nesespray..

snuppiluppi

Flørter med forumet
har blitt så forkjøla.. kan jeg bruke nesespray(otrivin) under graviditeten eller bør jeg holde meg unna det..noen som vet?

Jeg er også dedd i desa og bruker masse otrivin om dagen.. Håper også det ikke er farlig da![8|]

Jeg har spurt legen min om det. Jeg er nemlig avhengigi så fort jeg blir forkjølet ellers får jeg bihulebetennelse med en gang.
Han sa det ikke var farlig og sjekket det i tillegg opp på data'n. Så så lenge man ikke brukte det utover det som står på pakken (kun 10 dager i strekk osv) var det bare å ta otrivin.
Så ta medisin jenter og bli friske[;)]

Vel.. Dere skal holde dere unna! Bruk heller saltvannsdråper.. Jeg fikk ikke lov av legen min å bruke noen slags nesespray eller allergimedisin..

Jeg får heller ikke lov å ta allergimedisiner. Men min lege sa nesespray og paracet var ok. Sikkert litt forskjellig praksis fra lege til lege. Men min skjekket det som sagt ovenfor ut på data'n også.

Dette står i felleskatalogen:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Vasokonstriktiv effekt indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditet. Absorberes i liten grad systemisk ved intranasal administrering. Det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan forårsake fosterskadelige effekter. Kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Så jeg får kanskje bruke saltvannspray på dagen, og en dusj med otrivin når jeg skal legge meg..

Har vært tett i nesen siden i juli så jeg har brukt noen pakker med otrivin[:)]
Legen sa at det ikke var skadelig for barnet men at du kunne komme til å bli litt avhengig av det[:D]
hehe...[:)]

takk for svar jenter! [;)]

blodårene trekker seg sammen når du bruker nesespray, derfor er det ikke anbefalt under svangerskap. brukte litt nesespray når jeg var gravid, tror ikke det gjør noe hvis det ikke er så mye. saltvann hjalp dessverre ikke meg, og er til tider helt avhengig...

Du kan bruke nesespray når du er gravid, den virker stort sett lokalt i nesen. Men IKKE bruk den mer enn det som står på pakken. Det gjelder enten man er gravid eller ikke. Men jeg ville prøvd saltvann først, selv om det ofte har mindre og kortvarig effekt. Bihulene mine blir fort tett når jeg blir litt forkjøla, så i går kjøpte jeg meg "nesehorn" på apoteket, sjekk her -> http://www.yogaskolen.org/norsk/nesehorn/. Skal visst være veldig effektivt, skal prøve før jeg legger meg i kveld.

Jeg fikk beskjed av jordmor om å heller bruke saltvann i stedet for otrivin og liknende produkter.

Du kan bruke Zymeline, den funker ikke like godt som Otrivin, men er i alle fall uskadelig for fosteret.

Back
Topp