Nesespray og graviditet.

Goldenchild

Glad i forumet
Sommerfuglene <3
Først vil jeg bare ønske deg velkommen hit :)
Så flott og ha deg her.

Jeg lurer på hva er det som gjør at man ikke skal bruke nesespray som otrivin osv, når man går gravid?
Vet at slimhinner "krymper", men også hørt at blodtilførsel til morkaken blir redusert...?
Når man spør leger og helsepersonell, får man så forskjellige svar. Jeg har nettopp vært igjennom en kraftig halsbetennelse, bihulebetennelse og ørebetennelse på en gang i 3 uker, og det var ikke stor hjelp i saltvannssprayen dessverre.
Bør man holde seg helt borte fra otrivin ol, eller kan man bruke det moderat i en kort periode?
 
Først vil jeg bare ønske deg velkommen hit :)
Så flott og ha deg her.

Jeg lurer på hva er det som gjør at man ikke skal bruke nesespray som otrivin osv, når man går gravid?
Vet at slimhinner "krymper", men også hørt at blodtilførsel til morkaken blir redusert...?
Når man spør leger og helsepersonell, får man så forskjellige svar. Jeg har nettopp vært igjennom en kraftig halsbetennelse, bihulebetennelse og ørebetennelse på en gang i 3 uker, og det var ikke stor hjelp i saltvannssprayen dessverre.
Bør man holde seg helt borte fra otrivin ol, eller kan man bruke det moderat i en kort periode?

God morgen:)
Og tusen takk for velkommen-hilsen!
Dette er, som det høres ut som du har erfart, et vanskelig spørsmål som jeg dessverre ikke tror jeg har et klart ja eller nei svar på.

Nesespray virker karkontraherende (det vil si den "trekker sammen" blodårene lokalt i neseslimhinnen, det gjør at slimhinnene der "sveller ned" og nesen "åpner seg"). En karkontraherende effekt er noe som ikke er gunstig for fosteret. Men, det er antatt at svært lite av virkestoffet fra nesespray kommer seg over i blodet og dermed kan utsette fosteret for det. Videre er det jo sånn at man ikke kan prøve ut nye medisiner på gravide og ammende (heldigvis:)), dermed er det svært lite dokumentasjon på bruk av slimhinneavsvellende nesespray til gravide. I slike situasjoner velger nesten alltid både legemiddelprodusenter og helsepersonell og være veldig restriktive med anbefalingene, rett og slett fordi man ikke vet helt. Jeg finner både kilder som ikke anbefaler bruk, og kilder som sier at det er antatt at bruk innenfor anbefalingene antageligvis er uproblematisk.

Det finnes imidlertid nesespray på resept hvor man har endel mer dokumentasjon for bruk under graviditet. Dette er nesespray som inneholder kortikostereoider og som også "sveller ned" slimhinnene lokalt i nesen, men det skjer ikke via den karkontraherende effekten slimhinneavsvellende nesespray har. Med denne type nesespray er det heller ikke problemer knyttet til bruk over lengre tid, man blir ikke "avhengig". Kanskje dette kan være et godt alternativ for deg? Til slutt, fortsett med saltvann selv om du ikke føler at det gjør underverker. Prøv ulike måter å få saltvann inn i nesen på, det finnes skikkelig kraftige saltvannssprayer, som ikke er direkte behagelige der og da, men som renser opp ganske godt. ( http://www.vitusapotek.no/Products/NMD+default+Catalog/PID-817200.aspx)

Dette ble et langt svar ser jeg. Håper du ble litt klokere og at dette var til hjelp.
Hilsen Åse
 
God morgen:)
Og tusen takk for velkommen-hilsen!
Dette er, som det høres ut som du har erfart, et vanskelig spørsmål som jeg dessverre ikke tror jeg har et klart ja eller nei svar på.

Nesespray virker karkontraherende (det vil si den "trekker sammen" blodårene lokalt i neseslimhinnen, det gjør at slimhinnene der "sveller ned" og nesen "åpner seg"). En karkontraherende effekt er noe som ikke er gunstig for fosteret. Men, det er antatt at svært lite av virkestoffet fra nesespray kommer seg over i blodet og dermed kan utsette fosteret for det. Videre er det jo sånn at man ikke kan prøve ut nye medisiner på gravide og ammende (heldigvis:)), dermed er det svært lite dokumentasjon på bruk av slimhinneavsvellende nesespray til gravide. I slike situasjoner velger nesten alltid både legemiddelprodusenter og helsepersonell og være veldig restriktive med anbefalingene, rett og slett fordi man ikke vet helt. Jeg finner både kilder som ikke anbefaler bruk, og kilder som sier at det er antatt at bruk innenfor anbefalingene antageligvis er uproblematisk.

Det finnes imidlertid nesespray på resept hvor man har endel mer dokumentasjon for bruk under graviditet. Dette er nesespray som inneholder kortikostereoider og som også "sveller ned" slimhinnene lokalt i nesen, men det skjer ikke via den karkontraherende effekten slimhinneavsvellende nesespray har. Med denne type nesespray er det heller ikke problemer knyttet til bruk over lengre tid, man blir ikke "avhengig". Kanskje dette kan være et godt alternativ for deg? Til slutt, fortsett med saltvann selv om du ikke føler at det gjør underverker. Prøv ulike måter å få saltvann inn i nesen på, det finnes skikkelig kraftige saltvannssprayer, som ikke er direkte behagelige der og da, men som renser opp ganske godt. ( http://www.vitusapotek.no/Products/NMD default Catalog/PID-817200.aspx)

Dette ble et langt svar ser jeg. Håper du ble litt klokere og at dette var til hjelp.
Hilsen Åse
Tusen hjertelig takk for raskt svar :)
Jeg ble litt klokere enn jeg var ;)
 
Back
Topp