Nesespray??

ØnskerSpireNÅ=ferdig

Forumet er livet
Finnes det noe nesespray vi kan bruke når vi er gravid? Hodet mitt eksploderer snart :( har så tette bihuler at både hode, tenner og kjeve konstant verker :( og det hjelper ikke akkurat på på kvalmen heller.

Desember 2014 spire - etter 6 års prøving!

Da vet jeg ikke dessverre. Det fins forskjellig styrke på de, har du den med mest?.

Da jeg gikk gravid med lillebror fikk jeg bihulebetendelse. Jeg fikk lov å bruke otrivin (Er det det den heter?) uten mentol. Men i reduserte mengder. De så jo helst at jeg brukte saltvann.

Men du kan jo evt ringe legevakta å snakke med dem da. Så får du ei vurdering av de også.

Men du kan jo evt ringe legevakta å snakke med dem da. Så får du ei vurdering av de også.
Jeg gjorde det. Og hun damen var ikke noe hyggelig. Var visst ingen grunn til å ringe legevakten for ett sånt spørsmål, det måtte jeg ta med apoteket :(

Hadde det skjedd her så hadde jeg de på apoteket sakt at jeg måtte ta det opp med legen :/ Så behjelpelig de er på legevakta i helgene :(

Tatt fra apotek 1 sin nettside

Det finnes flere typer nesespray mot tett nese du kan bruke når du er gravid.

Nesespray som inneholder enten xylometazolin (for eksempel Otrivin, Zymelin, Naso, Nazaren) eller oksymetazolin (for eksempel Rhinox) kan trygt brukes når du er gravid.

Sprayen virker bare i nesen og tas i svært liten grad opp i kroppen din. Den vil derfor heller ikke påvirke barnet ditt. Du bør likevel ikke bruke nesesprayen i større doser enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget (bruksanvisningen), altså høyst én dose i hvert nesebor 2-3 ganger daglig.

Noe som gjelder for alle, uavhengig av om du er gravid eller ikke, er å unngå å bruke nesespray mer enn 10 dager i strekk. Det bør også gå minst 2 uker mellom to behandlingsperioder med nesespray. Langvarig bruk utover dette kan skade neseslimhinnen og føre til en forverring av nesetettheten, selv om du ikke lenger er forkjølet.

Nesespray som bare inneholder saltvann er også helt ufarlig for deg og barnet ditt, og disse kan du bruke så ofte du vil, og så lenge du har behov for det.

I pakningsvedlegget som følger ved noen av nesesprayene kan det stå at det ikke er anbefalt til gravide, mens andre nesesprayer har informasjon om at det kan brukes. Grunnen til at ulike produsenter skriver forskjellig, er at de tar juridiske forbehold. Det kan derfor være lurt å spørre farmasøyt eller lege om hva som virkelig stemmer dersom du lurer på om du kan bruke ulike legemidler. Men nesespray kan du altså trygt bruke, så lenge de tar de forholdsreglene som er nevnt over.

Tatt fra apotek 1 sin nettside

Det finnes flere typer nesespray mot tett nese du kan bruke når du er gravid.

Nesespray som inneholder enten xylometazolin (for eksempel Otrivin, Zymelin, Naso, Nazaren) eller oksymetazolin (for eksempel Rhinox) kan trygt brukes når du er gravid.

Sprayen virker bare i nesen og tas i svært liten grad opp i kroppen din. Den vil derfor heller ikke påvirke barnet ditt. Du bør likevel ikke bruke nesesprayen i større doser enn det som er anbefalt i pakningsvedlegget (bruksanvisningen), altså høyst én dose i hvert nesebor 2-3 ganger daglig.

Noe som gjelder for alle, uavhengig av om du er gravid eller ikke, er å unngå å bruke nesespray mer enn 10 dager i strekk. Det bør også gå minst 2 uker mellom to behandlingsperioder med nesespray. Langvarig bruk utover dette kan skade neseslimhinnen og føre til en forverring av nesetettheten, selv om du ikke lenger er forkjølet.

Nesespray som bare inneholder saltvann er også helt ufarlig for deg og barnet ditt, og disse kan du bruke så ofte du vil, og så lenge du har behov for det.

I pakningsvedlegget som følger ved noen av nesesprayene kan det stå at det ikke er anbefalt til gravide, mens andre nesesprayer har informasjon om at det kan brukes. Grunnen til at ulike produsenter skriver forskjellig, er at de tar juridiske forbehold. Det kan derfor være lurt å spørre farmasøyt eller lege om hva som virkelig stemmer dersom du lurer på om du kan bruke ulike legemidler. Men nesespray kan du altså trygt bruke, så lenge de tar de forholdsreglene som er nevnt over.
Tusen takk for dette :D tror jeg har en av de nesesprayene liggende .

Tusen takk for dette :D tror jeg har en av de nesesprayene liggende .

Bare hyggelig å kunne hjelpe :) Er helt forferdelig å ha bihulebetendelse. Å det trykke i hode letter i allefall litt etter nesesprayen.

Jeg er i gang med mitt fjerde sv.skap med hyppig bruk av otrivin... Ser ikke ut til at mine tre har tatt skade av det....

Jeg brukte vanlig nesespray de 4 første mnd forrige gang. Visste ikke at det frarådes men det gikk jo helt fint.. :p men saltvannsspray funker ikke en dritt ifølge min erfaring.. ekkelt er det og :p

♡ mamma' til Emilie og lille julegaven vår ♡

Jeg gjorde det. Og hun damen var ikke noe hyggelig. Var visst ingen grunn til å ringe legevakten for ett sånt spørsmål, det måtte jeg ta med apoteket :(

Seriøst? Fy flate for ei frekk dame.

Jeg brukte Otrivin sist, men så noen på November skrev at Rhinox var mildere, men det er jeg ikke helt sikker på. Sistnevnte gir meg alltid neseblod ved første bruk og det skjer ikke før etter 10 dager med Otrivin.

Kanskje du kan forsøke barnesprayen til Otrivin i noen dager. Evt tigerbalsam under nesa?

Seriøst? Fy flate for ei frekk dame.

Jeg brukte Otrivin sist, men så noen på November skrev at Rhinox var mildere, men det er jeg ikke helt sikker på. Sistnevnte gir meg alltid neseblod ved første bruk og det skjer ikke før etter 10 dager med Otrivin.

Kanskje du kan forsøke barnesprayen til Otrivin i noen dager. Evt tigerbalsam under nesa?
Ja jeg og syntes det var frekt. Prøvde å si at jeg tror jeg har bihulebetennelse også, men hun avbrøt meg bare midt i setningen . Hun ble sånn med en gang jeg sa at jeg var gravid. Og jeg sa at jeg hadde nesespray hjemme , så jeg ville bare vite om jeg kunne bruke den. Men hun nektet å svare. Det måtte jeg spørre om på apoteket. Men det er langt til apotek som er åpen på søndager . Så er pk formen helt på bånn så det orket jeg jo ikke.

Back
Topp