Nesespray

Iris987

Betatt av forumet
Noen av dere som har brukt nesespray under graviditeten?

Jeg er såå TETT at jeg klarer ikke puste litt engang med nesen og det er så frustrerende.
Har brukt litt otrivin før jeg legger meg så jeg har fått såve men nå kom jo hosten og feberen snikende,
så ekstra tett nå. Har vert og kjøpt saltvanns spray men den hjelper ca ingenting :(

Jeg har brukt litt. Men tar virkelig ikke mere enn nødvendig. Bare så jeg overlever det verste, som når jeg skal sove.. men det står i bruksanvisningen at man ikke skal bruke.. så jeg kan ikke si det er rett av deg å ta litt..

Eg og har brukt oteovin men eg visste ikkje at det ikkje var lov? :/

Jeg snakket me ei vennine som hadde spurt jordmoren, å hun sa dette ikke var skadelig, men alt med måte.
Tenker det er bedre at jeg tar nesespray og får puste med nesen så jeg får såve og bli kvitt denne influensaen..
Men det er nok mange meninger rundt dette.. :)

Jeg hadde brukt på kvelden hvertfall en dusj i hvert nesebor før jeg la meg så jeg fikk sove.
Det er ikke bra å ikek sove heller, som flere her sier, alt med måte ;)

Jeg var syk før jul, og var potte tett. Er helt avhengig av å få puste med nesa, særlig når jeg skal sove :p Da brukte jeg nesespray i de ti dagene det sto at jeg kunne, men prøvde å begrense det når det var mulig. Likevel ville jeg ikke bruke det over den tiden, men etter kun en natt med dårlig søvn pga tett nese så ble det bra igjen :) Snakket med ei på legekontoret etterpå, og hun sa det var viktig å ikke bruke for mye, siden det har noe med at blodårene trekker seg sammen tror jeg det var..

Jeg er som alltid når jeg er gravid tett i nesen (er ikke forkjølet). Jeg hater å bruke nesespray, selv saltvann syns jeg er kjempeekkelt å spraye i nesen, så her soves det med munnen åpen. Med alt det medfører av munntørrhet og stygg smak i munnen (og etterhvert hull i tennene)... :eek:

Uansett, jeg ville ikke brukt nesespray lengre enn de 7-10 dagene som det står i bruksanvisningen. Grunnen er at man kan bli kronisk plaget av tett nese pga nesesprayen (det folk kaller å være avhengig av nesespray). Endel får denne avhengigheten nettopp pga tett nese i svangerskapet, og greier ikke å slutte etterpå.

Har du prøvd hypertont saltvann (f.eks. Miwana Plus)? Det har en sterkere saltoppløsning, slik at overflødig vann i slimhinnene trekkes ut. Denne kan brukes lengre og oftere enn slimhinneavsvellende nesesprayer, og vil nok være mer effektiv enn vanlig saltvann.

Sorry, dette ble langt... :)

Prøv nesehorn som man kan skylle nesa med morgen og kveld. Kan kjøpes på apotek eller yogaprosess.no tror jeg.

Felleskatalogen skriver i.f.t bruk av Otrivin under graviditet:
Graviditet/Amming:

Overgang i placenta:Vasokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditeten. Xylometazolin absorberes i liten grad etter intranasal administrering og det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan ha fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

God bedring ivertfall :)

Jeg brukte en for et par uker side. Husket ikke hva den heter men det var en som man kunne bruke når man var gravid. Saltvannsoppløsning funket ikke for meg. Brukte denne kun om natta for sikkerhets skyld. Spør på apoteket då finner de den sikkert til deg. For meg hadde den samme virkning som otrivin:)

Back
Topp