Nesepsray avhengighet

¤ Martini ¤

Gift med forumet
Er det noen der ute som er avhengig eller har vært avhengig av Otrivin før?
Hvordan sluttet dere?

Jeg har brukt nesespray siden jeg gikk gravid med min første, og bruker fremdeles.
Jeg har prøvd meg på saltvansspray, men uten hell.

Men, har nå funnet en saltvannspray MED menthol og lurer på om noen har prøvd ut det?
Miwana Menthol heter den :)

Hehe uff. Jeg har vært avhengig av Otrivin nesespray i snart 10 år. Jeg begynte først med det pga allergi og tett nese. Jeg bruker det hver dag enda, og klarer ikke slutte samma hvor mye jeg vil. Hehe. Øre-nese-hals legen min sa jeg måtte opere inn rør i nesa som neste mulighet fordi nesa mi var/er såppas ødelagt...

Hvis noen vet åssen man kan slutte, skrik ut :-))

Jeg var avhengig av otrivin i 8år og dro tilslutt til legen for å få hjelp. Jeg fikk en nesespray for allergi, nasonex heter den. Etter å ha brukt den og trappet gradvis ned med otrivin gikk det bra. Nå kan jeg til og med bruke otrivin ved forkjølelse og slutte igjen uten problem. Har også fått noen tabletter som heter rinexin (slimhinneavsvellende)hvis jeg føler jeg bruker for mye otrivin ved forkjølelse. Masse lykke til:)

Jeg har vært nesespray-addic i 15 år tror jeg :/ men jeg bare kutter helt i perioder. Er da dautett i noen dager før det blir bedre. Så er det på`n igjen om jeg blir syk (som er ofte pga slimhinneproblemer).. og ny runde med avvenning igjen.. hehe

Jeg har vært avhengig i mange år før jeg ble gravid, men klarte å slutte da jeg ble gravid. Noen uker etter fødselen ble jeg forkjølet og da begynte jeg igjen fordi jeg ble så innmari tett i nesen. Nå har vi begynt å prøve på nr 2 så jeg bestemte meg for at nå skal jeg virkelig gå inn for å slutte.

Den første natten så sov jeg veldig dårlig hyperventilerte nærmest, følte jeg ikke fikk puste, men prøvde så godt jeg kunne å puste med munnen(selv om jeg ikke liker det). Andre natten gikk det litt bedre, våknet innimellom. Og tredje natten så tror je gfaktisk at jeg sov hele natten:) Det gjelder bare å prøve å tenke at det går bra, selv om panikken nesten tok overhånd den første natta!!

Dette funket for meg i hvertfall;) 

Å være avhengig av nesespray er helt forferdelig, håper du finner en metode som funker på deg;)

Tusen takk for svar!

Har prøvd å trappe ned og slutte helt om nettene osv, men som noen av dere sier, så føltes det ut som om jeg skulle dø!
Vet om en som var avhengig i 10 år som gikk over til en saltvannspray med menthol, men den het noe annet som jeg ikke husker.

Det er jo selvsakt bare å prøve den ut, for nå er jeg så forbanna lei av den nesesprayen - verden går jo omtrent under om jeg er tom (og Gudene vet hvor mange flasker jeg har skjært i')

Igjen, tusen takk for svar - tror nok jeg bare må starte med denne nedtrappingen og natteslutten :)

Avhengig i flere år, noe ordentlig dritt!! Var hos øre, nese, hals spesialist som brukte laser i nesen. Slimhinnene er jo helt ødelagt. Han fjernet litt brusk og gjorde noe annet som jeg ikke husker. Det funket og sluttet med nesespray etter det. Kan til nød bruke det nå ved skikkelig forskjølelse, og bruker da for barn. Blir avhengig nesten med en gang og det eneste som funker er da å være tett noen dager. Lykke til.

Du må bare slutte, helt! Og aldri aldri aldri bruke det mer igjen, det kan bli en mnd. eller kanskje mer med helvette, men du må nok bare holde ut. 

Nesespray ødelegger slimhinnene dine, og gjør til at alt blir bare vondt verre.. :S

gutt09jente11 skrev:
Du må bare slutte, helt! Og aldri aldri aldri bruke det mer igjen, det kan bli en mnd. eller kanskje mer med helvette, men du må nok bare holde ut. 

Nesespray ødelegger slimhinnene dine, og gjør til at alt blir bare vondt verre.. :S

JA! Det sa min fastlege også. Brukte otrivin flittig i noen år før jeg ble gravid.
Slutta med det, husker ikke heilt hva jeg fikk av legen.. men det var ikke samme effekt som otrivin. Og nesa var helt jævlig i en måned eller to, men så ble jeg helt fin igjen. :)

Jeg har prøvd den du nevner.. hjalp ikke meg..

Jeg har vært avhengig siden 97

Og har enda ikke klart å slutte..

For litt over 1 år siden så begynte jeg på en nesespray (Nazakort tror jeg den het) med kortison.. den skulle jeg ALDRI ha brukt.. brukte den i nesten 3-4 uker.. men fikk hull i neseveggen!!

Så i fjor så opererte jeg for å få tettet det hullet.. i håp om at jeg ville være mindre.. eller helt uavhengig av Otrivin.. men den gang ei..

¤ Martini ¤ skrev:
Tusen takk for svar!

Har prøvd å trappe ned og slutte helt om nettene osv, men som noen av dere sier, så føltes det ut som om jeg skulle dø!
Vet om en som var avhengig i 10 år som gikk over til en saltvannspray med menthol, men den het noe annet som jeg ikke husker.

Det er jo selvsakt bare å prøve den ut, for nå er jeg så forbanna lei av den nesesprayen - verden går jo omtrent under om jeg er tom (og Gudene vet hvor mange flasker jeg har skjært i')

Igjen, tusen takk for svar - tror nok jeg bare må starte med denne nedtrappingen og natteslutten :)

Skjært i? Mer avhenig enn meg du.. hehe

Du skal se nattbordet mitt du.. jeg klarer nesten ikke å kaste en enste flaske.. tenkt om jeg får ut eeeeeen sprut til?

Noe dritt å være avhengig.. føler meg som en narkoman.. OG det er dyrt! Bruker nesten 1 flaske om dagen på det værste jeg.. og den koster jo over 50 kr..

Tror de fleste som er avhengig av nesespray er klar over farene.. og hva den gjør.. men er ikke lett å bare slutte heller.. kan jeg skrive under på..

Har prøvdt utallige sommere jeg.. men da sover jeg ikke.. klarer ikke å spise.. får pusteproblemer.. og det er jo pga at det hovner opp i nesa når jeg ikke bruker.. med en gang jeg får i meg nesespray letner alt.. og alt er mye bedre

Jeg ble helt avhengig under første graviditet.
Jordmor sa at det var fordi mine slimhinner svulmet opp mer enn normalen, og jeg fikk da tett nese. Ikke pga forkjølelse, men pga graviditeten. 
Da storesøster ble født gikk det to dager, så var nesetettheten borte... Hadde ikke nesespray på sykehuset, så da jeg kom hjem etter 3-4 dager var problemet borte.
Jeg er nå 39 uker på vei med lillebror og har vært tett i nesen siden jeg var 13-14 uker på vei. Satser på at det går over av seg selv denne gangen også. 
Jeg har fått mange sure kommentarer fra damene på apoteket når jeg har kjøpt 2-3 paker spray om gangen... Men alternativet har vært å ikke få sove om natten. 
Byttet til sprayen for barn etter en stund. Føler liksom at den er "snillere" 

Synnove skrev:
Jeg ble helt avhengig under første graviditet.
Jordmor sa at det var fordi mine slimhinner svulmet opp mer enn normalen, og jeg fikk da tett nese. Ikke pga forkjølelse, men pga graviditeten. 
Da storesøster ble født gikk det to dager, så var nesetettheten borte... Hadde ikke nesespray på sykehuset, så da jeg kom hjem etter 3-4 dager var problemet borte.
Jeg er nå 39 uker på vei med lillebror og har vært tett i nesen siden jeg var 13-14 uker på vei. Satser på at det går over av seg selv denne gangen også. 
Jeg har fått mange sure kommentarer fra damene på apoteket når jeg har kjøpt 2-3 paker spray om gangen... Men alternativet har vært å ikke få sove om natten. 
Byttet til sprayen for barn etter en stund. Føler liksom at den er "snillere" 

Da gjør de noe ulovlig:) De har ikke lov til å selge mer enn 2 stk til en kunde

Håper det går over denne gangen også! Lykke til:)

Back
Topp