Nesespray

Panacea

Blir kjent med forumet
Sommerfuglene <3
Jeg har så forferdelig tett nese, hele tiden.. Har prøvd saltvansspray og greier, men det funker jo ikke det hele tatt på tett nese.. Har lest litt rundt om nesespray og graviditet, og finner veldig forskjellig info om det. Skulle spørre legen min om det da jeg var der forrige uke, men glemte helt av det.
Jeg klarer meg ikke uten, så bruker nesespray ca 2 ganger om dagen(kunne brukt 20 ganger om dagen om nesen skulle bestemt, men tvinger meg selv til å holde ut)
Hva tror dere, har dere noe kunnskap om bruk av nesespray i graviditeten?

Jeg har kronisk tett nese og hjelper ikke med hormoner som svulmer opp slimhinnenen i nesa. Legen min mener det er greit så lenge man holder seg innenfor dagsgrensa. Det et mye forskjellige meninger om dette. Noen sier at det er ok, andre ikke. Mamma brukte nesespray når hun gikk med lillesøster. Hun er frisk og fin hun. Men jeg har tenkt at det er bedre for babyen at man får sove om natta, enn å unngå nesespray og være utslitt

Sent from my iPhone using BV Forum

Min lege sa at man kun skulle bruke saltvannsspray. Da hadde jeg bihulebetennelse...og hadde veldig behov! Har akkurat vært forkjøla og hatt god erfaring med saltvannsspray med menthol. Merket er Miwana. Jeg kommer ikke til å bruke vanlig nesespray i graviditeten, uansett hvor syk jeg er.

Merkelig at leger skal si og ha meninger om forskjellige ting? Vil si at man ikke kan stole på sin egen lege ?

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg slet veldig med tett nese i begynnelsen av forrige svangerskap, og da ble Miwana Plus min redning. Det er en saltvannsspray, men den har mye høyere innhold av salt enn vanlig saltvannsspray: 3,5% mot normalt 0,9%. Det er mye mer salt enn man har i menneskekroppen, men nettopp derfor hjelper den så godt til å trekke væske ut av de hovne slimhinnene i nesa :happy119

Min lege sa at man kun skulle bruke saltvannsspray. Da hadde jeg bihulebetennelse...og hadde veldig behov! Har akkurat vært forkjøla og hatt god erfaring med saltvannsspray med menthol. Merket er Miwana. Jeg kommer ikke til å bruke vanlig nesespray i graviditeten, uansett hvor syk jeg er.

Fikk du vite hva faren for å bruke nesespray var?

Jeg har vært kronisk tett i nesten og avhengig av otrivin nesespray. Jeg hadde en operasjon i sommer for å skrumpe nesemuslingene og angrer ikke ett sekund! Nå blir det aldri mer nesespray her i gården, uansett hvor syk/tett jeg er :)

♥liten spire i magen med termin i juli 2014♥

Fikk du vite hva faren for å bruke nesespray var?

Etter hva jeg har skjønt er det mulig at nesesprayen kan påvirke blodtilførselen til morkake. Blodårene trekker seg sammen. Det var det legen min sa. I felleskatalogen står det "mulige systemiske vasokonstriktive effekter".

Jeg har så forferdelig tett nese, hele tiden.. Har prøvd saltvansspray og greier, men det funker jo ikke det hele tatt på tett nese.. Har lest litt rundt om nesespray og graviditet, og finner veldig forskjellig info om det. Skulle spørre legen min om det da jeg var der forrige uke, men glemte helt av det.
Jeg klarer meg ikke uten, så bruker nesespray ca 2 ganger om dagen(kunne brukt 20 ganger om dagen om nesen skulle bestemt, men tvinger meg selv til å holde ut)
Hva tror dere, har dere noe kunnskap om bruk av nesespray i graviditeten?

Lusker fra juni2013 :-) jeg brukte nesespray gjennom hele svangerskapet, for har kronisk tett nese, og etterhvert i svangerskapet ble det bare helt grusomt...fikk allikevel en perfekt liten jente :-) nesespray er så lokalt at det ska ikke påvirke babyen :-)

Rhinox står det faktisk i felleskatalogen at vi kan bruke:

"Graviditet/Amming: Preparatet kan brukes under graviditet og amming i terapeutiske doser"

Men otrivin står det at vi ikke skal bruke. Jeg brukte rhinox (utgaven for barn faktisk, slik at jeg brukte minst mulig) til natten noen dager for å få sove helt på slutten av forrige svangerskap når jeg var veldig forkjøla.

Back
Topp