neseoperasjon * veldig lang* HJELP

Kantarella

Elsker forumet
❤️Mailykke 2022❤️
Etter 1 år på venteliste skal jeg endelig få operere nesa mi så jeg kan puste som alle andre [:)]

problemet er bare at operasjonsdatoen er allerede nå på torsdag(!!) og fra mandag skal jeg være i praksis (lærer på 3. trinn)

er det noen som har tatt samme operasjon og som kan si om jeg burde avbestille eller om det skal gå greit å begynne i praksis 3 dager etter operasjon? det skal forresten gjennomføres med lokalbedøvelse.

Beskrivelse av operasjon:
Legen løsner neseskilleveggen slik at den plasseres i korrekt stilling. Stillingen av ytternesen korrigeres ved at nesebenet meisles oss slika at nesen blir løs og bevegelig igjen. Det legges gips over nesen i 7-10 dager. skilleveggen spabiliseres med to plaststykker, ett på hver side av neseskilleveggen slik at den ikke skal komme ut av stilling igjen. plaststykkene er sydd fast med en tråd.

Etter operasjonen:
Noen ganger legges to tamponger i nesen for å hindre blødning eller at nesen skal bli for smal. disse fjernes etter 3-5 dager. Når tampongene er inne vil du ikke kunne puste gjennom nesen.

Smerter:
Det er vanligvis litt hevelse etter operasjonen. Meislingen i nesebenet gir alltid noe blødning som gir tendens til "blåveis" da blodet samler seg der det er løsest hud. en kjenner spreng i nesen fra tampongene og hevelsen. dette lar seg ofte lindre med reseptfri medison, men du får også resept på sterkere smertestillende. Enkelte kan føle nummenhet i overleppen og i tennen i overmunnen i en periode.

Oppfølging:
Tampongene i nesen tas ut av lege 2.-3- dag
Plaststukkene og tråden i nesen samt gipsen fjernes etter ca 7-10 dager.

Du sykemeldes vanligvis i 2 uker avhengig av arbeidssituasjon..

Har ringt øre, nese, hals flere ganger i dag, men hun som endelig svarte kunne ikke svare meg forsi hun bare hadde ansvar for å svare på tlf. Hun fikk nr mitt og skulle få noen til å ringe meg, så ejg tok fri fra skolen i dag for å være sikker på at jeg fikk svart på den tlf. ingen ringte.. ringte tilbake rett før de stengte, men ingen svarte. I kveld ringte de fra sykehuset for å minne meg på operasjonen og jeg spurte hu som da ringte, men heller ikke hun kunne svare meg og sa jeg skulle ringe tilbake i morgen. Hvis jeg skal avbestille må jeg gjøre det innen kl 12 i morgen.

håper noen gadd å lese og kan svare meg, eller i det minste dytte litt [:)]

takk for dytten, håper noen har vært gjennom samme operasjon og har noen råd [:)]

Du kan ikke jobbe etter en slik operasjon. For det første så kan det være at du fremdeels har tampongene og bandasje etter 3 dager, du kan oppleve å få skikkelige sprengte blodkar i øynene som er skummelt for barna, du kommer til å ha vondt om du skal holde et aktivitetsnivå som kreves i den praksisen...
Det er en grunn til at en sykmeldes i 2 uker etter en slik operasjon..

Veldig kjipt at du må avbestille timen... Du kan ikke få utsatt praksisen heller??

Uff og uff.. kjenner nå at jeg gruer meg til min operasjon.. Skulle egentlig operere 24 sept.. men passet ikke da.. så jeg skal inn i november tror jeg.[&:]

Har skjev nesevegg og hull i neseveggen..

Vet desverre ikke.. men dytter for deg..

PS: reagerte spesielt på gipsen du må ha over nesa.. *grue seg*!!

Jeg fikk forresten beskjed om at jeg kom til å være sykemeldt i 14 dager etter min operasjon.. Nå skal ikke jeg operere med lokalbedøvelse da.. blir lagt i full narkose

jeg vil anbefale deg å stå over jobb da. De tampongene kan være fryktelig ubehagelige, og du kan få blodutredelser, som ikke er noe særlig å stå foran barn på 3 trinn med.. om du skjønner...

Mamma gjorde det for en liten stund siden..
Hun syns ikke det var vondt etterpå, hun sa bedøvelsen var det vondeste..
Men hun nekta å vise seg utenfor døren, for hun var blå, hoven, bandasjert og med 2 "tamponger" i nesen..
Men er det ikke noe med at du kan få bløding i nesen hvis du ikke er rolig første uken?

ORIGINAL: leonorasmamma

Du kan ikke jobbe etter en slik operasjon. For det første så kan det være at du fremdeels har tampongene og bandasje etter 3 dager, du kan oppleve å få skikkelige sprengte blodkar i øynene som er skummelt for barna, du kommer til å ha vondt om du skal holde et aktivitetsnivå som kreves i den praksisen...

Veldig kjipt at du må avbestille timen... Du kan ikke få utsatt praksisen heller??

Praksisen kan desverre ikke utsettes, så da må jeg nok avbestille [&o] Håper ikke jeg havner bakerst i køen igjen da..

har tenkt litt på at jeg kan komme til å se rimelig skremmende ut med blåveis, tamponger oppi nesa og en svær gips midt i tryne... spesielt siden jeg aldri har truffet dem før..

åsj, det er så typisk min flaks at når det endelig er min tur må jeg avlyse...

ORIGINAL: Camomille

jeg vil anbefale deg å stå over jobb da. De tampongene kan være fryktelig ubehagelige, og du kan få blodutredelser, som ikke er noe særlig å stå foran barn på 3 trinn med.. om du skjønner...

ja, jeg skjønner. blir nok til at jeg bare må avbestille! takk for svar. [:)]

ORIGINAL: *jordbærpiken*

ORIGINAL: leonorasmamma

Praksisen kan desverre ikke utsettes, så da må jeg nok avbestille [&o] Håper ikke jeg havner bakerst i køen igjen da..

har tenkt litt på at jeg kan komme til å se rimelig skremmende ut med blåveis, tamponger oppi nesa og en svær gips midt i tryne... spesielt siden jeg aldri har truffet dem før..

åsj, det er så typisk min flaks at når det endelig er min tur må jeg avlyse...

Da har du nok ikke noen valg nei. Utrolig kjedelig at det måtte kollidere for du må nok vente lenge til neste gang du får time. Men du, en liten ide... Du kan ikke få ringt de på sykehuset tidlig i morgen og høre med de om de har mulighet til å rokkere på listene så noen andre kanskje kan få din time og du kan ta vedkommendes time i nærmeste fremtid???

Back
Topp