at det ikke er bra for fosteret!! [emoji17][emoji17][emoji17][emoji17] har ikke brukt store doser, men har tatt det daglig (1 spray 1-3 ganger i døgnet). Sliter med enorm allergi, og otrivin er det eneste som åpner opp nesa. Må jo selvfølgelig slutte nå, men gruer meg til nettene. På dagen skal jeg overleve med å være tett, men sliter med å sove om natta uten nesespray [emoji17]

Noen her som tar/har tatt nesespray gjennom svangerskapet? Jeg visste virkelig ikke at det kunne være farlig, og håper virkelig det har gått bra [emoji17]
Har noen noe tips til hvordan jeg kan åpne nesa uten farlig spray?

Du kan bruke saltvannsspray uten problem, og så mener jeg at de har en nesespray på apoteket som er tilpasset gravide. Husker dessverre ikke hva den heter! :) Det har nok gått helt fint med fosteret til nå skal du se!

Mirena eller mirewa noe i den duren heter nesesprayen for gravide, MEN du kan faktisk bruke otrivin, max 10 dager før opphold da. Om du går inn på relis.no og søker på det preparatet du ønsker + gravid, så kommer det masse info opp :)

Brukte det omtrent hele forrige svangerskap og alt gikk fint! Visste ikke da at det skulle unngås. Men i det siste mener jeg at jeg har lest at det ikke skal påvirke fosteret i stor grad

Jeg har i alle mine svangerskap, dette er mitt tredje slitt veldig med tett nese og hovne slimhinner så mye at jeg ikke har fått sove og går rundt og høres potte forkjøla ut. Det er helt forferdelig. Problemene kom de siste månedene i mitt første svangerskap, de siste 4 mnd i mitt andre svangerskap og i dette svangerskapet begynte det i uke 8 sammen med en kraftig influensa og nesa blir ikke bedre så regner med å ha de slik neste halve året. Jeg fikk også beskjed om å kutte ut nesespray i mine svangerskap og ta saltvannsspray som ikke hjalp det grann!! Jeg var så tett at jeg i alle mine svangerskap måtte bruke nesespray for å orke nettene.. Også sluttet jeg brått etter endt svangerskap for avvenning uten problemer. Ingen skade skjedd på mine jenter av nesespraybruken. Men det beste er jo selvfølgelig å finne et annet alternativ.. Men jeg har ingen gode råd selv.. Men om det ee allergi som er årsak kan du vel kanskje få noe rettet mot det som ikke er skadelig for foster.

Jeg spurte legen om dette da jeg var der sist, siden jeg også sliter med å sove når jeg er tett i nesen. Han sa at for å redusere mengden kan jeg bruke otrivin for barn i ett nesebor [emoji4]

Når du har brukt Otrivin over de 10 anbefalte dagene, så er selve nesesprayen skyld i mye av tettheten. Du ødelegger slimhinnene, og de hovner opp pga sprayen. Om det er pga allergi, må du bruke allergimedisin, og hør med legen om du i tillegg kan bruke sprayer som Nasonex eller Avamys. En nesespray behandler lokalt, så tviler på at du skader fosteret.

Takk for svar alle!
Jeg var hos legen på fredag, fått skrevet ut tabletter som ikke har funket enda. Fikk også beskjed om at jeg kunne bruke livostin allerginesespray. Den fungerer ingenting! Jeg er pottetett [emoji17][emoji17] håper virkelig tablettene/nesesprayen vil fungere snart...

Prøv å ta deg en dusj om kvelden så du får frisket opp luftveiene, det vil si snyt deg i dusjen om du klarer [emoji39]

Jeg brukte miwana plus. Den er rød på etiketten. Dette hjalp meg delvis i mitt første svangerskap da jeg også var pottetett. Lykke til [emoji4]

Ifølge tryggmammamedisin er nesespray trygt, men at du ikke skal bruke mer enn 10 dager som står i pakningsvedlegget :-)

Jeg brukte Rhinox sist. Den skulle være grei. Men da jeg var innom apoteket i dette svangerskapet og spurte etter den sa farmasøyten at de har gjort om på dette, og at det er helt trygt for gravide å bruke vanlig nesespray. Så jeg vet ikke hva jeg skal tro. Har brukt otrivin tre ganger denne gangen, men er litt skeptisk. Vil jo egentlig ikke tro at det har så stor påvirkning på fosteret da det virker lokalt i nesen...Og denne 10 dagers regelen hvor man kan skape avhengighet og få hovne slimhinner av selve nesesprayen gjelder jo for alle, gravid eller ikke.

Back
Topp