Nesespray mot tett nese! Hjelp!

Klaramor

Elsker forumet
Jeg sliter så med tett nese, hvis jeg ikke tar nesespray (otrivin) så får jeg ikke sove om natta! Jeg har tatt det hver kveld før leggetid og har brukt det lengre enn 10'dager som det står anvist på flaska! Er det farlig for fosteret at jeg fortsatt tar nesespray (tar bare en gang om dagen)?? Jeg blir helt fortvila, for jeg får ikke puste! Er 20 uker på vei ! Håper på raskt svar!!!! Takk :)
 
Jeg tror ikke det er farlig for foster, men det er definitivt skadelig for neseslimhinna di. Jeg har brukt nesespray altfor lenge tidligere, så nå kan jeg ikke bruke det en eneste gang uten at jeg blir verre (hjelper selvfølgelig med en gang, men så blir jeg enda verre). Det eneste alternativet jeg har funnet som faktisk hjelper er Mivana plus hyperton saltvannsspray med menthol. Anbefaler deg å prøve den om du ikke allerede har gjort det :)
 
Jeg sliter så med tett nese, hvis jeg ikke tar nesespray (otrivin) så får jeg ikke sove om natta! Jeg har tatt det hver kveld før leggetid og har brukt det lengre enn 10'dager som det står anvist på flaska! Er det farlig for fosteret at jeg fortsatt tar nesespray (tar bare en gang om dagen)?? Jeg blir helt fortvila, for jeg får ikke puste! Er 20 uker på vei ! Håper på raskt svar!!!! Takk :)

Hei:)
Virkestoffet i Otrivin kommer i svært liten grad "over" fra neseslimhinnene og til blodet, så det er antatt at fosteret påvirkes i svært liten grad av nesesprayen (brukt i terapeutiske doser). Men - neseslimhinnen din "venner seg til" virkestoffet i Otrivin, dermed kan du føle at nesen blir skikkelig tett. I tillegg blir de fleste slimhinner i kroppen enda mer hovne enn vanlig når du er gravid.

Jeg vil råde deg til å snakke med legen om dette, det finnes nemlig nesespray på resept som ikke neseslimhinnen "venner seg til" på samme måte og ikke skaper den samme "avhengigheten", og som kan brukes fast over lang tid uten å skade neseslimhinne dine. Jeg tror det kan være et fint alternativ for deg da det høres ut som du har behov for noe som hjelper deg å holde nesen litt åpen.

Mens du venter på legetime er det aller best hvis du klarer deg med massevis av saltvann.

Lykke til med den lille.
Hilsen Åse:)
 
Back
Topp