nesespray

Nussenasse

Elsker forumet
kan en bruke nesespray når en er gravid...? Sist gang var jeg veldig striks og tok ingen ting som kunne gå over i blodbanen til fosteret, men nå er jeg så tett i nesa at jeg nesten ikke får sove og det er jo ikke bra det heller.

Man bør bruke nesespray med forsiktighet. Men jeg er også plaga med forkjølelse for tida.. så jeg bruker nesespray (otrivin). Men prøver å bruke minst mulig, så det blir kun før jeg legger meg!

Kan jo prøve å bruke den som er til barn også da...

Du bør ikke bruke Otrivin, det kan være skadelig for fosteret. Zymelin kan brukes av gravide.

Jeg har brukt otrivin siden jeg fant ut at jeg var gravid, ca to ganger til dagen.
Legen sa jeg måtte bruke det, fordi jeg har bihulebetennelse, og tette ører og visstnok ikke kunne få noen medisin mot det under graviditet.
Bruk nesespray du, men prøv å begrens mengden,[:)]

Takk for svar alle sammmen. Får bruke kun før jeg legger meg da, og ellers bruke saltvann...noen som vet hvordan invirkningen er på fosteret. Hvilke fosterskader er rapportert...?

Jeg brukte otrivin om natten i noen få dager da jeg hadde influensa i desember, jeg fikk ikke sove uten nesespray. Apotek damen sa at det var ok.

dette står det i felleskatalogen:

Otrivin  [link=http://www.felleskatalogen.no/ecom/StaticPages/NO/EA323682-24A2-42D0-BB92-A96BD162F953/BD8C0A83-17C0-4F5E-A622-702052781BB7/B220730A-22E7-48D3-804D-CB3BC9B5CAC9.asp#3FA1BA1A-D0BC-4CAB-98A6-B8AD7D5BE824]Novartis[/link]

Slimhinneavsvellende middel

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

www.felleskatalogen.no

Jeg synes det er rart at du har fått beskjed av legen om å bruke det to ganger om dagen, nesespray virker jo mot sin hensikt om man bruker det sammenehengende i mer enn ti dager. Dette fordi man ødelegger slimhinnene som holder snusk unna nesen og dermed blir enda tettere. Nesespray hjelper derfor kun i kortere perioder.

ORIGINAL: iselink

Jeg har brukt otrivin siden jeg fant ut at jeg var gravid, ca to ganger til dagen.
Legen sa jeg måtte bruke det, fordi jeg har bihulebetennelse, og tette ører og visstnok ikke kunne få noen medisin mot det under graviditet.
Bruk nesespray du, men prøv å begrens mengden,[:)]

jeg har brukt otrivin til nå er 23+4 på vei.har brukt otrivin siden jeg var 12 år gammel.nå er jeg neswten 24 år,vet det ikke er sunt,har operert vekk muslingene i nesen men er dessverre beg påan igjen....har en venninne som også har brukt nesespray hele svangerskapet,legen sa ikke noe.men det er jo ikke sunt.det vet eg.men klarer ikke meg uten dessverre

spurte jordmora mi om akkurat det når jeg var der denne uka..
sa jeg hadde brukt otrivin noen kvelder pga. helt tett nese..
Ho sa jeg burde slutte med det... så nå bruker jeg bare saltvanns spray, ikke like bra, men får ikke hjelpe..

legen min sa at det skal man ikke bruke, hun mente det var kortison i nesesprayen og det var visst ikke så bra[&:]

Back
Topp