Nesespray - hva tenker dere?

Lemy2

Glad i forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Har allså vært avhengig av nesespray i alle år ( off, ja e vet) har prøvd ALT for å slutte! Nå når jeg er gravid, har jeg byttet til Zymelin for barn, og tar bare en sprut før e skal sove..
Ellers får jeg ikke sove.. Bruker ikke ellers på dagen..
Står på at den kan brukes under graviditet, men i terapeutiske doser...

Jeg fikk i allefall beskjed av legen min at det var greit med kortisonnesesprayen Nasonex som jeg bruker og at jeg ikke skulle bruke vanlig nesespray. ..Har vært skikkelig forkjølet og måtte til slutt ty til vanlig nesespray for å sove.

Apotket1 skriver:

Det finnes flere typer nesespray mot tett nese du kan bruke når du er gravid.

Nesespray som inneholder enten xylometazolin (for eksempel Otrivin, Zymelin, Nazaren) eller oksymetazolin (for eksempel Rhinox) kan trygt brukes når du er gravid.

..dog skriver de at

Noe som gjelder for alle, uavhengig av om du er gravid eller ikke, er å unngå å bruke nesespray mer enn 10 dager i strekk. Det bør også gå minst 2 uker mellom to behandlingsperioder med nesespray. Langvarig bruk utover dette kan skade neseslimhinnen og føre til en forverring av nesetettheten, selv om du ikke lenger er forkjølet.

Jeg er så forkjørla og tett i bihulene nå at jeg må ta meg en spray innimellom. Kan ikke ta bihulemedisinene mine, så da må jeg ha noen spray for å overleve! Hehe, jeg bruker forresten saltvann da, det er iallefall innenfor :)

Jeg er så tett i nesa hele tiden at jeg får ikke puste uten. Snakket med legen om det, og han sa at jeg bare kunne bruke, for det var mye verre hvis det ble bihulebetennelse. Men at jeg skulle tenke på at jeg kunne bli avhengig. Så jeg bruker otrivin med god samvittighet. Må jo nødt til å puste:) men prøver å ikke ta så ofte da :)

Jeg skulle egentlig bli operert i nesa fordi den er kronisk tett etter langtidsbruk av otrivin. Men så ble jeg gravid og kunne ikke opereres. Jeg må bruke otrivin ellers får jeg ikke puste, har i tillegg astma og blir tett i både brystet og nesa da. Legen har sagt at jeg bare må bruke den hvis jeg absolutt trenger det og prøve å redusere dosene. Nesesprayen virker såpass lokalt at det skal mye til for at den har noe innvirkning andre steder. Er ikke glad for dette men har ikke noe annet valg :(

I forrige svangerskap fikk jeg klarsignal til å bruke både Nasonex og Rhinox ved behov. Bedre for barnet at mammaen får sove godt enn at hun skal ligge våken med ubehag om natta i 9 mnd :)

Zymelin bruker jeg og. Mest om natta eller om jeg blir ekstra tett.

Takk for svar alle! Blir jo små stressa av det meste..
Nå er jeg i tillegg gørr forkjølt, og MÅ ha nesespray for å puste. Men dritt og få dårlig samvittighet og håper jeg ikke gjør noen skade.. Hadde en CRP på 50, men vil vente an å se.. Hadde nettopp kraftig ørebetennelse og har tatt 1 penicillin kur allerede..
Og saltvannspray funker ikke..

Jeg er så tett! Sliter med å puste ikke bare om natta, men også når jeg skal spise eller blir sliten osv.
Er fullstendig klar over at det ikke er bra å bruke nesespray, så jeg prøver å begrense det til 2 ganger om dagen. Bruker Rhinox

Jeg er så tett! Sliter med å puste ikke bare om natta, men også når jeg skal spise eller blir sliten osv.
Er fullstendig klar over at det ikke er bra å bruke nesespray, så jeg prøver å begrense det til 2 ganger om dagen. Bruker Rhinox

Er så stress å måtte ta pauser når man må spise for man ikke får puste!i e tar egentlig bare 1 gang når e skal legge me, men no når e e så forkjølt har e sikkert tatt 7 ganger med sånn barnespray bare i dag.. Men hvis e ikke tar nesespray får e bihulebetennelse, og det klarer jeg ikke..
Er så mye og tenke på og bekymre seg for..

Er så stress å måtte ta pauser når man må spise for man ikke får puste!i e tar egentlig bare 1 gang når e skal legge me, men no når e e så forkjølt har e sikkert tatt 7 ganger med sånn barnespray bare i dag.. Men hvis e ikke tar nesespray får e bihulebetennelse, og det klarer jeg ikke..
Er så mye og tenke på og bekymre seg for..

I følge legen min kommer det ikke til å bli bedre :( han sier at jeg har hovne slimhinner som er helt normalt når man er gravid, og at det er vanlig å ha det hele svangerskapet. Og at da produserer man visstnok mer snørr :p

Mener også at det er bedre å bruke i perioder enn å kjempe seg igjennom sykdom og bli sliten og kanskje mer syk av det!

Back
Topp