Nesespray i svangerskapet

Happymom

Forelsket i forumet
Julikulene 2020
Hjelp... jeg er ei av de som blir kronisk forkjøla når jeg går gravid. Har blitt det alle 3 gangene nå. Har aldri tatt nesespray i de andre svangerskapene, men nå våkner jeg flere ganger om natta av at jeg ikke får puste. Googla litt, og leser at man kan bruke vanlig nesespray, bare ikke i mer enn 10 dager.

noen som vet? Fikk ikke tak i legen i går før de stengte:hungover:

Tror det skal gå bra så lenge du ikke bruker det over lang tid. Om du bruker en sjelden gang når du ikke får puste, kan ikke jeg se noe galt med det☺️

Maks 10 dager for å unngå avhengighet.
Kan det være du reagerer på pollen nå som det er pollensesong?

skal du ta nesespray ville jeg brukt barnestyrken. Ofte det legene anbefaler også. Jeg jobber på Apotek :happy:

Hjelp... jeg er ei av de som blir kronisk forkjøla når jeg går gravid. Har blitt det alle 3 gangene nå. Har aldri tatt nesespray i de andre svangerskapene, men nå våkner jeg flere ganger om natta av at jeg ikke får puste. Googla litt, og leser at man kan bruke vanlig nesespray, bare ikke i mer enn 10 dager.

noen som vet? Fikk ikke tak i legen i går før de stengte:hungover:

Maks 10 dager for å unngå avhengighet ja. Det gjelder utenom graviditet også :) når det er sagt er det HELT ufarlig for fosteret at du bruker nesespray. Jeg har vært avhengig av nesespray siden 2008 og brukt det masse i begge svangerskapene mine. Spørt "hundrevis" av leger og spesialister og det virker kun lokalt. Så bruk for all del nesespray om du ikke får puste uten! :p

Maks 10 dager for å unngå avhengighet ja. Det gjelder utenom graviditet også :) når det er sagt er det HELT ufarlig for fosteret at du bruker nesespray. Jeg har vært avhengig av nesespray siden 2008 og brukt det masse i begge svangerskapene mine. Spørt "hundrevis" av leger og spesialister og det virker kun lokalt. Så bruk for all del nesespray om du ikke får puste uten! :p

skal du ta nesespray ville jeg brukt barnestyrken. Ofte det legene anbefaler også. Jeg jobber på Apotek :happy:

Snakker vi da Otrivin Baby f. Eks?

Otrivin baby er jo til babyer :p vanlig Otrivin for voksne er helt ufarlig mtp svangerskapet. Men om du ikke vil risikere å bli avhengig/ødelegge nesa di så skal det ikke brukes mer enn 10 dager, enten man er gravid eller ikke :)

Jordmora mi sa at jeg bør nok holde meg unna mentol, tror det er lettere å bli avhengig av den enn den normale nesesprayen til otrivin.

Jeg måtte også bruke nesespray sist svangerskap, og brukte den vanlige :) Fulgte selvsagt anvisningen for maks antall dager:)

Vært tett i nesa siden jeg ble preggers og gikk på en nesespray-smell rundt jul. Så i slutten av februar sluttet jeg med nesespray. Var noen lange dager. Enda ikke helt god, men usikker om det er pga svagerskapet eller nesesprayproblem.

Det er vel ikke farlig for svangerskapet å bruke nesespray, men som gammel nesespray-knarker (var alvorlig avhengig for noen år siden) så anbefaler jeg minst mulig bruk. Kald, frisk luft hjelper mye. Eller hodet over kokende vann:) men må gjerne bruke nesespray så lenge det er for kortere tid enn 10 dager.

jeg tror ikke det er pga pollen... jeg er tett i nesa fra jeg blir gravid, til babyen blir født:hilarious: alle mine er sommerbarn, så jeg har jo vært tett i nesa siden oktober:dead:
Tusen takk for svar! Er helt grusomt å våkne og føle at jeg skal dø:hungover:

Vært tett i nesa siden jeg ble preggers og gikk på en nesespray-smell rundt jul. Så i slutten av februar sluttet jeg med nesespray. Var noen lange dager. Enda ikke helt god, men usikker om det er pga svagerskapet eller nesesprayproblem.

Det er vel ikke farlig for svangerskapet å bruke nesespray, men som gammel nesespray-knarker (var alvorlig avhengig for noen år siden) så anbefaler jeg minst mulig bruk. Kald, frisk luft hjelper mye. Eller hodet over kokende vann:) men må gjerne bruke nesespray så lenge det er for kortere tid enn 10 dager.

huff! Det har jeg aldri vært borti... syns nesespray er helt forferdelig... jeg tenkte jeg kunne ta ett dysj i hvert nesebor før jeg legger meg... så får jeg heller bare ta når det er krise... vi har det alltid veldig kaldt på soverommet; det hjelper veldig! Har prøvd damp, det funka ikke:bored:

Gjelder max 10 dager også for saltvannsspray?
Helt enig med happymom, synes nesespray er forferdelig og klarer egentlig dårlig å snuffle inn samtidig som jeg sprayer inn i nesen. Men det hjelper nå i pollen-allergi-tiden...

Otribaby er bare saltvann. Dexyl for barn er gull. Den har 1/4 av voksen dose og kan derfor doseres flere ganger utover dagen om det er krise. Erfaringen min tilsier også at barnesprayen er lettere å slutte med. Men du burde sjekke om det kan være pollen allergi, da det kan gi nesetetthet også og en resept fra lege på medisin vil være mer gunstig. Maaaange som har allergi og tror de er forkjøla. Ser det på jobb hele tiden. Er ikke farlig å ta voksen nesespray, men anbefaler alltid barnestyrken uansett hvem som handler hos meg.

Gjelder max 10 dager også for saltvannsspray?
Helt enig med happymom, synes nesespray er forferdelig og klarer egentlig dårlig å snuffle inn samtidig som jeg sprayer inn i nesen. Men det hjelper nå i pollen-allergi-tiden...
Nei. Saltvann kan du bruke ubegrenset men ved pollen allergi bør du snakke med legen om en pollen nesespray istedenfor.

Sniker.

Jeg har også opplevd å være tett hele svangerskapet, og det var verst med første barn. Får helt noia av å ikke kunne puste med nesa om natten og sliter med å sove da.

Første svangerskap brukte jeg snorkeplaster om natten og én dusj barne-nesespray i ett nesebor hver kveld. Byttet nesebor hver dag og holdt på sånn leeeenge (mye lenger enn 10 dager). Spurte flere leger og alle sa det var ufarlig å gjøre det sånn, men at jeg kanskje kunne risikere å bli avhengig.

Jeg ble heldigvis ikke avhengig og kunne droppe nesesprayen et par dager etter fødsel. Denne gangen har jeg klart meg med bare snorkeplaster, hjelper veldig det også!

Back
Topp