Nesespray :/

Millajenta,venter nr3.

Flørter med forumet
Var hos legen l dag på kontroll, har vært syk den siste uken, hun spurte om jeg hadde brukt nesespray, da dette ikke var å anbefale for gravide ( otrivin)! Må si jeg ble litt overrasket, hadde helt glemt å sjekke det før bruk..

Jeg har vært avhengig av otrivin siden før positiv test. Legen min svarte bare med at det var typisk for gravide å bli avhengig av nesespray, og ingenting å bekymre seg over utover at man kanskje skader slimhinnene i nesa litt. Tenkte å slutte rett etter fødsel.

Jeg har vært avhengig av otrivin lenge.... Har nok ganske slitne slimhinner fra før av, men legen har sagt at det går fint siden det ikke spres i kroppen, men bare fungerer på slimhinner i nesa. Er dette jeg har funnet når jeg leter på nett også. :)

Legen min sa at det kunne påvirke slimhinnene i livmoren.. Er tydeligvis forskjellig hva de sier.. Kutter ut med en gang og bytter til en som er "trygg" :)

Jeg også har fått beskjed om det, og lest mye om det. Så hvis det blir skikkelig krise kan jeg bruke saltvannsdråper tenker jeg:)

Jøss.. for en "streng" lege. Men greit å ta forhåndsregler uansett da. Legen min sa at det bare var tull at man ikke kunne bruke nesespray og at det er mye bedre å bruke otrivin enn å gå tett i nesen under svangerskapet. Han sa også at det er så mange legemidler som er helt trygt å bruke, men at produsenten skriver at det ikke er for gravide for å sikre seg.

Jeg har fått samme beskjed av legen min. Bruker heller saltvannsspray, selv om det ikke er like optimalt. Har vel noe med at det i noen få tilfeller kan påvirke slimhinnene i livmoren. :-o

En ting er under en heftig forkjølelse i et begrensa tidsrom, en annen ting er langvarig bruk - det frarådes uansett gravid eller ikke. Otrivin kan ødelegge de eksisterende slimhinnene, og mange blir avhengige av det etter lengre tids bruk. I helsevesenet anses det som et stort problem, og det diskuteres å stramme ytterligere inn på tilgjengeligheten av Otrivin, på grunn av dette. Og ja - det er ikke anbefalt gravide fordi slimhinner andre steder i kroppen også KAN påvirkes. For mange vil det gå bra, men man bør ha det i bakhodet. Neseskylling med saltvann, saltvannsspray, heve hodeenden av senga, mentol å lukte på, unngå mye melkeprodukter o.l. er trygge tiltak, noen har også en fysisk tilstand som forårsaker den tette nesa, da hjelper det lite å holde på å behandle symptomene. Kjenner flere som har jobba hardt for å bli kvitt avhengigheten av nesespray, det er ordentlig kjipt.. Så jeg holder meg langt unna, har prøvd saltvannsspray et par ganger tror jeg.

Det er ikke noe problem å bruke nesespray. Jeg har brukt det nå jeg har vært forkjøla to ganger nå. Alternativet hadde vært å få bihulebetennelse. Nesespray virker kun lokalt på slimhinnene i nesen. Selvfølgelig skal man ikke overdrive bruk og bruke over lengre tid. Men i et kort tidsrom er det ingenting som skal tilsi at det er skadelig under graviditet. Les også på apotek 1 sin hjemmeside.

Legen min har sagt det er helt trygt å bruke otrivin i svangerskapet, men at man ikke bør bruke det utover 1 uke. Hvis jeg hadde behov for nesespray utover det skulle jeg få en kortisonspray som virket mye bedre og som var minst like trygg å bruke.
Jeg tenker at enhver bør høre på sin lege, for man kan bli ganske forvirra om man skal høre på hva "alle" sier :-)

Jeg har brukt otrivin for barn siden uke 5 og bruker det enda. Jeg får ikke puste med tett nese, sundet er uaktuelt ;)

Med mentol skal man ikke bruke nei, men vanlig skal kunne brukes, så lenge man ikke bruker det mer enn anbefalt.

Det er akkurat samme advarsel på vanlig Otrivin på felleskatalogen - det er ikke mentolen som er potensielt uheldig. Apoteket sier at noen nesesprayprodusenter har advarselen for å sikre seg helt mot eventuelle søksmål, og at risikoen er så minimal at man likevel kan bruke den. Men felleskatalogen sier altså at Otrivin (vanlig) frarådes å bruke som gravid.

Last edited:
Jeg følger det legen sier og legemiddelhåndboka.
Dersom jeg ikke hadde kunne bruke nesespray en gang i blant, hadde jeg nok hatt konstant bihulebetennelse - det er vondt det.
Har du prøvd fenumax fra helsekosten? Vet ikke om du kan ta når du er gravid, men tok en kur og den har holdt min bihulebetennelse borte i noen år nå, hadde det hele tiden tidligere..

Har du prøvd fenumax fra helsekosten? Vet ikke om du kan ta når du er gravid, men tok en kur og den har holdt min bihulebetennelse borte i noen år nå, hadde det hele tiden tidligere..
Har prøvd det ja, og vært gjennom operasjon. Har det heldigvis ikke like ofte som før, men graviditeten hjelper meg overhodet ikke :p

Har prøvd det ja, og vært gjennom operasjon. Har det heldigvis ikke like ofte som før, men graviditeten hjelper meg overhodet ikke :p

Uff, det høres kjipt ut. Mannen har kronisk bihulebetennelse gjennom hver vinter, hatt i mange år (av og på gjennom vinteren). I år har han skylla med saltvann og nesehorn flere ganger hver dag, og har sluppet unna mer enn tidligere år. Han har ikke prøvd nesespray. Men han skal uansett opereres nå snart, håper det hjelper mer på sikt.

Back
Topp