Nesespray og graviditet?

*LC*

Gift med forumet
Hvordan var nå dette igjen? Jeg er nå gravid og avhengig av otrivin. Klarer ikke slutte, for er kronisk tett. Kan jeg fortsette å ta?

Som hun over her sier så er det kun ren saltvannsspray som er godkjent. 

Eplehagen skrev:
Tenk som så: Etter tre døgn med å være pottetett vil slimhinnene dine normalisere seg og du vil være fri for nesespraybehov!!! :) :) Hold ut! Otrivin er ikke bra i svangerskapet..

Jeg klarte å slutte!! :) You can do it!!!

Eplehagen skrev:
Tenk som så: Etter tre døgn med å være pottetett vil slimhinnene dine normalisere seg og du vil være fri for nesespraybehov!!! :) :) Hold ut! Otrivin er ikke bra i svangerskapet..

Dette stemmer dessverre ikke for de som har hatt langvarig bruk, noen må faktisk opereres for å klare å puste gjennom nesen uten nesespray...

men om du leser på legemiddelhåndboken så står det at det ikke er noen holdepunkter for at bruk av slimhinneavsvellende nesedråper og spray er skadelig for fosteret... jeg forholder meg til dette, og bruker nesespray ved behov uten dårlig samvittighet... men jeg bruker kun barnespray, da voksensprayen kjennes ut som syre i nesa 

Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Det foreligger ikke tilstrekkelige data på bruk hos gravide. Dyrestudier er ikke tilstrekkelige for å utrede effekter på svangerskapsforløp, embryo-/fosterutvikling, fødsel og postnatal utvikling. Mulig risiko for mennesker er ukjent. Skal ikke brukes under graviditet, hvis ikke strengt nødvendig. Overgang i morsmelk: Ukjent. Systemisk eksponering for ipratropiumbromid og xylometazolinhydroklorid er lav. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. Morens behov for behandling og fordelene med amming må vurderes mot den potensielle risikoen for barnet.

Jeg er tett i hele sv.skapet. Spesielt når jeg sover... Men har vært flink å holde meg unna. Hadde litt en periode da jeg hosta konstant og potte tett-da måtte litt nesespray til for å sove. Nesehorn er min redning!!

På vedlegget i Zymelin står det  ".....kan brukes av gravide". Legen min sa i tillegg at  nasespray virkar så lokalt, at det ikkje kan påvirke fosteret viss ikkje ein er superoverfølsom for nokon av stoffa i den.
Ta så sjelden du kan, men det er bedre å ta litt nasespray på kvelden enn å ligge våken heile natta!!!

Takk for svar alle sammen! Vet ikke helt hvordan jeg skal klare meg uten, er som sagt kronisk tett i nesa og helt avhengig av nesespray. Får kjøpe Zymelin, og i tillegg høre med legen min hva jeg må gjøre (har akkurat oppdaget at jeg er gravid). Dessverre lettere sagt enn gjort å slutte:(. Det vil innebære i hvertfall flere uker med vanvittig hodepine og null nattsøvn. Ikke lett dette her:(.

*MaRgArItA* skrev:

Graviditet/Amming:

Overgang i placenta: Det foreligger ikke tilstrekkelige data på bruk hos gravide. Dyrestudier er ikke tilstrekkelige for å utrede effekter på svangerskapsforløp, embryo-/fosterutvikling, fødsel og postnatal utvikling. Mulig risiko for mennesker er ukjent. Skal ikke brukes under graviditet, hvis ikke strengt nødvendig. Overgang i morsmelk: Ukjent. Systemisk eksponering for ipratropiumbromid og xylometazolinhydroklorid er lav. Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. Morens behov for behandling og fordelene med amming må vurderes mot den potensielle risikoen for barnet.

Dette gjelder Otrivin Comp og Zycomb... dette er nesesprayer du IKKE skal bruke som gravid... 
Kan bruke zymelin, otrivin og rhinox... 

Jeg bruker vanlig otrivin, max det som står av daglig dose. For min del dønn avhengig iom jeg ikke greier å sove, spise, drikke eller noe med tett nese. Dette skjedde plutselig i begynnelsen en plass i svangerskapet og jeg prøvde alt jeg kunne finne av saltvannspray og andre snille sprayer, men dessverre kun Otrivinen som hjalp.
Men, men, sånn får det bare være for min del, heller det enn å dø av oksygenmangel :P

Som de andre over her sier skal du ikke bruke annet enn saltvann når du er gravid!
Jeg har vært forkjølet i dagevis nå, og ikke sovet en hel natt på en ukes tid, hundre oppvåkninger pga tett nese.
 Idag løp jeg desperat til apoteket og fant en saltvannsnesespray med aloe vera - og den ser ut til å virke. Anbefaler den!

Jeg har vært i kontakt med legevakten pga kraftig bihulebetennelse, og der fikk jeg beskjed at jeg trygt kan bruke rhinox nesespray. Men ikke fler enn de dosene som står på pakka. Så skulle jeg kompansere med enn sånn neseskyller. Dette fungerer faktisk mot min helt pott tettenesen. Men er du avhengig er jo dette den beste unnskyldningen man kan ha for å slutte. Ønsker deg lykke til:)

Da jeg skulle kjøpe nesespray før flytur som gravid ble jeg strengt fortalt på apotek i Spania at man aldri skal bruke de vanlige nesesprayene som gravid. Det er visst stoffer i de som kan starte fødsel.. Så jeg holdt meg unna det. Saltvannspray fikk jeg istede.
Her hjemme spurte jeg legen om dette. Han bekreftet samme greien. Det skal ikke brukes av gravide.
Man burde vel prøve å gjøre seg uavhengig nesespray uansett vel? Kan umulig være noe bra å bruke dette hver dag uansett om man er gravid eller ikke.

jeg fikk beskjed om at man skal helst ikke bruke nesespray når man er gravid, bare salt vann. det kan påvirke blodstrømningen (eller noe i den duren) til fosteret. 

også er det mange som må slutte med f.eks å røyke, drikke, medisiner o.l når de er gravid og klarer det for babyen sin skyld så jeg klarer ikke å skjønne at å slutte på nesespray er noe verre?! 

LadyOnHeels skrev:
jeg fikk beskjed om at man skal helst ikke bruke nesespray når man er gravid, bare salt vann. det kan påvirke blodstrømningen (eller noe i den duren) til fosteret. 

også er det mange som må slutte med f.eks å røyke, drikke, medisiner o.l når de er gravid og klarer det for babyen sin skyld så jeg klarer ikke å skjønne at å slutte på nesespray er noe verre?! 

Nei, for meg er det faktisk like ille eller verre. Å slutte med alkohol eller røyk er LETT!! Å føle som du ikke får puste 24 timer i døgnet er IKKE lett! Da mener jeg potta tett som at noen holder deg for nesen og det er tungt å puste med munnen. Men ikke så lett å forstå for de som ikke er kronisk tett i nesa. Saltvann er dessverre ikke et alternativ, for det virker ikke. Før noen sier noe som helst, er jeg selvsagt opptatt av det beste for den lille i magen. Jeg får høre hva legen min sier, og ta det deretter. Takk for svar alle sammen.

Det finnes nesespray som vi gravide kan bruke.. Les pakningsvedlegget på de som finnes på ditt apotek.. Jeg fant to eller tre typer som vi trygt kan bruke... For saltvann funker ikke på meg..

Imogene skrev:
Som de andre over her sier skal du ikke bruke annet enn saltvann når du er gravid!
Jeg har vært forkjølet i dagevis nå, og ikke sovet en hel natt på en ukes tid, hundre oppvåkninger pga tett nese.
 Idag løp jeg desperat til apoteket og fant en saltvannsnesespray med aloe vera - og den ser ut til å virke. Anbefaler den!

Hvem har fortalt deg dette?? Er du lege? Kjenner jeg blir provosert av å lese sånne svar. Viser bare hvor lite pålitelig det er å rådføre seg her. 

Utdrag fra felleskatalogen ang otrivin: 

Graviditet/Amming: 

Overgang i placenta: Vasokonstriktive farmakodynamiske effekter indikerer at xylometazolin kan være skadelig under graviditeten.
Xylometazolin absorberes i liten grad etter intranasal administrering og det er derfor mindre sannsynlig at preparatet kan ha fosterskadelige effekter. Preparatet kan brukes under graviditet i terapeutiske doser. Overgang i morsmelk: Det er lite sannsynlig at barn som ammes påvirkes. Preparatet kan brukes under amming i terapeutiske doser.

Back
Topp